Uusi kaapeli yhdistää Helsingin ja Berliinin – GlobalConnect laajentaa pohjoismaista digitaalista infrastruktuuria

GlobalConnect laajentaa ja vahvistaa Pohjoismaista digitaalista infrastruktuuria luomalla uuden digitaalisen reitin Ruotsin, Suomen ja Keski-Euroopan välille. Yhtiö laajentaa superkuitukaapeliaan Ruotsin ja Suomen rajalle Haaparantaan, missä kaapeli yhdistyy olemassa olevaan suomalaiseen kaapeliverkostoon. Näin syntyy uusi kaapelireitti Helsingin ja Berliinin välille.

Suomen ja Ruotsin välisten datayhteyksien parantaminen mahdollistaa digitalisaatiokehityksen jatkumisen ja parantaa digitaalisen turvallisuuden ja yhteistyön mahdollisuuksia kahden tuoreen Nato-maan välillä. Samalla uuden yhteyden myötä kasvanut kapasiteetti tekee Pohjoismaista entistä houkuttelevamman kansainvälisten datakeskusinvestointien näkökulmasta.

- Tämä on ainutlaatuinen kaapelireitti, josta hyötyvät niin paikalliset yritykset, kunnat kuin julkinen sektorikin. Lisäksi se tukee uusien yhteyksien rakentamista suomalaisille kotitalouksille, sanoo Global Connect Groupin toimitusjohtaja Martin Lippert.

Uusi kaapeliverkosto ulottuu Helsingistä Haaparantaan. Haaparannassa kaapeli yhdistyy GlobalConnectin jo olemassa olevaan kuituinfrastruktuuriin, joka kattaa kaikki Pohjoismaat ja Saksan. Rakentaminen alkaa kesäkuussa 2024 ja kaapelin odotetaan valmistuvan vuoden loppuun mennessä. Lisäksi GlobalConnect rakentaa samaan aikaan uutta Ruotsin ja Norjan välistä kaapelireittiä Luulajan kautta.

Kaapelin rakentaminen on osa digitalisaatioprojektia, joka on saanut myös Euroopan Unionin rahoitusta. Lisätietoa projektista (englanniksi):

European Union to co-fund latest GlobalConnect digitalization project in Northern Scandinavia | GlobalConnect Group (mynewsdesk.com)

Lisätietoa:

Martin Broberg, Director, Group Communication

puhelin: +4531492623
sähköposti: marbro@globalconnect.dk

GlobalConnect on yksi Pohjoismaiden johtavista digitaalisen infrastruktuurin ja tietoliikennepalvelujen tarjoajista. Se hallinnoi Pohjois-Euroopan suurinta kuituverkkoa, jonka kautta kulkee yli 50 % Pohjoismaihin tulevasta ja sieltä lähtevästä datasta. GlobalConnect tarjoaa kuitupohjaisia laajakaistapalveluja yli 830 000 kuluttajalle ja päästä päähän -yhteysratkaisuja 30 000 yritysasiakkaalle 215 000 kilometrin pituisen kuituverkkonsa kautta Tanskassa, Norjassa, Ruotsissa, Saksassa ja Suomessa. GlobalConnect työllistää noin 2 000 ihmistä ja sen liikevaihto vuonna 2023 oli 652 miljoonaa euroa.

Kategoriat

Martin Broberg