Gigantin ensimmäinen puolivuotinen povaa hienoa kehitystä koko vuodelle – Liikevaihto kasvoi 14 prosenttia

Korjattu tieto Elkjøpin liikevaihdosta Norjan kruunuista euroihin.

Suomen suurin kodinelektroniikkaketju Gigantti on onnistunut kasvattamaan poikkeusvuonna sekä liikevaihtoaan että markkinaosuuttaan. Kasvu näkyy etenkin Gigantin verkkokaupan ja Varaa & Nouda -palvelun suosiossa. Myös marraskuisen Black Friday -kampanjan aloittaman sesonkimyynnin ensimmäiset tulokset ennustavat liikevaihdon vahvaa kehitystä koko tilikaudelle.

Gigantin liikevaihto kasvoi tilikauden ensimmäisellä puoliskolla 1.5.–31.10.2020 huimat 14 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Kodinelektroniikkaketjun puolen vuoden liikevaihto ylsi 325 miljoonaan euroon.

Kasvuun vaikuttivat etenkin koronapandemian siivittämä kulutuselektroniikan kysynnän kasvu ja verkkokaupan suosio. Gigantin verkkokaupan myynti kasvoi tilikauden ensimmäisellä puoliskolla 42 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna.

”Elektroniikan rooli yhteiskunnassa on pandemian myötä muuttunut entistä merkityksellisemmäksi. Asiakkaamme ovat myös löytäneet hienosti erilaiset palvelumme, joista he voivat valita itselleen mukavimman vaihtoehdon ostostensa hoitamiseksi turvallisesti. Esimerkiksi Varaa & Nouda -palvelumme suosio on kasvanut”, Gigantin toimitusjohtaja Laura Tarkka sanoo.

Varaa & Nouda -palvelussa asiakas varaa haluamansa tuotteen etukäteen Gigantin verkkokaupasta. Tuote on noudettavissa asiakkaan valitsemasta myymälästä jo tunnin kuluttua varauksesta.

Black Friday antoi sesongille lentävän lähdön

Gigantin tilikauden toisen puolikkaan aloittanut Black Friday -kampanja povaa hyvää tulosta koko tilikaudelle. Black Fridayn aikana ketjun myynti kasvoi peräti 50 prosenttia.

Gigantin Black Friday -kampanja toteutettiin tänä vuonna ruuhkien välttämiseksi 11 päivän pituisena. Tarjoustuotteita julkaistiin kolmessa eri erässä myös Gigantin verkkokaupassa, jonka kävijämäärä kasvoi Black Fridayn aikana noin 30 prosenttia.

”Olen erittäin ylpeä koko henkilöstöstämme, joka on onnistunut työssään näissä erikoisissa olosuhteissa poikkeuksellisen hyvin. On sekä heidän että asiakkaidemme ansiota, että olemme pystyneet toimimaan myös näin vuoden kiireisimpään ostosaikaan vastuullisesti koronasta huolimatta. On mahtavaa aloittaa vuosi 2021 näin hyvistä lähtökohdista”, Tarkka sanoo.

Gigantti on panostanut poikkeuksellisen vuoden aikana asiakkaidensa palvelemiseen asiantuntemuksella ja turvallisesti. Perinteisten myymälöiden ja verkkokaupan lisäksi Gigantin asiakkaat ovat voineet hyödyntää tavarataloketjun uusia Drive-In- ja Live-myyjä-palveluita, joiden avulla asiointi myymäläympäristössä onnistuu täysin ilman fyysistä kontaktia asiakaspalvelusta tinkimättä.

Entistä vahvempi markkina-asema koko Pohjoismaissa

Gigantti on osa pohjoismaista Elkjøp-konsernia, joka toimii myös Norjassa, Ruotsissa ja Tanskassa. Liikevaihdon ja markkinaosuuden kasvu ulottuu koko konserniin: Elkjøpin Pohjoismaiden kokonaisliikevaihto kasvoi tilikauden ensimmäisellä puoliskolla 26 prosenttia 2,21 miljardiin euroon (23,5 miljardia Norjan kruunua), ja konsernin markkinaosuus nousi yli 27 prosenttiin.

Black Friday -kampanja onnistui myös Elkjøpin muilla markkina-alueilla, ja koko konsernin liikevaihto kasvoi 1.11.–12.12.2020 välisenä aikana 47 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna.

Lisätietoja:

Laura Tarkka
toimitusjohtaja, Gigantti
p. +358 40 505 2193
email. laura.tarkka(a)gigantti.fi

• tulos

Gigantilla on Suomessa 42 myymälää. Yrityksemme palveluksessa työskentelee 1500 henkilöä myymälöissä, yritysmyynnissä, verkkokaupassa sekä asiakaspalvelussa. Liikevaihtomme on 596 miljoonaa euroa.

Gigantin Black Friday laajentuu tänä vuonna 11-päiväiseksi

Black Friday on Yhdysvalloista Suomeen rantautunut kauppapäivä, jota vietetään tänä vuonna perjantaina 27. marraskuuta. Viime vuosista poiketen Gigantin Black Friday laajentuu nyt 11 päivän mittaiseksi. Sen sijaan, että kampanja keskittyisi yhteen ostospäivään, tarjoukset jaetaan entistä pidemmälle aikavälille ja tarjouksia löytyy yhtä lailla verkosta kuin myymälöistä, jotta asioiminen olisi mahdo

Gigantissa jättirekry – tarve jopa sadalle uudelle työntekijälle

Kodinelektroniikka- ja kodinkoneketju Gigantti palkkaa loppuvuoden aikana jopa sata uutta työntekijää ympäri Suomen. Rekrytointeja siivittää Gigantin ennätysvilkas alkuvuosi, jonka myötä myynti on selvässä kasvussa.
Gigantti on aloittanut jättimäisen rekrytointikampanjan. Suomen suurimman kodinelektroniikka- ja kodinkoneketjun tavoite on palkata loppuvuoden aikana jopa sata uutta työntekijää.

Laura Tarkka Gigantin uudeksi toimitusjohtajaksi – ”Työntekijäkokemus on avain menestykseen”

DI Laura Tarkka (s. 1970) nimitetään kodinelektroniikkaketju Gigantin uudeksi toimitusjohtajaksi 1. joulukuuta 2020 alkaen.
Kämp Collection Hotelsin toimitusjohtajana viimeksi toiminut Laura Tarkka on koulutukseltaan tuotantotalouden diplomi-insinööri. Hänet tunnetaan hotelliketjun johtamisen lisäksi työstään entisen Diacorintalous- ja varatoimitusjohtajana, Fazer Food Servicen talousjohtajana

Gigantti teki jälleen ennätysliikevaihdon ja tulos kasvoi merkittävästi

Gigantin liikevaihto kasvoi tilikauden 1.5.2019–30.4.2020 aikana yli 33,8 miljoonaa euroa yltäen ennätykselliseen 596 miljoonaan euroon*. Kasvua edelliseen tilikauteen verrattuna kertyi yli 6 prosenttia. Vertailukelpoinen operatiivinen tulos kasvoi yli 300 prosenttia 3,5 miljoonaan euroon. Gigantti on toimialansa markkinajohtaja 30 prosentin markkinaosuudella.
– Meillä on takanamme ennätysvilka

Joulukuun 2020 myydyimmät puhelimet TOP 10 – Pukin konttiin päätyi etenkin keskihintaisia malleja

Samsungin keskihintaisten mallien suosio näkyi selvästi Gigantin joulukuun puhelinmyynnissä. Yritysmyynnin myydyimpien kymmenen puhelimen joukossa huomiota herättivät puolestaan Applen iPhone 12:n kolme eri mallia.

Gigantin myydyimpien puhelimien TOP 10 -listaa hallitsi joulukuussa Samsung. Kuluttajapuolella kymmenen myydyimmän puhelimen joukkoon mahtui kaiken kaikkiaan viisi Samsungin mall

Koronavuosi siivitti Gigantin kaikkien aikojen ennätyslukuihin: ”Kysyntä, volyymit ja maailmantilanne ovat olleet todellinen stressitesti – asiakkaille olemme hurjan kiitollisia”

Gigantti julkaisi 30.4. päättyneen tilikauden 2020/2021 ennätyksiä murskaavat tunnuslukunsa. Liikevaihto yhtiöllä kasvoi +15,2 %, 687 miljoonaan euroon. Liikevoitto kodinkone- ja elektroniikka-alan markkinajohtajalla kasvoi yli 130 % edelliseen vuoteen verrattuna ja nettotulos oli 6,1 miljoonaa euroa. Koronavuoden kehitys on pistänyt Gigantin koville, mutta myös vauhdittanut uudistumista ja lujit