Ohita
Goodyear esittelee suuren kantavuuden kuorma-auton renkaat spiraalivyö-teknologialla ja 10 tonnin perävaunurenkaan

Tiedote -

Goodyear esittelee suuren kantavuuden High Load -rengasmalliston ratkaisuksi kuorma-autojen etuakseleiden lisääntyvään painoon etenkin sen jälkeen, kun Euro VI -päästörajoitukset tulevat voimaan vuonna 2013. Mallisto tuo etuja myös perävaunuihin.  Uuden eurooppalaisen ympäristöluokituksen rajoitukset vastaavat Yhdysvaltain vuoden 2010 päästöstandardeja ja edellyttävät lisävarusteita. Goodyear on kehittänyt ohjaavan akselin High Load -renkaat vastaukseksi etuakselin suurempaan painoon. Uusien ohjaavien renkaiden lisäksi High Load -mallistoon kuuluu myös perävaunurengas, joka voi lisätä akselin kantavuutta jopa 1 000 kg, jolloin akselin paino voi olla 10 tonnia. Kantavuutta parantavia ominaisuuksia ovat Goodyearin innovaatio nimeltä spiraalivyö-teknologia ja uusi ilmatilan muoto.

Uuteen High Load -mallistoon kuuluu 10 rengasta, muun muassa neljä kaukoliikenteeseen soveltuvaa ohjaavaa Goodyear Marathon LHS II + -rengasta sekä viisi ohjaavaa Goodyear Regional RHS II -rengasta ja Goodyear Regional RHT II -perävaunurengas lähiliikenteeseen.

10 TONNIN PERÄVAUNURENGAS

Uusi RHT II 385/65R22.5 -perävaunurengas esiteltiin prototyyppinä vuoden 2010 hyöty- ajoneuvojen IAA-näyttelyssä Hannoverissa. Tämä rengas mahdollistaa 10 tonnin akselipainot ja tuo merkittäviä etuja kuljetusalan yrityksille tekemällä uuden painoa säästävän perävaunukonseptin mahdolliseksi. Näiden renkaiden kanssa voidaan käyttää 20 tonnin kaksoisakselia perinteisen 24 tonnin kolmiakselisen telin sijaan. Tämä johtuu siitä, että innovatiivisten 385/65R22.5 -renkaiden kuormitusluokka on 164 = 5 tonnia normaalin 160 = 4,5 tonnin sijaan. 4x2-vetoautolla ja 20 tonnin kaksiakselisella puoliperävaunulla saavutetaan 38 tonnin ajoneuvon suurin kokonaispaino (GVW) verrattuna enintään 40 tonnin GVW-painoon 4x2-vetoautolla ja kolmiakselisella puoliperävaunulla. Kaksiakselinen perävaunu on tonnin kevyempi kuin kolmiakselinen perävaunu. Tämä tarkoittaa, että kaksiakselisella perävaunulla saavutetaan erinomainen hyötykuorma sekä merkittävästi alemmat osto- ja käyttökustannukset kuin useimmilla perinteisillä kolmiakselisilla perävaunuilla.

Spiraalivyö-teknologia

Spiraalivyö-teknologia, jonka Goodyear on patentoinut, on innovatiivinen renkaan pinta-alueen vyövahvike. Vyövahvike koostuu vyöalueen teräskerroksesta, jonka ansiosta rengas pystyy kantamaan jopa 7 prosenttia enemmän kuormaa. Renkaan valmistuksen aikana vyö kiedotaan spiraalisesti ja se risteää itsensä kanssa jokaisella kierroksella, joka tuottaa paremman renkaan kantavuuden. Paremman kantavuuden lisäksi etuna on vähäisempi rungon muodon muuttuminen renkaan joustaessa, ja rengaspaine pysyy tasaisempana kosketuspinnalla renkaan koko käyttöiän ajan, minkä ansiosta rengas kuluu tasaisemmin. Tämä tarkoittaa suurempaa kestävyyspotentiaalia.

MAX-TEKNOLOGIA

Kaikissa suuren kantavuuden renkaissa ei käytetä spiraalivyö-teknologiaa, mutta niissä kaikissa on uusi ilmatilan muoto, jonka ansiosta ne ovat optimaalisia parempaa kantavuutta varten.

Goodyear Marathon LHS II + -renkaissa käytetään FuelMax-teknologiaa. Tämän teknologian ansiosta renkaan vierintävastus on alhainen, mikä säästää polttoainetta. Tärkeitä tekijöitä tässä teknologiassa ovat innovatiiviset pintaseokset, joiden silikapitoisuus on suuri, ja uusi Silefex-teknologia, jota käytetään Goodyearin uusimmassa LHS II + -renkaassa. Silefex on innovatiivinen, polttoainetehokas pintaseos, joka sisältää erityisen seoksen silikatäytteitä ja ensiluokkaista luonnonkumia. Näiden renkaiden pintakuvion vierintävastus on alhaisempi, niiden kulumisprofiili on tasainen, niiden käsiteltävyys- ja vakausominaisuudet ovat hyvät ja niiden suorituskyky märillä teillä on erinomainen.

Goodyear Regional RHS II- ja RHT II -renkaat ovat ohjaavia ja perävaunun renkaita lähiliikenteessä käytettäviin kuorma-autoihin. Näissä renkaissa käytetään KMax-teknologiaa, jonka kehittämisen tavoitteena oli maksimoida renkaan kilometritulos, laaja sovellusalue ja pienempi polttoaineen kulutus, jotta saavutetaan pienemmät kilometrikustannukset.

Uudet High Load -renkaat ovat saatavilla seuraavina kokoina (yksityiskohdat löytyvät liitteestä).

Kaksi muuta kokoa voi lisätä etuakselin kantavuutta: 355/50R22.5 Marathon LHS II + ja 375/50R22.5 Marathon LHS II. 355/50R22.5 Marathon LHS II + -renkaan halkaisija on vastaava kuin 295/60R22.5 -renkaassa, ja sen kantavuus on 7 500 kg/akseli verrattuna 6 700 kiloon samalla ilmanpaineella. High Load -renkaan rengaspaine on 7,8 baaria verrattuna perinteisen renkaan rengaspaineeseen 9,0 baaria samalla kuormalla.

375/50R22.5 Marathon LHS II -renkaan halkaisija on vastaava kuin 315/60R22.5 -renkaassa, ja sen kantavuus on 8 000 kg/akseli verrattuna 7 100 kiloon samalla ilmanpaineella. Uuden renkaan rengaspaine on 7,75 baaria verrattuna perinteisen renkaan rengaspaineeseen 9,0 baaria samalla kuormalla.

Näiden renkaiden lisätty kumimäärä, pienempi pintapaine alustaa vasten ja vähäisempi kulutuspinnan hankaus tuottavat suhteessa paremman ajokilometrien lisäyksen. Pienempi polttoaineen kulutus on myös mahdollinen etu 5–6 prosenttia pienemmän vierintävastuksen ansiosta[1]. Renkaat parantavat myös kuljettajan mukavuutta ja kuormalle aiheutuu vähemmän vaurioita 15 prosenttia pienemmän täyttöpaineen alenemisen ansiosta tasaisella kuormalla. Lisäksi paine alustaa vasten on alhaisempi, joten renkaat ovat myös ympäristöystävälliset, koska ne kuluttavat tietä vähemmän1.

Kaikki renkaat ovat täysin uudelleenuritettavia ja uudelleenpinnoitettavia.

___________________________

[1] Lukemat ovat Goodyearin innovaatiokeskuksessa Luxemburgissa vuonna 2011 laskettuja.

Kategoriat

Goodyear Dunlop Nordic, jonka pääkonttori on Tukholmassa, on Baltian maissa ja Pohjoismaissa kahdeksaa maata edustava liiketoimintayksikkö. Goodyear Dunlop Nordicilla on noin 140 työntekijää, ja osa tuotetesteistä suoritetaan Suomen ja Ruotsin pohjoisosissa. Goodyear Dunlop Nordicin tuotemerkkeihin kuuluvat Goodyear, Dunlop, Fulda, Sava, Kelly ja Debica. Goodyear on yksi maailman suurimmista rengasvalmistajista. Yrityksen palveluksessa on noin 75 000 työntekijää, ja se valmistaa tuotteita yli 60 tuotantolaitoksessa 25 maassa ympäri maailmaa. Dunlop on yksi maailman johtavista korkean suorituskyvyn renkaiden valmistajista. Yrityksellä on menestyksekäs historia moottoriurheilussa ja se hyödyntääkin kilparenkaiden innovatiivisia teknologioita henkilöauton renkaiden kehittelyssä.

Lehdistön yhteyshenkilö Group Communications Manager Nordic +46 70 203 30 23

Johtaja rengasalan innovaatioissa

Goodyear on yksi maailman suurimmista rengasvalmistajista. Goodyearillä on noin 71 000 työntekijää ja se valmistaa tuotteita 55 tuotantolaitoksessa 22 maassa ympäri maailmaa. Yrityksen kahdessa innovaatiokeskuksessa Akronissa Ohion osavaltiossa Yhdysvalloissa ja Colmar-Bergissä Luxemburgissa pyritään kehittämään huippuluokan tuotteita ja palveluita, jotka määrittävät alan teknologia- ja suorituskykystandardeja. Lisätietoja Goodyearista ja sen tuotteista on osoitteessa www.goodyear.com/corporate.