GlobalConnect har köpt KrsNet:s infrastruktur och verksamhet

KrsNet och GlobalConnect undertecknade den 14 maj 2024 ett avtal om försäljning av KrsNet:s infrastruktur och verksamhet. Genom företagsköpet utvidgar GlobalConnect sitt fibernätverk i Kristinestad med 330 kilometer och adderar 1000 nya hushåll till sin finska kundbas.

GlobalConnect garanterar att verksamheten fortsätter som tidigare i Kristinestad och fortsätter driva nätet enligt principen öppet nät och betjänar kunderna på båda inhemska språken. KrsNet:s nuvarande personal övergår i GlobalConnects tjänst.

Affären förväntas stängas i juli, då nätet övergår i GlobalConnects ägo.

- Vi är väldigt glada över den här affären och ser fram emot att förvalta och utveckla detta nät framöver. Det är med stor glädje vi välkomnar två nya kollegor som kommer bidra utmärkt till den fortsatta utvecklingen av nätet i Kristinestad, vår nya hub på västkusten, säger GlobalConnects verkställande direktör Helena Bergstrand.

GlobalConnect kommer att investera 500 miljoner euro de kommande åren i att bygga fiber till hushåll över hela landet.

Om GlobalConnect
GlobalConnect är en av de ledande infrastrukturägarna i Norden och transporterar mer än häften av all datatrafik till och från Norden. GlobalConnect levererar fiberbaserade bredbandstjänster till mer än 800 000 privathushåll och nätverkslösningar till 30 000 B2B-kunder via sitt 200 000 kilometer långa fibernät i Danmark, Norge, Sverige, Tyskland och Finland. GlobalConnect sysselsätter cirka 2 000 personer och hade år 2022 en omsättning på 673 miljoner EUR.
www.globalconnect.fi

Om KrsNet
KrsNet grundades av ett 30-tal personer vid ett möte i Kristinestad den 23.11.2006 och registrerades i Handelsregistret den 04.04.2007 som Andelslaget KrsNet med parallellfirma Osuuskunta KrsNet. KrsNet är ett ett renodlat öppet fibernät vilket betyder att nätet är tillgängligt för marknadens tjänsteleverantörer som vill erbjuda sina tjänster (IPTV, telefoni, internet osv) i nätet. Med andra ord, KrsNet äger fibernätet och står för själva uppkopplingen men tjänsterna tillhandahålls av tjänsteleverantörerna. Nätet täcker i stort sett hela Kristinestads kommun vilket innebär att c:a 90% av alla hushåll i kommunen har möjlighet att ansluta sig till fibernätet. KrsNet är medlem i Finlands Regionnät rf – Suomen Seutuverkot ry.

Alueet

GlobalConnect on yksi Pohjois-Euroopan johtavista digitaalisen infrastruktuurin ja tietoliikenteen tarjoajista. Yhtiön kautta kulkee noin puolet kaikesta Pohjoismaiden dataliikenteestä. Konserni toimittaa kuitu kotiin -palveluja 800 000 kuluttajalle ja päästä päähän -yhteysratkaisuja 30 000 yritykselle sen 155 000 kilometriä ulottuvan kuituverkon kautta Tanskassa, Norjassa, Ruotsissa, Saksassa ja Suomessa. GlobalConnect työllistää noin 2 000 henkilöä, ja sen liikevaihto vuonna 2022 oli 673,1 miljoonaa euroa.