GlobalConnect on saanut valmiiksi vuosikymmenen suurimman Pohjoismaisen digitaalisen infrastruktuurin hankkeen

GlobalConnect on saanut valmiiksi 2 600 kilometriä pitkän superkuitukaapelin. Kaapelin kapasiteetti mahdollistaa kaiken Pohjoismaisen datan siirtämisen ja se toimii kriittisenä infrastruktuuriyhteytenä Pohjoismaista manner-Eurooppaan. Hanke maksoi miljardi kruunua (SEK) ja rakennustöiden aikana raivattiin 200 toisen maailmansodan aikaista pommia sekä kaivettiin kaapeleille viisi uutta merenalaista reittiä erityisesti tarkoitusta varten suunnitellulla sukellusveneellä.

Uusi kuitukaapeli kulkee Pohjois-Ruotsista Berliiniin ja toimii tärkeänä digitaalisena porttina Euroopan ja Pohjoismaiden välillä tulevina vuosikymmeninä. Hankkeen valmistumisen myötä GlobalConnectin kuituverkko kattaa yli 200 000 kilometriä Pohjois-Euroopassa.

"Kaapeli vahvistaa koko Pohjois-Euroopan digitaalista infrastruktuuria ja kykyä vastata tulevaisuuden haasteisiin. Se mahdollistaa nykyistä monipuolisempia reittejä datan välittämiseen, mikä puolestaan parantaa koko alueen turvallisuutta”, sanoo Martin Lippert, GlobalConnectin toimitusjohtaja.

”Digitaalisen infrastruktuurin parantaminen on keskeinen tekijä myös globaalien teknologiayritysten houkuttelussa, ja Pohjoismaat ovatkin tällä hetkellä maailmanlaajuisesti vetovoimainen kohde teknologiainvestoinneille. On arvioitu, että noin puolet kaikista Euroopan datakeskusinvestoinneista suuntautuu alueelle lähivuosina.”

Kuitukaapeli kulkee Pohjois-Ruotsista Tanskan Bornholmiin, joka toimii digitaalisena porttina Pohjoismaiden ja Euroopan välillä, ja jatkuu sieltä Berliiniin. 700 kilometriä reitistä kulkee Itämeren pohjaa pitkin.

Kaapelin rakennustyöt kestivät vuosia ja niihin kuului monia vaiheita raskaista kaivuutöistä Itämeren ankarien talvimyrskyjen kohtaamiseen. Esimerkiksi Saksassa GlobalConnect joutui ennen kaapelin veteen laskua poistamaan Itämerestä yli 200 toisen maailmansodan aikaista pommia ja tutkimaan 1 300 neliökilometriä mahdollisten arkeologisten löytöjen varalta.

"Tämä projekti on meille valtava saavutus ja samalla avain tulevaisuuden digitalisointiin. Valokuidun kysyntä on kasvussa Pohjoismaissa. Esimerkiksi Ruotsin ja Saksan välisestä digitaalisesta infrastruktuurista suurin osa on 20 vuotta vanhaa, ja harvoilla olemassa olevilla kaapeleilla on rajoitettu määrä kuituja uuden kysynnän tyydyttämiseksi. Kuitupula saattaakin muodostua pullonkaulaksi EU:n digitalisaatiotavoitteiden saavuttamisen kannalta", sanoo toimitusjohtaja Martin Lippert.

Projektin tavoitteena on tukea talouskasvua samalla sen ilmastovaikutuksia pienentäen, sekä edistää EU:n digitalisaatiotavoitteita vahvistamalla digitaalisia yhteyksiä Ruotsin, Tanskan, Saksan ja muun Euroopan välillä. Kaapelin käyttöönotto on kriittinen kapasiteettipäivitys, jolla vastataan tulevaan tekoälyn aiheuttamaan kysyntään. Lisäksi kaapeli mahdollistaa kuntien ja alueiden digitalisoinnin jatkumisen ja parantaa niiden kykyä houkutella yrityksiä parantamalla kilpailukykyä.

"Kaapeli vastaa kasvavaan kapasiteetin ja kestävyyden kysyntään. Vahvan digitaalisen infrastruktuurin ja uusiutuvan vihreän energian saatavuus ovat kriittisiä tekijöitä datakeskusinvestointeja suunnitteleville teknologiayrityksille. Pohjoismaissa on tarjolla molempia. GlobalConnectille tämä projekti on ollut suuri ponnistus, ja tulemme jatkossakin investoimaan digitaaliseen infrastruktuuriin ja vastaaviin projekteihin alueella”, sanoo Lippert.

Kaapeli koostuu 96 kuituparista ja sen kapasiteetti on 3 052 terabittiä sekunnissa. Se riittää käytännössä kaikkeen Pohjoismaissa tapahtuvaan datan siirtoon tai esimerkiksi miljardin Netflix-videon samanaikaiseen toistoon. Kaapelin valmistumisen myötä GlobalConnectin kuituverkko kattaa yli 200 000 km Tanskassa, Norjassa, Ruotsissa, Saksassa ja Suomessa. Bornholmin ja Sassnitzin välinen, merenalainen osuus kaapelista on nyt laskettu pohjaan ja kaapelin täysi kapasiteetti otetaan käyttöön maaliskuun 2024 loppuun mennessä.

Lisätietoa GlobalConnectista

GlobalConnect on yksi Pohjoismaiden johtavista digitaalisen infrastruktuurin ja tietoliikennepalvelujen tarjoajista. Se hallinnoi Pohjois-Euroopan suurinta kuituverkkoa, jonka kautta kulkee yli 50 % Pohjoismaihin tulevasta ja sieltä lähtevästä datasta. GlobalConnect on toiminut alalla 25 vuotta ja ottanut käyttöön jo 200 000 kilometriä kuituverkkoa Tanskassa, Norjassa, Ruotsissa, Saksassa ja Suomessa. GlobalConnect työllistää noin 2 000 ihmistä ja sen liikevaihto vuonna 2022 oli 673,1 miljoonaa euroa.

Kuvat, lisätiedot ja haastattelupyynnöt

Mariam Rguibi,
Head of Communications Finland
puh. 044 26 45 683
sähköposti: mariam.rguibi@globalconnect.fi

GlobalConnect on yksi Pohjois-Euroopan johtavista digitaalisen infrastruktuurin ja tietoliikenteen tarjoajista. Yhtiön kautta kulkee noin puolet kaikesta Pohjoismaiden dataliikenteestä. Konserni toimittaa kuitu kotiin -palveluja 800 000 kuluttajalle ja päästä päähän -yhteysratkaisuja 30 000 yritykselle sen 155 000 kilometriä ulottuvan kuituverkon kautta Tanskassa, Norjassa, Ruotsissa, Saksassa ja Suomessa. GlobalConnect työllistää noin 2 000 henkilöä, ja sen liikevaihto vuonna 2022 oli 673,1 miljoonaa euroa.

Martin Broberg

Lehdistön yhteyshenkilö Group Communications Officer