DUNLOP SPORTSMART VUODEN JÄLKEEN: MULLISTUS HYPERSPORT-RENKAISSA

DUNLOP SPORTSMART VUODEN JÄLKEEN: MULLISTUS HYPERSPORT-RENKAISSA

Kuinka kauan hypersport-rengasmarkkinoiden mullistamiseen kuluu? Yksi vuosi – mullistuksen aiheuttaja on Dunlopin SportSmart.

Dunlopin insinöörien kehittämä innovatiivinen rakenne on moottoripyöräilijän unelma. SportSmartin uraauurtavaa Multi-Tread (MT) -tekniikkaa on kehitetty vuosia kaikkein kovimmissa ratamoottoripyöräkilpailuissa. Se on seosta, joka ylläpitää ajovakautta suoraan ajettaessa, tuo pitoa ja jarrutustehoa sekä lisää käyttöikää. Ainutlaatuisen NTEC-paineensäätöjärjestelmän ansiosta ajaja voi optimoida renkaan käyttäytymistä säätämällä rengaspainetta radalla.

Tuloksena on rengas, jossa yhdistyvät kilpatason pito, ennustettavuus märällä tiellä ja erinomainen matka-ajon kestävyys. Tuhannet eurooppalaiset ajajat ovat todenneet nämä ominaisuudet, mutta myös riippumattomat asiantuntijat ovat ne vahvistaneet.

Dunlop on aina uskonut, että moottoripyöräilijät panostavat renkaisiin, joihin voi luottaa ajon aikana. SportSmart on vahvistanut kyseisen ajatusmallin. SportSmart on saavuttanut uskomattoman lyhyessä ajassa luokan johtavan aseman yhdellä maailman vaativimmista markkina-alueista.

Maine on syntynyt renkaan kaikista suorituskyvyn osa-alueista: pidosta ja ajotuntumasta sekä kestävyydestä. Vuonna 2010 maailmanlaajuisesti arvostettu riippumaton testauslaitos DEKRA testasi viittä hypersport-rengasta. DEKRAn tulosten mukaan Suzuki GSX-R1000 -ajaja tarvitsee vain 3,64 Dunlop SportSmart -rengasta 10 000 kilometrin ajamiseen. Luku on selkeästi pienin testatuista renkaasta ja alle puolet määrästä, jota Bridgestone BT016 -renkaita tarvitaan saman 10 000 kilometrin testin ajamiseen (7,88). *

”SportSmart on menestynyt uskomattoman hyvin maaliskuussa 2010 tapahtuneesta julkaisusta lähtien”, toteaa Dunlopin Euroopan markkinointijohtaja Sharon Antonaros. ”Renkaan kehittäminen oli työläs prosessi tutkimus- ja kehitysosastolle, mutta Roadsmart-, Trailmax TR91- ja GP Racer D211 -renkaiden menestyksen jälkeen tiesimme, että insinööriemme taidot ylittävät perinteisen ajattelutavan rajat.”

”Kun ottaa huomioon SportSmartin saavuttamat myyntimäärät, on erittäin selvää, että eurooppalaiset hypersport-ajajat ovat nyt saaneet renkaan, jollaisen he olisivat itsellensä suunnitelleet.”

Valtaosa SportSmartin myyntimenestyksestä on syntynyt henkilökohtaisten suositusten kautta muun muassa internetin keskustelupalstoilla. Suositusten tueksi rengas on saanut runsaasti palkintoja ja ylistystä alan aikakauslehdissä. Isobritannialainen Motor Cycle News ja saksalainen Motorrad valitsivat kumpikin SportSmartin vuoden 2010 renkaaksi. KTM valitsi sen ensiasennusrenkaaksi kilpailuissa menestyneeseen 1195cc RC8R -katupyörään. ”Markkinoilla ei ole toista rengasta, jonka suorituskyky olisi yhtä monipuolinen”, Fast Bikes toteaa. ”Siitä voi tulla ainut tarvitsemasi rengas.”

NTEC-tekniikka takaa kilpatason pidon, MultiTread-seos tuo parhaan märän kelin suorituskyvyn ja luokkansa paras kilometritulos on todettu riippumattomasti. SportSmart on todellakin tehnyt ajajan unelmasta totta.

Lisätietoja on osoitteessa www.dunlopmotorcycle.eu

* DEKRA

Tammi- ja helmikuussa 2010 itsenäinen, kansainvälinen testauselin DEKRA teki testejä, joissa pyrittiin tiivistämään usean viikon ankarien eurooppalaisten ratakilpailujen vaikutukset huomattavasti lyhyemmälle aikavälille. Testissä käytettiin neljää samanlaista vuoden 2009 Suzuki GSX-R1000-mallia. Testiin kuului 15 % moottoritieajoa ja 85 % maantie- ja katuajoa. Maantieajosta 45 % ajettiin vaativilla vuoristoteillä. Suzukin 120/70 ZR17 -eturenkaiden ja 190/50 ZR17 -takarenkaiden paineet asetettiin valmistajan suosittelemiin paineisiin 2,5/2,9 bar. Kaikkia neljää pyörää ja ajajaa sekä renkaita kierrätettiin tarkkaan, jotta voitiin varmistaa testauksen täydellinen luotettavuus ja säännöllisyys. DEKRA totesi, että ankaraa testikehystä noudattava ajaja tarvitsee vain 3,64 Dunlop SportSmart -rengasta 10 000 kilometrin ajossa, mikä oli alin lukema viidestä testatusta renkaasta. Vertailun vuoksi Bridgestone-ajaja tarvitsee kaksinkertaisen määrän BT016-renkaita – 7,88 – saman 10 000 km:n matkan ajamiseen samoissa olosuhteissa.

Kategoriat

Goodyear Dunlop Nordic, jonka pääkonttori on Tukholmassa, on Baltian maissa ja Pohjoismaissa kahdeksaa maata edustava liiketoimintayksikkö. Goodyear Dunlop Nordicilla on noin 140 työntekijää, ja osa tuotetesteistä suoritetaan Suomen ja Ruotsin pohjoisosissa. Goodyear Dunlop Nordicin tuotemerkkeihin kuuluvat Goodyear, Dunlop, Fulda, Sava, Kelly ja Debica. Goodyear on yksi maailman suurimmista rengasvalmistajista. Yrityksen palveluksessa on noin 75 000 työntekijää, ja se valmistaa tuotteita yli 60 tuotantolaitoksessa 25 maassa ympäri maailmaa. Dunlop on yksi maailman johtavista korkean suorituskyvyn renkaiden valmistajista. Yrityksellä on menestyksekäs historia moottoriurheilussa ja se hyödyntääkin kilparenkaiden innovatiivisia teknologioita henkilöauton renkaiden kehittelyssä.

Lehdistön yhteyshenkilö Group Communications Manager Nordic +46 70 203 30 23

Johtaja rengasalan innovaatioissa

Goodyear on yksi maailman suurimmista rengasvalmistajista. Goodyearillä on noin 71 000 työntekijää ja se valmistaa tuotteita 55 tuotantolaitoksessa 22 maassa ympäri maailmaa. Yrityksen kahdessa innovaatiokeskuksessa Akronissa Ohion osavaltiossa Yhdysvalloissa ja Colmar-Bergissä Luxemburgissa pyritään kehittämään huippuluokan tuotteita ja palveluita, jotka määrittävät alan teknologia- ja suorituskykystandardeja. Lisätietoja Goodyearista ja sen tuotteista on osoitteessa www.goodyear.com/corporate.