Tekojen Tiistai 30.11. - Gigantti ja Pelastakaa Lapset tuovat uudenlaisen oppimisratkaisun alakouluihin tukeakseen lasten digitaalisia valmiuksia

• Gigantti, Pelastakaa Lapset ry ja hankekumppanit tuovat syksyllä 2022 Suomen alakouluihin interaktiivisen oppimisratkaisun edistääkseen lasten digitaalista yhdenvertaisuutta.
• Tavoite on kehittää maan kaikkien viidesluokkalaisten digitaalisen hyvinvoinnin ja turvallisuuden taitoja, tuottaa niistä tietoa sekä tukea opettajia ja vanhempia digiarjen kasvatustyössä.
• Gigantti lähtee yhteistyöhön mukaan 50 000 euron lahjoituksella ja tarjoamalla asiantuntija-apuaan hankkeen tueksi, osana Gigantti tekee hyvää -työtään.
• Myös Gigantin myymälät tekevät lahjoituksia lasten ja lapsiperheiden digitaalisten valmiuksien ja hyvinvoinnin edistämiseksi Tekojen Tiistaina 30.11.

Digitalisoituva yhteiskunta on tuonut sekä lasten että aikuisten elämään uusia mahdollisuuksia, mutta myös uhkia. Lapset vanhempineen tarvitsevat ajantasaisia tietoja ja taitoja arjessa pärjätäkseen arjessa ja voidakseen hyvin.

Pelastakaa Lapset julkaisi hiljattain hankekumppaneineen kaikkia Suomen viidesluokkalaisia koskevan ohjelman, jolla tullaan vahvistamaan merkittävästi oppilaiden ja opettajien digiosaamista sekä keräämään tietoa siitä. Ohjelmaa tukee muun muassa Opetushallitus. Sen aikana tuotettavaa digitaaliseen hyvinvointiin ja turvallisuuteen keskittyvää oppimisratkaisua pilotoidaan kouluissa keväällä 2022.

Elektroniikka- ja kodinkonealan markkinajohtaja Gigantti on edistänyt digitaalista yhdenvertaisuutta jo vuodesta 2017 ”Gigantti tekee hyvää” -työn kautta, ja halusi liittyä mukaan uraauurtavaan kehittämistyöhön.

”Olemme todella iloisia pääyhteistyökumppanuudesta Pelastakaa Lapset ry:n kanssa. Teknologian pitäisi luoda hyvinvointia, yhdistää ihmisiä ja antaa mahdollisuuksia. Tech Trouble 2021 -tutkimuksemme mukaan lähes 65 prosenttia suomalaisista kokee, että ongelmat digitaalisten työkalujen saatavuudessa ja tuntemuksessa vahvistavat eriarvoistumista. On tärkeää, että digitaalisten kuilujen syntymiseen päästään kiinni jo varhain. Lähes 40 prosenttia myös katsoo, että kouluilla on suurin vastuu tarjota oppia digitaalisiin työkaluihin liittyen. Uskon, että Gigantti pääsee vastaamaan myös tähän haasteeseen, tarjoamalla ohjelmaan taloudellisen tuen ohella asiantuntemustaan”, kertoo Gigantin viestintäpäällikkö Rita Pasanen.

Ohjelman ytimessä on pelillinen oppimisratkaisu, joka kerää tietoa ja mittaa oppilaan digivalmiuksia sekä antaa palautetta vastauksista viihdyttävällä tavalla. Ratkaisun käytöstä kerättävä data antaa tietoa opetuksen suunnitteluun ja päätöksiin jopa valtakunnallisella tasolla.

”Digilaitteiden jälleenmyyjät voivat merkittävästi vaikuttaa lasten ja perheiden digitaaliseen hyvinvointiin opastamalla laitteiden fiksuun ja turvalliseen käyttöön. Gigantti on meille ihanteellinen kumppani eteenpäin katsovan ja vastuullisen asenteensa takia. Uskon, että yhdistämällä voimamme saamme aikaan pysyviä parannuksia lasten, opettajien ja vanhempien digiosaamisessa”, toteaa Pelastakaa Lapset ry:n kehittämispäällikkö Antti Järventaus.

Gigantin myymälät mukaan yhteiseen digihyväntekijyyteen Tekojen Tiistaina 30.11.

Myös Gigantin myymälät ympäri Suomea, muun muassa Lappeenrannassa, Tampereella ja Porvoossa, Salossa, Lohjalla ja Järvenpäässä, haluavat antaa panoksensa lapsien ja perheiden digitaalisten valmiuksien ja hyvinvoinnin edistämiseksi.

Gigantin kumppanuus Pelastakaa Lapset ry:n kanssa ja myymälöiden joululahjoitukset haluttiin julkaista Tekojen Tiistaina 30.11., ja kannustaa samalla koko Gigantti-yhteisöä, asiakkaita ja kumppaneita digitaalisen yhdenvertaisuuden edistämiseen.

Suomessa hiljalleen voimistuva Tekojen Tiistai on osa kansainvälistä Giving Tuesday -kampanjaa, jonka tarkoitus on nostaa esiin avun, antamisen ja yhteisön voimaa, sekä kerryttää hyviä tekoja. Siihen voi osallistua sosiaalisessa mediassa tunnisteilla #TekojenTiistai ja #GivingTuesday.

Lisätietoja:

• salo
  • järvenpää
  • lohja

Meillä on Suomessa 42 myymälää ja yrityksemme palveluksessa työskentelee yli 1 500 henkilöä - myymälöissä, yritysmyynnissä, verkkokaupassa, sekä jakelu- että asiakaspalvelukeskuksessa. Liikevaihtomme tilikaudella 2020/21 oli 687 miljoonaa euroa. Pääkonttorimme sijaitsee Helsingin Sanomatalossa.

Gigantti on osa Norjassa toimivaa Elkjøp-konsernia, joka kuuluu englantilaisen kodinelektroniikkaketjun, Curry plc:n, omistukseen.

Lisätietoa tuotteista, ajankohtaisista tarjouksista ja yrityksestä osoitteessa: gigantti.fi.

Gigantti lahjoittaa Huawei-tietokoneita rikosseuraamustaustaisten digikoulutukseen – Lähes 10 % suomalaisista kokee jo syrjäytyneensä digitaitojen puutteen vuoksi

Gigantin teettämä jokavuotinen digitutkimus paljastaa, että teknologian merkitys on kasvanut koronapandemian myötä entisestään. Digikuilua kasvattavat niin taloudelliset kuin taidolliset resurssit. Siksi Gigantti lahjoittaa Setlementtiliitolle Huawein toimittamia tietokoneita, joiden avulla 16 rikosseuraamustaustaiselle henkilölle järjestetään tuikitärkeää digitaitokoulutusta.
Gigantti on lahj

Gigantista Bittiliigan pääsponsori – Lahjoittaa 10 000 euroa nuorille esports-harrastajille

Gigantti aloittaa yhteistyön Bittiliigan kanssa toimimalla sen kolmannen kauden pääsponsorina. Yhteistyön myötä Gigantti lahjoittaa Bittiliigan pelaajille kauden päättyessä 10 000 euroa. Bittiliiga on esports-yhteisö, joka toimii osana kunnallisia nuorisopalveluita.
Suomen suurin kodinelektroniikkaketju Gigantti ja Bittiliiga ovat solmineet yhteistyösopimuksen, jonka myötä Gigantti toimii liiga

Gigantti selvitti, miten korona-aika on muuttanut digilaitteiden käyttöä - lähes puolet yli 65-vuotiaista ei osaa käyttää elektroniikkalaitteidensa ominaisuuksia

Gigantti selvitti, miten suomalaisten digilaitteiden käyttö on muuttunut korona-ajan myötä ja millaisia haasteita digilaitteiden kanssa tai niiden puutteen takia nyt koetaan. Gigantti tutki suomalaisten asenteita kodinteknologian, kuten puhelimen, pelikonsoleiden, television, tietokoneen, radion ja tabletin, käyttöä kohtaan edellisen kerran vuonna 2019. Uusi kyselytutkimus teetettiin korona-pandem

Tiedätkö mikä on Chromecast, Mesh tai älykoti? Harva suomalainen ymmärtää täysin nykyteknologian tutuimpiakaan termejä

Uusien teknisten laitteiden termistö on monelle suomalaiselle tuiki tuntematonta tai ainakin melko lailla hämärän peitossa. Esimerkiksi Mesh-käsitteen ymmärtää vain kymmenen prosenttia, Twitchin 15 prosenttia ja älykoti-termikin on edes kohtalaisesti tuttu runsaalle kolmannekselle suomalaisista, selviää kodinkone- ja elektroniikkajätti Gigantin teettämästä laajasta kyselytutkimuksesta.

Tutkimus: Joka kolmas suomalainen pitää teknologiaa niin haastavana, että mukana on vaikea pysyä

​Lähes puolet suomalaisista pitää äly- ja muiden laitteiden toiminnan ymmärtämistä haasteena. Yli 40 prosenttia kertoo myös, että omistaa elektroniikkaa, jossa on enemmän toimintoja kuin pystyy hyödyntämään, selviää kodinkone- ja elektroniikkaketju Gigantin suomalaisille teettämästä kyselystä. Lisäksi yli 70 prosenttia vastaajista kokee, että kehityksen kelkassa on entistä vaikeampi pysyä.

Gigantin Vuoden Myymälöiksi Joensuu ja Järvenpää: ”Huippuluokan asiakastyytyväisyyden taustalla on hyvinvoiva ja kehittyvä henkilökunta”

Gigantti on palkinnut tilikautensa 2021–2022 Vuoden Myymälänä Joensuun, ja Vuoden Franchise-Myymälänä Järvenpään tavaratalon. Valintojen kriteereissä korostui esimerkillinen huolenpito työhyvinvoinnista ja huippuluokkaa oleva asiakastyytyväisyys. ”On ollut ilo seurata kahta erilaista kasvutarinaa, joissa menestys on rakennettu aidosti sisältäpäin”, tiivisti valintaraati tuloksia.

Gigantti mukana tuomassa uutta oppimisratkaisua kouluihin – Pelastakaa Lasten Huippula-palvelu päivittää 90 000 alakoululaisen digiturvataidot

Digitaalisuus on tuonut lasten elämään uusia mahdollisuuksia, mutta myös uhkia. Pelastakaa Lapset tarjoaa Gigantin ja muiden yhteistyökumppaneidensa kanssa ratkaisuna Huippula-palvelun. Kouluille maksuton oppimispalvelu lisää lasten digivalmiuksia ja tukee opettajien sekä vanhempien digikasvatustaitoja. Tavoitteena on 90 000 viidesluokkalaisen digiturvataitojen vahvistaminen kolmen vuoden aikana.

Gigantin tutkimustulokset ja gaming-lähettiläät Miiko ja Severi: Gaming vahvistaa lasten oppimista ja sosiaalisia suhteita, mutta harrastuksen ymmärrys ja yhteinen keskustelu on perheissä tärkeää

Gaming eli digipelaaminen jatkaa kasvuaan. Gigantin tutkimus kertoo, että gaming vahvistaa lasten oppimista ja sosiaalisia suhteita. Vastaajat huolehtivat lasten gamingiin käyttämästä ajasta ja pelien väkivaltaisuudesta, mutta toisaalta eivät olleet kovin halukkaita lisäämään tietouttaan. Gigantin gaming-lähettiläiden mielestä aidolla kiinnostuksella ja yhteisillä keskusteluilla on iso merkitys.