Ohita
Goodyear on kehittänyt 70 % vastuullisia materiaaleja sisältävän renkaan, jossa on alan johtavia innovaatioita

Tiedote -

Yhtiö on edistynyt huomattavasti tavoitteessaan kehittää kokonaan vastuullisista materiaaleista valmistetun renkaan vuoteen 2030 mennessä.

Goodyear Tire & Rubber Company on ilmoittanut lanseeraavansa esittelyrenkaan, jonka materiaaleista 70 % on vastuullisia ja jossa hyödynnetään alan johtavia innovaatioita.

”Asetimme vuonna 2020 kunnianhimoisen tavoitteen kehittää kymmenessä vuodessa rengas, joka valmistetaan 100-prosenttisesti vastuullisista materiaaleista. Tutkijamme ja insinöörimme ovat edistyneet erinomaisesti tuon tavoitteen saavuttamisessa”, sanoo Chris Helsel, senior vice president, global operations, ja chief technology officer. ”Tämä on jännittävä saavutus, joka osoittaa sitoumuksemme vastuullisten materiaalien käytön lisäämiseen renkaissamme.”

70-prosenttisesti vastuullisista materiaaleista valmistetussa renkaassa käytetään 13 ainesosaa yhdeksässä renkaan komponentissa, jotka on lueteltu jäljempänä. Yhtiön suorituskykyilmaisimet ovat osoittaneet, että komponenttien ominaisuudet tuottavat vahvan kokonaissuorituskyvyn renkaalle.

Renkaisiin lisätään hiilimustaa seoksen lujitteeksi. Se auttaa myös pidentämään renkaiden käyttöikää. Perinteisesti hiilimusta on valmistettu polttamalla erityyppisiä raakaöljytuotteita. Goodyearin uudessa renkaassa käytetään kolmea erilaista hiilimustaa, jotka valmistetaan metaanista, hiilidioksidista ja kasviöljystä. Alustavien elinkaariarviointien mukaan hiilipäästöt ovat pienemmät kuin nykyisillä hiilimustan tuotantomenetelmillä ja koska renkaassa käytetään kasvipohjaisia tai jäteraaka-ainelähteitä.

Soijaöljyn käyttö renkaissa on merkittävä Goodyearin innovaatio, joka auttaa pitämään renkaan kumin notkeana lämpötilan vaihdellessa. Soijaöljy on kasvipohjainen raaka-aine, joka vähentää Goodyearin raakaöljypohjaisten tuotteiden käyttöä. Lähes 100 % soijaproteiinista käytetään elintarvikkeissa ja eläinten rehussa, mutta jäljelle jää huomattavan paljon ylijäämäöljyä, jota voidaan käyttää teollisuudessa.

Silika on ainesosa, jota käytetään usein renkaissa parantamaan pitoa ja vähentämään polttoaineenkulutusta. Goodyearin uudessa renkaassa käytetään ainutlaatuista silikamuunnosta, joka valmistetaan riisin akanan tuhkasta, riisin jalostuksen sivutuotteesta, joka usein heitetään pois ja päättyy kaatopaikoille. Tästä jätetuhkasta on valmistettu laadukas silika.

Polyesteri kierrätetään muovipulloista ja muusta muovijätteestä palauttamalla polyesteri sen peruskemikaaleiksi ja muuntamalla ne teknisen laadun polyesteriksi, jota voi käyttää renkaan koordeissa.

70 % vastuullisia materiaaleja sisältävä rengas on valmistettu esittelyrenkaaksi.

Tietoja Goodyearista
Goodyear on yksi maailman suurimmista rengasvalmistajista. Goodyearillä on noin 72 000 työntekijää ja se valmistaa tuotteita 55 tuotantolaitoksessa 23 maassa ympäri maailmaa. Yrityksen kahdessa innovaatiokeskuksessa Akronissa Ohion osavaltiossa Yhdysvalloissa ja Colmar-Bergissä Luxemburgissa pyritään kehittämään huippuluokan tuotteita ja palveluita, jotka määrittävät alan teknologia- ja suorituskykystandardeja. Lisätietoja Goodyearista ja sen tuotteista on osoitteessa www.goodyear.eu.

Lehdistön yhteyshenkilö Group Communications Manager Nordic +46 70 203 30 23

Johtaja rengasalan innovaatioissa

Goodyear on yksi maailman suurimmista rengasvalmistajista. Goodyearillä on noin 71 000 työntekijää ja se valmistaa tuotteita 55 tuotantolaitoksessa 22 maassa ympäri maailmaa. Yrityksen kahdessa innovaatiokeskuksessa Akronissa Ohion osavaltiossa Yhdysvalloissa ja Colmar-Bergissä Luxemburgissa pyritään kehittämään huippuluokan tuotteita ja palveluita, jotka määrittävät alan teknologia- ja suorituskykystandardeja. Lisätietoja Goodyearista ja sen tuotteista on osoitteessa www.goodyear.com/corporate.