Ohita
Goodyear julkistaa Ultra Grip WTT:n  Kuorma-autojen huippuluokan talvirengasperhe täydentyy

Tiedote -

Goodyear julkistaa Ultra Grip WTT:n Kuorma-autojen huippuluokan talvirengasperhe täydentyy

Bryssel, 25.6.2010 – Goodyear julkistaa ensimmäisen erityisesti perävaunuille tarkoitetun talvirenkaansa ja tuo perävaunuyhdistelmiin huippuluokan rengasvalinnan vaativiin talviolosuhteisiin.  Goodyear Ultra Grip WTT (Winter Traction Trailer) täydentää Ultra Grip WTS -ohjausrengasta ja Ultra Grip WTD -ajorengasta, jotka ovat erinomainen rengasvaihtoehto ajoneuvojaan lumisilla ja jäisillä teillä ja/tai alhaisissa lämpötiloissa käyttäville kuljetusliikkeille.  Uudet renkaat kasvattavat Goodyearin kuorma-autojen talvirengasvalikoiman kuuteentoista malliin.

Goodyear Ultra Grip WTT täydentää Ultra Grip WTS- ja Ultra Grip WTD -mallistoja, joiden suorituskyky on talviolosuhteissa parhaimmillaan. Niiden hyvä kulutuskestävyys, jokakelin ajettavuus sekä erinomaiset käsittely- ja jarrutusominaisuudet lumisilla teillä tehostavat autokannan toimintaa. WTS- ja WTD-renkaita ominaisuuksiltaan vastaava Ultra Grip WTT lisää perävaunun pitoa, mikä parantaa kuorma-auto- ja perävaunuyhdistelmien suorituskykyä kaikissa talviolosuhteissa.

Uusi rengas osoittaa jälleen Goodyearin pyrkimyksiä valmistaa innovatiivisia tuotteita, joiden avulla kuljetusliikkeet voivat hyödyntää ajoneuvojaan parhaalla mahdollisella tavalla.  ”Rengas on suora vastaus markkinoiden vaatimuksiin.  Erityisesti Pohjoismaissa toimivat kuljetusliikkeet kaipasivat juuri tämän kokoista perävaunujen talvirengasta, joten valmistimme sen erityisesti heitä varten. Olemme sitoutuneet tekemään läheistä yhteistyötä kuljetusliikkeiden ja valmistajien kanssa varmistaaksemme, että emme ainoastaan pääse heidän toivomiinsa tuloksiin, vaan löydämme myös ennakoivasti innovatiivisia tapoja parantaa toiminnan taloudellisuutta, tehokkuutta ja luotettavuutta entisestään”, Boris Stevanovic, Marketing Director, Truck Tires, Goodyear Dunlop Tires Europe BV totesi.

Ultra Grip WTS-, WTD- ja WTT-renkaiden kulutuskestävyys vastaa tavallisia ohjaus- ja ajorenkaita.  Niiden pito- ja jarrutusteho on kuitenkin huomattavasti parempi lumella ja jäällä, sillä pito on vähintään 10 % parempi kauko- ja lähiliikenteen ohjaaviin ja pitäviin vakiorenkaisiin verrattuna.  Lisäksi ohjausominaisuudet ja vakaus ovat merkittävästi parempia lumisilla ja jäisillä teillä.

Näiden renkaiden märkäjarrutustulokset ovat n. 10 % paremmat kauko- ja lähiliikenteen vakiorenkaisiin verrattuna.  Tämä johtuu pääasiassa kulutuspinnan lohkokuvioinnista, jossa on tiheä lamelli ja erityiset kulutuspintaseokset.

Talvirenkaiden merkitys

Talvirenkaiden merkitys on lisääntynyt, ei ainoastaan niiden käyttöön ja turvallisuuteen liittyvien etujen vuoksi, vaan myös siksi, että renkaiden on vastattava tiettyjä kansallisia talviajoon liittyviä vaatimuksia.  Tunnistuksen helpottamiseksi Goodyear käyttää talvirenkaissaan logoa, jossa on vuoren ja lumihiutaleen kuva.

Oikean rengasvalinnan korostuessa Goodyear painottaa, miksi talvirenkaiden käytön merkityksen ymmärtäminen on tärkeää.  ”Talviajossa käytettäviin renkaisiin liittyvät määräykset voivat vaihdella maakohtaisesti”, Stevanovic sanoi. ”Eikä siinä vielä kaikki, vaan ne voivat muuttua, eikä aina ole helppoa ole perillä uusimmista säännöistä.  Monet kuljetusliikkeet olettavat, että jos renkaassa on M+S-merkintä, se soveltuu kaikkiin talviolosuhteisiin. M+S-merkityt renkaat soveltuvat satunnaiseen talvikäyttöön, mutta M+S-merkintä ei tee niistä talvirenkaita.  Harvemmin ajatellaan sitä, että talvirenkaita ei ole tarkoitettu ainoastaan lumisille tai jäisille teille.  Ne on tarkoitettu myös kylmiin olosuhteisiin, joissa niiden odotetaan toimivan erinomaisesti kuivillakin teillä.”

Parantunut ajoturvallisuus ja luotettavuus ovat kaksi tärkeintä talvirenkaiden tarjoamaa etua.  Talvirenkaiden ansiosta jarrutusmatkat, etenkin jäällä, lyhenevät merkittävästi vakiorenkaisiin verrattuna.  Talvirenkaiden tarjoama parempi pito vähentää myös ajoneuvon viivästymisen ja jumiin jäämisen riskiä.  Talvirenkaat, joissa on vähintään 6 mm:n urasyvyys, varmistavat, että ajoneuvo noudattaa lakia tässä suhteessa, mutta parantavat samalla myös suorituskykyä talviajossa.

Ultra Grip WTT

Uusi Ultra Grip WTT on saatavilla koossa 265/70R19.5. Tämä on suosituin perävaununrenkaiden koko erityisesti Pohjoismaissa, joissa talvirenkaat ovat välttämättömiä ja joissa niitä käytetään kuorma-autoissa usein ympäri vuoden.   Perävaunuihin tarkoitettu Ultra Grip -talvirengas täydentää vaativiin talviolosuhteisiin suunniteltujen ohjaus- ja vetorenkaiden mallistoa.

Ultra Grip WTS

Goodyear Ultra Grip WTS -rengasmallistossa on yhdeksän kokoa.  Yksi suosituimmista rengas koo'ista on 355/50R22.5 Ultra Grip WTS.  Tämä on ainutlaatuinen koko alalla. Koko on sama kuin mallissa 295/60R22.5 ja kantavuus on 7,5 tonnia.

Erittäin kestävä Ultra Grip WTS perustuu uusimpaan seosteknologiaan ja parannettuun kokoon, joka on saavutettu erityisen vyörakenteen avulla.  Ajokestävyyteen ja pitoon liittyvien parannusten lisäksi rengasta luonnehtivat entistä tasaisempi kuluminen, hyvä ohjattavuus, parannettu vesiliirron sietokyky ja kiveniskujen vaimennus.  Kulutuspintaseos ja urien muoto takaavat huippuluokan pidon märillä teillä. Renkaat voidaan tarvittaessa nastoittaa.

Ultra Grip WTD

Uudessa Ultra Grip WTD -vetorengasmallistossa on kuusi kokoa. Rengas täydentää ohjaavaa Ultra Grip WTS -talvirengasta.  Goodyear pitää näitä kahta rengasta alan tienraivaajina talvirenkaiden saralla, ja juuri esitelty Ultra Grip WTT lisää niiden johtavaa asemaa entisestään.

Yksi Ultra Grip WTD -renkaan tarjoamista merkittävistä ominaisuuksista on kulutuspinnan kuvio.  Siinä hyödynnetään 3D-BIS-tekniikkaa (lamellien lukitusjärjestelmä), jossa käytetään puolisuunnikkaiden muotoisia lamelleja.  Korkeaan huokoslukuun ja lamellien tiheyteen yhdistettynä nämä ominaisuudet tarjoavat erinomaisen pidon lumella, jäällä ja märällä pinnalla sekä paremman kulutuspinnan ja vahinkojensietokyvyn.

3D-BIS-tekniikan lamelleissa on hienoja kolmiulotteisia aaltomaisia uria, jotka muistuttavat lähinnä vohvelia.  Lamellien ainutlaatuinen muoto saa pintalohkot lukittumaan toisiinsa, kun rengas muuttaa muotoaan, jolloin muodostuu tukevampi ja vakaampi kosketusalue.  Tämä puolestaan tarjoaa useita mainituista eduista.  Goodyear on patentoinut konseptin.

Lohkorakenne ja kovaa kulutusta kestävä pintaseos parantavat märkäpitoa ja pito-ominaisuuksia, johtavat tasaiseen kulumiseen ja tarjoavat entistä paremman kilometrituloksen.  Lisäetuja ovat mm. vähentyneet kivien aiheuttamat vahingot ja viiltokestävyys.  Kulutuspintakuvion uran leveys ja malli tarjoavat myös erinomaisen kivien kertymisen eston.  Renkaassa on myös avoimet olka-alueet, jotka parantavat pitoa lumella ja kurassa sekä sivupitoa.   Rakenteessa on hyödynnetty uusinta tekniikkaa, joka tarjoaa kestävyyttä ja uudelleenpinnoitettavuutta. Erityiset leveät urat ja kulutuspinnan siksaklamellit auttavat lyhentämään jarrutusmatkaa ja parantamaan pitoa lumella jopa 25 %. Renkaat voidaan tarvittaessa myös nastoittaa lisäpidon saamiseksi.

Linja-autot

Goodyear Ultra Grip -talvirenkaat on suunniteltu myös linja-autoihin.  Tiettyjä WTS-renkaiden kokoja suositellaan kaikkiin rengasasentoihin linja-autoissa muihin kuin talven ääriolosuhteisiin.  Mukana on myös tuotteita, joita suositellaan vaihtoehtoisiksi pitäviksi renkaiksi linja-autoihin vaihteleviin talviolosuhteisiin.  Vaativissa talviolosuhteissa Ultra Grip WTD on asennettava vetävälle akselille.

Mallistoon kuuluu myös ohjaava 275/70R22.5 Ultra Grip WTS City -rengas, jossa on vahvistetut sivupinnat reunakivetyksen aiheuttamaa kulutusta ajatellen ja jota suositellaan kaikkiin rengasasentoihin kaupunkiajoneuvoihin.

Ultra Grip WTT -renkaan esittelyn myötä Goodyear uskoo, että Ultra Grip -mallisto sopii kaikkeen talviajoon ja toimii suunnannäyttäjänä tällä tärkeällä alueella.

Kategoriat

Goodyear kuuluu maailman suurimpien rengasvalmistajien joukkoon. Yrityksellä on 60 tehdasta 25 maassa, markkinointiyhtiöitä kaikkialla maailmassa ja noin 71 000 työntekijää, joista 17 000 Euroopassa. Yrityksen pääkonttori sijaitsee Yhdysvalloissa Ohion Akronissa. Goodyearin tuotekehitys on näyttänyt suuntaa koko autoteollisuudelle yli 100 vuoden ajan.

Goodyear tarjoaa yli 400 erilaista rengasmallia 55 kokovaihtoehtona hyötyajoneuvoille, linja-autoille ja kuorma-autoille. Liikennöitsijöille tarkoitettu kattava Goodyearin palvelukokonaisuus on saanut nimekseen Fleet First. Se koostuu TruckForce-palveluverkostosta, ServiceLine 24h –tiepalvelusta ja FleetOnlineSolutions-ratkaisuista, sekä innovatiivisista Next Tread ja Tread Max -uudelleenpinnoituksista.

Goodyear Dunlop Nordic on kahdeksassa Pohjoismaassa ja Baltian maassa toimiva liiketoimintayksikkö. Pääkonttori sijaitsee Tukholmassa. Yrityksellä on noin 150 työntekijää. Se testaa tietyt tuotteensa Pohjois-Suomessa ja Ruotsissa.

Goodyearista ja sen tuotteista on lisätietoja osoitteessa www.goodyear.fi.

Lehdistön yhteyshenkilö Group Communications Manager Nordic +46 70 203 30 23

Johtaja rengasalan innovaatioissa

Goodyear on yksi maailman suurimmista rengasvalmistajista. Goodyearillä on noin 71 000 työntekijää ja se valmistaa tuotteita 55 tuotantolaitoksessa 22 maassa ympäri maailmaa. Yrityksen kahdessa innovaatiokeskuksessa Akronissa Ohion osavaltiossa Yhdysvalloissa ja Colmar-Bergissä Luxemburgissa pyritään kehittämään huippuluokan tuotteita ja palveluita, jotka määrittävät alan teknologia- ja suorituskykystandardeja. Lisätietoja Goodyearista ja sen tuotteista on osoitteessa www.goodyear.com/corporate.