“Datakeskusten kapasiteetin tarve on lisääntynyt enemmän kuin kukaan on odottanut. Tekoäly on yksi keskeinen syy kysynnän kasvulle”, GlobalConnectin datakeskusten johtaja Luke Davies kertoo.

Tekoälyaalto kasvattaa datakeskusten kapasiteetin tarvetta – GlobalConnect solmii uuden puitesopimuksen Coromaticin kanssa

GlobalConnect valmistautuu datakeskusinvestointeihin ja solmii pohjoismaisen puitesopimuksen datakeskusten rakentamiseen erikoistuneen Coromaticin kanssa. Taustalla vaikuttaa tekoälyn ja suuren datakapasiteetin kysynnän lisääntyminen.

“Datakeskusten kapasiteetin tarve on lisääntynyt enemmän kuin kukaan on odottanut. Tekoäly on yksi keskeinen syy kysynnän kasvulle”, GlobalConnectin datakeskusten johtaja Luke Davies kertoo ja jatkaa:

“Haluamme varmistaa, että olemme kehityksen kärjessä ja valmiina asiakkaitamme varten, kun heillä tulee tekoälytarpeita. Meillä on jo nyt suunnilleen 50 megawattia IT-kapasiteettia ympäri Pohjoismaita joko asennettuna tai valmiina kehitettäväksi. Olemme laajentaneet tarjontaamme myös vastuullisiin jäähdytysjärjestelmiin ja tekoälylle sopiviin tehotiheyksiin. Mahdollisuus nopeuttaa kapasiteetin kasvutahtia avaimet käteen -periaatteella on suurin syy, miksi olemme tehneet sopimuksen Coromaticin kanssa.”

Daviesin mukaan solmittu sopimus kattaa jatkuvan kapasiteetin laajentamisen GlobalConnectin jo olemassa olevissa datakeskuksissa sekä kapasiteetin rakentamisen uusiin datakeskuksiin.

Coromaticin mukaan uusi runkosopimus tarjoaa paljon mahdollisuuksia:

“Olemme Coromaticilla hyvin iloisia, että GlobalConnect valitsi meidät kumppanikseen. Pääsemme yhdessä tutkimaan yhtä aikamme suurimmista työkaluista eli tekoälyä. Emme kuitenkaan voi sulkea silmiämme haasteilta, mitä lisääntynyt kapasiteetin tarve tuo mukanaan. Meille onkin erittäin tärkeää, että me työskentelemme yhdessä GlobalConnectin kanssa taataksemme kestävän, turvallisen ja tehokkaan datateollisuuden”, Coromaticin toimitusjohtaja Kurt Vahlun Sørensensanoo.

Luke Daviesin mukaan GlobalConnectin datakeskusten laajennukset aiotaan rakentaa lähelle Pohjoismaiden suurimpia kaupunkeja vastuullisuudesta ja yhteyksistä johtuvista syistä.

“Rakennamme uusia kohteita kaukolämpölaitosten läheisyyteen, jotta voimme käyttää uudelleen datakeskusten tuottaman lämmön. Esimerkiksi Taastrupissa Kööpenhaminassa annamme lämmön käyttöön ilmaiseksi”, Davies sanoo ja jatkaa:

“Uudet datakeskukset ovat aiempaa energiatehokkaampia ja tarjoavat väestölle paremmat yhteydet.”

GlobalConnectin ja Coromaticin välinen puitesopimus on kolmivuotinen.

Lisätiedot:

Martin Broberg, GlobalConnect-konsernin viestintäjohtaja

marbro@globalconnect.dk

GlobalConnect on yksi Pohjois-Euroopan johtavista digitaalisen infrastruktuurin ja tietoliikenteen tarjoajista. Yhtiön kautta kulkee noin puolet kaikesta Pohjoismaiden dataliikenteestä. Konserni toimittaa kuitu kotiin -palveluja 800 000 kuluttajalle ja päästä päähän -yhteysratkaisuja 30 000 yritykselle sen 155 000 kilometriä ulottuvan kuituverkon kautta Tanskassa, Norjassa, Ruotsissa, Saksassa ja Suomessa. GlobalConnect työllistää noin 2 000 henkilöä, ja sen liikevaihto vuonna 2022 oli 673,1 miljoonaa euroa.

Aiheet

Lehdistön yhteyshenkilö Group Communications Officer