GlobalConnect Group jatkoi vahvalla kasvu-uralla vuonna 2023

GlobalConnect Group jatkoi vahvalla kasvu-uralla vuonna 2023

GlobalConnect Group onnistui kasvattamaan liikevaihtoaan ja kannattavuuttaan vuonna 2023 samalla kun yhtiö jatkoi merkittäviä kuitu- ja datakeskusinvestointeja. Kehitys vahvisti yhtiön asemaa tulevaisuudenkestävien yhteyksien tarjoajana Pohjoismaissa ja Pohjoismaista maailmalle.

GlobalConnect Groupin toistuva liikevaihto kasvoi 11,4 prosenttia edellisvuoteen verrattuna aikana, jota leimasi maailmanlaajuinen myllerrys, inflaatio ja lisääntyvä epävarmuus. Yhtiön kokonaistulot kasvoivat 6,2 % 7,6 miljardiin kruunuun. Yhtiön kannattavuus (oikaistu käyttökate) kasvoi 11 % 4,0 miljardiin kruunuun oikaistun EBITDA- marginaalin ollessa 53,2 %. GlobalConnect teki 5,8 miljardin kruunun investoinnit digitaaliseen infrastruktuuriin vuonna 2023, mikä vastaa likimain vuoden 2022 tasoa kun otetaan huomioon epäorgaaniset investoinnit.

- Vuoden 2023 tuloksemme on jälleen yksi osoitus asemastamme yhtenä Euroopan johtavista ja nopeimmin kasvavista digitaalisen infrastruktuurin tarjoajista. Lunastamme lupauksemme yhdistää ihmisiä, yrityksiä ja yhteiskuntaa. Yli puolet Pohjoismaiden kaikesta dataliikenteestä kulkee nyt verkkomme kautta, GlobalConnect Groupin toimitusjohtaja Martin Lippert kertoo.

847 000 kotitaloutta yhdistetty valokuituverkkoon ja momentumia Suomesta

GlobalConnectin kuituverkon rakentaminen jatkui koko Pohjois-Euroopan alueella: vuonna 2023 liitettiin verkkoon lähes 100 000 uutta kotitaloutta, mikä nosti verkkoon liitettyjen talouksien kokonaismäärän 847 000:een.

Tärkeä virstanpylväs vuonna 2023 oli laajentuminen valokuidun kuluttajamarkkinoille (FTTH) Suomessa, mikä tarjoaa GlobalConnectille vahvat kasvumahdollisuudet. Suomessa valokuituverkkojen kattavuus on Pohjoismaiden alhaisin, noin 60 prosenttia kotitalouksista. Esimerkiksi Ruotsissa kuidun kattavuus on noin 93 prosenttia. Tällä hetkellä monet suomalaiset kotitaloudet ovat riippuvaisia mobiililaajakaistaratkaisuista, mikä luo GlobalConnectille merkittävän mahdollisuuden kasvattaa jalansijaa Pohjoismaissa:

- Aiomme vahvistaa Suomen digitaalista perustaa ja investoida vuoteen 2023 mennessä 500 miljoonaa euroa valokuidun rakentamiseen Suomessa. Olemme jo nyt hyvässä vauhdissa. Hyödynnämme Suomessa syvällistä tietämystämme ja kokemustamme digitaalisen infrastruktuurin käyttöönotosta eri puolilla Pohjoismaita, sanoo GlobalConnect konsernin talousjohtaja Lasse Pilgaard.

Kriittisen digitaalisen infrastruktuurin rakentaminen ja turvaaminen

Turvallisuus on ollut GlobalConnectille entistä tärkeämpi ajuri vuonna 2023. Se on näkynyt integroitujen verkkoyhteyksien tieturvaratkaisujen tarjoamisena yrityksille, jotta ne voivat paremmin suojautua kyberuhilta. Tärkeä osa työtä on myös rakentaa uhkia kestävää kriittistä infrastruktuuria, joka varmistaa toimivat yhteydet niin Pohjoismaissa kuin Pohjoismaista maailmalle.

- Kuituverkkomme laajuus tuo mukanaan suuren vastuun. Keskeiset valtion laitokset, sairaalat, yritykset ja useimmat yhteiskunnan osat Pohjoismaissa ovat riippuvaisia infrastruktuuristamme. Suhtaudumme vastuuseemme hyvin vakavasti ja investoimme alueen digitaalisen infrastruktuurin tulevaisuudenkestävyyteen, mikä parantaa kansallista turvallisuutta ja houkuttelee maailmanlaajuisia teknologiainvestointeja, sanoo Martin Lippert.

Vuonna 2023 saatiin päätökseen "uuden digitaalisen valtatien" rakentaminen. Kyseessä on superkuitukaapeli, joka kulkee 2 600 kilometrin matkan aina Pohjois-Ruotsista Berliiniin. Kaapelin kapasiteetti riittää kuljettamaan kaiken Pohjoismaissa tällä hetkellä tuotetun datan. Kyseessä on ollut poikkeuksellisen suuri digitaalinen infrastruktuurihanke, ja kaapeli toimii kriittisenä yhteytenä Pohjoismaiden ja Manner-Euroopan välillä.

Kestävä kehitys luo pohjan toiminnalle

Yhtenä Pohjois-Euroopan johtavista kriittisen digitaalisen infrastruktuurin tarjoajista GlobalConnectin henkilöstö näkee päivittäisen työnsä kautta, mitä kaikkea hyvät yhteydet merkitsevät yhteiskunnille. GlobalConnectin tekemä työ tukee lähes kaikkia yhteiskunnan toimintoja aina sairaaloista ja kouluista suuriin ja pieniin yrityksiin ja kotitalouksiin.

- Olemme työskennelleet intensiivisesti monien vastuullisuusnäkökohtien parissa, ja huomanneet, kuinka se hyödyttää koko arvoketjuamme. Vastuullisuuteen sitoutunut organisaatiomme etsii jatkuvasti innovatiivisia ratkaisuja, joilla voimme varmistaa, että toimimme vastuullisesti, pienennämme hiilijalanjälkeämme ja luomme positiivista vaikutusta yhteiskuntaan. Meille kestävä kehitys on lupa toimia, GlobalConnect Groupin strategiasta ja vastuullisuudesta vastaava varatoimitusjohtaja Sofia Lisa Dinesen sanoo.

GlobalConnectin merkittävä virstanpylväs vuonna 2023 oli myös hyväksyntä konsernin vuoteen 2030 asti ulottuville tiedepohjaisille vastuullisuustavoitteille:

Scope 1: 42 % vähennys

Scope 2: 100 % uusiutuvaa energiaa

Scope 3: 25 prosentin vähennys

Avainluvut 2023 GlobalConnect Group

SEK mrd

Liikevaihto ja liiketoiminnan muut tuotot

7.6

7.2

Liikevaihdon ja muiden tuottojen kasvu

16.0%**

Toistuvan liikevaihdon kasvu

Oikaistu käyttökate (EBITDA)

4.0

3.6

Oikaistu käyttökate-marginaali

Pääomamenot yhteensä

5.8

9.2*

* Sisältää epäorgaanisen investoinnin Open Universen ja Telenor Swedenin pientaloliiketoiminnan kuituomaisuuden hankintaan vuonna 2022.

** Poikkeuksellisen korkea vuonna 2022 Open Universen ja Telenor Swedenin pientaloliiketoiminnan kuituomaisuuden hankinnan vuoksi.

Lisätietoja:

Mariam Rguibi, Head of Communications +358 44 26 45 683 leilamariam.rguibi@globalconnect.fi.

Tietoja GlobalConnectista

GlobalConnect on yksi Pohjoismaiden johtavista digitaalisen infrastruktuurin ja tietoliikennepalvelujen tarjoajista. Se hallinnoi Pohjois-Euroopan suurinta kuituverkkoa, jonka kautta kulkee yli 50 % Pohjoismaihin tulevasta ja sieltä lähtevästä datasta. GlobalConnect tarjoaa kuitupohjaisia laajakaistapalveluja yli 830 000 kuluttajalle ja päästä päähän -yhteysratkaisuja 30 000 yritysasiakkaalle 215 000 kilometrin pituisen kuituverkkonsa kautta Tanskassa, Norjassa, Ruotsissa, Saksassa ja Suomessa. GlobalConnect työllistää noin 2 000 ihmistä ja sen liikevaihto vuonna 2023 oli 652 miljoonaa euroa.

Tietoja GlobalConnectista

Lehdistön yhteyshenkilö Group Communications Officer