Dunlop tuo markkinoille uuden sukupolven moottoripyörien kilparenkaat

Dunlop tuo markkinoille uuden sukupolven moottoripyörien kilparenkaat

Uuden sukupolven ammattilaisten ratakilparenkaat antavat potkua ammattilaiskilpa-ajajille radalla ja maantiellä.

Dunlop ilmoittaa tänään, että se on tuonut markkinoille kaksi uutta, erityisesti ammattilaiskilpa-ajajille suunniteltua moottoripyörärengasmallia: KR106/108 ja Sportmax D212 GP Pro. Dunlopin uusissa huipputason renkaissa Euroopan, Japanin ja Pohjois-Amerikan suunnittelutiimien maailmanlaajuinen tietämys ja teknologia. Molemmat rengasmallit on suunniteltu ammattilaiskilpa-ajajille ja track day -ajajille. Korkeatasoiset renkaat on suunniteltu korkeille nopeuksille, ja ne antavat luotettavan pidon ja suorituksen, joihin vain ammattilaistason kilparenkaat pystyvät.

D212 GP Pro korvaa Dunlopin D211 GP:n, joka on mullistanut huippu suorituskyvyn omaavien moottoripyörärenkaiden markkinat viime vuosina.  Sekä D212 GP Pro- että KR106/108-mallin vahvuudet perustuvat siihen, että valittavana on eri yhdistelmämateriaaleja, jotka antavat kulloistenkin tarpeiden mukaisen suorituskyvyn.

Dunlop on mukana yli 140 kilpailussa ympäri maailmaa isolla voitto-osuudella, ja D212 GP Pro -renkailla on jo voitettu useita mestaruuksia vuonna 2012, muun muassa Isle of Man TT Superstock, IDM Supersport Championship, Australian Supersport, Alpe Adria Superstock ja Southern 100. Dunlopin kaikki mestaruudet perustuvat D212 GP Pro - ja KR106/108 -renkaiden ainutlaatuiseen kehitykseen kilpaolosuhteissa. Näin Dunlopin voitokas teknologia saadaan sekä ammattilaisten että amatöörikilpa-ajajien käyttöön, harrastajia ja hypersport-faneja unohtamatta.

Vaikka molemmat renkaat on kehitetty itsenäisesti, kumpikin rengastyyppi hyödyntää Dunlopin kehittynyttä race to road -teknologiaa, kuten Dunlopin vallankumouksellista NTEC-paineensäätöominaisuutta. NTEC on useista kulmittaisista vöistä koostuva vyörengaskerros, jota peittää yhtenäinen Jointless Belt (JLB) -kerros. Sen avulla hallitaan keskipakoisvoiman aiheuttamaa kasvua ja sisäisiä jännityksiä, ja samalla luodaan hyvin vakaa olka-alue, jonka avulla ajaja voi optimoida renkaan rataominaisuudet alentamalla turvallisesti täyttöpainetta. "Toisen sukupolven innovatiivisen NTEC-järjestelmän ansiosta ajajat voivat alentaa rengaspainetta, jotta saadaan aikaan optimaalinen pito rataolosuhteissa", sanoo Dunlop Motorcycle EMEAn johtaja Sharon Antonaros. "Radalla takarenkaan painetta voidaan laskea jopa 1,0 bariin!" Mitä matalampi paine, sitä leveämpi painumajälki, mikä antaa paremmat pito- ja kitkaominaisuudet.

Molemmissa korkean suorituskyvyn rengasmalleissa on myös hyödynnetty Dunlopin uutta Multi-Tread Compound -teknologiaa, jolloin renkaan keskiosan yhdistelmämateriaali parantaa jarrutus-, kitka- ja vakausominaisuuksia pystysuorassa asennossa, ja sivujen yhdistelmämateriaali antaa loistavan pidon kaarreajoon. JointLess Belt (JLB) -teknologia takaa suoran jarrutuksen ja vakauden korkeilla nopeuksilla. "Olemme myös kehittäneet täysin uuden eturenkaan rakenteen, jossa vyö-kudoskerros-kulmat on suunniteltu vakauttamaan renkaan sivuja",sanoo Dunlop Motorcyclen ja Motorsportin tutkimus- ja kehitysjohtaja Patrice Omont. "Entistä paremman käsiteltävyyden lisäksi se on ihanteellinen nopeissa käännöksissä ja tarkassa linjauksessa jopa äärimmäisissä kallistuskulmissa."

Lisäksi Jointless Tread (JLT) -nauhoitusteknologian ansiosta useita yhdistelmämateriaaleja voidaan sijoittaa tarkasti renkaaseen, jotta voidaan optimoida renkaan kestävyys, kulumisenkestävyys, pito pintakuvion keskeltä olakkeisiin sekä vakaus korkeilla nopeuksilla.

"KR106 ja KR108 ovat korkeatasoisia kilparenkaita, jotka on kehitetty erityisesti kilparadoille”, Antonaros lisää. “Vaikka uusi D212 GP Pro on aito kilparengas, se on myös liikennekelpoinen, joten sillä voidaan ajaa kadulla. Molemmat renkaat on suunniteltu voittamaan kilpailuja ympäri maailmaa, niin ammattilaiskisoissa kuin huvin vuoksikin."

Saatavilla olevat koot

KR106

Etu

120/70 R 17 TL

125/65 R 17 TL

KR108

Taka

185/65 R 17 TL

195/65 R 17 TL

D212 GP Pro

Etu

120/70 ZR 17 TL

D212 GP Pro

Taka

190/55 ZR 17 TL

200/55 ZR 17 TL

Kategoriat

Goodyear Dunlop Nordic, jonka pääkonttori on Tukholmassa, on Baltian maissa ja Pohjoismaissa kahdeksaa maata edustava liiketoimintayksikkö. Goodyear Dunlop Nordicilla on noin 140 työntekijää, ja osa tuotetesteistä suoritetaan Suomen ja Ruotsin pohjoisosissa. Goodyear Dunlop Nordicin tuotemerkkeihin kuuluvat Goodyear, Dunlop, Fulda, Sava, Kelly ja Debica. Goodyear on yksi maailman suurimmista rengasvalmistajista. Yrityksen palveluksessa on noin 69 000 työntekijää, ja se valmistaa tuotteita yli 52 tuotantolaitoksessa 22 maassa ympäri maailmaa. Dunlop on yksi maailman johtavista korkean suorituskyvyn renkaiden valmistajista. Yrityksellä on menestyksekäs historia moottoriurheilussa ja se hyödyntääkin kilparenkaiden innovatiivisia teknologioita henkilöauton renkaiden kehittelyssä.

Lehdistön yhteyshenkilö Group Communications Manager Nordic +46 70 203 30 23

Johtaja rengasalan innovaatioissa

Goodyear on yksi maailman suurimmista rengasvalmistajista. Goodyearillä on noin 71 000 työntekijää ja se valmistaa tuotteita 55 tuotantolaitoksessa 22 maassa ympäri maailmaa. Yrityksen kahdessa innovaatiokeskuksessa Akronissa Ohion osavaltiossa Yhdysvalloissa ja Colmar-Bergissä Luxemburgissa pyritään kehittämään huippuluokan tuotteita ja palveluita, jotka määrittävät alan teknologia- ja suorituskykystandardeja. Lisätietoja Goodyearista ja sen tuotteista on osoitteessa www.goodyear.com/corporate.