Näin saat parhaan tehon irti robotti-imurista – Katso myös Marttojen vinkit kevätsiivoukseen

Kevään siivouskausi näkyy selvänä piikkinä Gigantin siivouslaitteiden myynnissä. Robotti-imurit yleistyvät edelleen vauhdilla. Yhä useampi hankkii robotin rinnalle varsi-imurin, josta Gigantin asiantuntija povaa tämän kevään hittiä. Niin siivoamisesta kuin teknologisesti kehittyneistä välineistä saa parhaan hyödyn irti muutamalla pikkuvinkillä.

Teknologiaa on käytetty siivouksen apuna jo pitkään, mutta viimeisten kymmenen vuoden aikana innovaatiot ovat ottaneet aimo harppauksen eteenpäin. Tänä päivänä pitkälle kehittyneiden siivouslaitteiden avulla voi säästää sekä hermojaan että aikaansa.

Teknologialtaan kehittyneet siivousvälineet eivät kuitenkaan ole pelkästään mukavuudenhaluisia varten, Gigantin myyntipäällikkö Tuomas Ollila huomauttaa.

”Esimerkiksi robotti-imurista voi olla iso apu arjen siivouksessa iäkkäämmille ihmisille ja liikuntarajoitteisille.”

Vastaavasti ikkunanpesun uudelle tasolle vievä ikkunanpesurobotti takaa turvallisen tavan puhdistaa tavallista korkeammat ikkunat, koska pesijän itsensä ei tarvitse kiivetä korkealle.

Robotti-imuri ja varsi-imuri täydentävät toisiaan

Gigantin myynnissä kevätsiivous näkyy selvästi. Erilaisten pölynimurien ja ikkunapesurien myynti kasvaa auringon paljastaessa huonepölyn ja likaiset ikkunat. Allergia- ja katupölykauden myötä myös ilmanpuhdistimet kiinnostavat asiakkaita.

Siivousteknologian uusista innovaatioista kiistatta suosituin on ollut jo muutaman vuoden robotti-imuri. Sen rinnalle tämän kevään siivoussuosikiksi Ollilla povaa varsi-imuria. Niistä tehokkaimmat toimivat jo perinteisten pölynimurien korvaajina. Pienemmät sen sijaan sopivat hyvin kodin kakkosimuriksi esimerkiksi juuri robotti-imurin rinnalle. Moni valitsee johdottoman varsi-imurin kätevyytensä takia. Sillä siivous sujuu ketterämmin kuin perinteisellä, perässä vedettävällä laitteella.

Ollila vinkkaa, että robotti-imuria ei kannata käyttää perinteisen pölynimurin tapaan eli kaivaa sitä kaapista vasta siinä vaiheessa, kun villakoirat hyppivät jo silmille.

”Robotti-imurista saa eniten hyötyä, kun sitä käyttää aktiivisesti perussiisteyden ylläpitoon. Laitteen voi ajastaa tekemään tietyn kierroksen esimerkiksi kaksi kertaa viikossa. Kehittyneemmissä malleissa navigointi on älykkäämpää, minkä myötä kierrokset vähenevät, kun edelliseltä kerralta ei ole jäänyt sokeita pisteitä. Lisäksi edistyneimmissä malleissa telakat keräävät lattian pesuun käytetyn veden talteen ja varustavat laitteen uudella pesuvedellä. Riittää siis, kun noin kerran kuussa vaihtaa pölypussin ja pesuveden.”

Kevätsiivouksesta ei kannata stressata

Vaikka siivousteknologia on tuonut arkeen helpotusta, se ei kuitenkaan ole poistanut kokonaan manuaalisen siivouksen tarvetta. Marttojen kotitalousasiantuntija Niina Silander rohkaisee madaltamaan kevätsiivouksen kynnystä muutamalla käytännön vinkillä.

”Keväisin yleensä häiritsevin asia on pöly. Sitä puhdistaessa nyrkkisääntö on edetä ylhäältä alas eli puhdistaa ensiksi ylempänä olevat pinnat. Tällöin ei joudu tekemään tuplatyötä.”

Tuplatyön välttää myös tekemällä erilaiset pölyä nostattavat kotityöt ensiksi. Esimerkiksi lakanat kannattaa siis vaihtaa ennen varsinaista siivoamista. Samoin ikkunoita pestessä ensimmäisenä kannattaa puhdistaa verhot ja sälekaihtimet.

Sisäilmanlaatuun voi vaikuttaa puhdistamalla ilmanvaihtoventtiilit, liesituulettimen ja ilmalämpöpumpun puhdistettavissa olevat osat. Näin ne toimivat parhaalla mahdollisella tavalla ulkoilman täyttyessä katupölystä ja siitepölystä.

Tärkein kevätsiivousta jouduttava tekijä ei kuitenkaan Silanderin mukaan ole yksittäinen siivoustekniikka tai edes teknologian tuoma apu.

”Kevätsiivouksesta ei kannata ottaa liikaa stressiä. Työt kannattaa hajauttaa eri päiville ja keskittyä siihen, mikä häiritsee eniten. Tärkeintä on, että viihtyy itse kodissaan.”

Yhteystiedot / Gigantti:

Tuomas Ollila
Myyntipäällikkö
E-mail: tuomas.ollila@gigantti.fi, p. 040 826 0302

• siivous
  • robotti-imurit
  • vinkit

Meillä on Suomessa 42 myymälää ja yrityksemme palveluksessa työskentelee yli 1 600 henkilöä - myymälöiden ohella netti- ja yritysmyynnissä, sekä asiakaspalvelu- että jakelukeskuksissa. Liikevaihtomme tilikaudella 2021/22 oli 656 miljoonaa euroa. Pääkonttorimme sijaitsee Helsingin Sanomatalossa.

Gigantti on osa Norjassa toimivaa Elkjøp-konsernia, joka kuuluu englantilaisen kodinelektroniikkaketjun, Currys plc:n, omistukseen.

Lisätietoa yrityksestä, tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista osoitteessa: gigantti.fi.

”Ennustamme pistaasinvihreästä vuoden 2023 suosikkia” – Gigantin Epoq-keittiöiden uutuudet vastaavat trendeihin ja tuovat sisustusväreihin leikkisät pastellit, vaalean tammen ja lämpimän viininpunaisen

Rohkeampi tunnelmanluonti ja oivaltavammat tilaratkaisut voimistuvat keittiötrendeissä. Gigantin Epoq-keittiöiden uutuusvärit tuovat sisustukseen leikkisiä pastelleja, lämpimän viininpunaisen ja vaalean tammen, joka vastaa nousevaan japandi-trendiin. Uusista väreistä erityisesti pistaasinvihreän odotetaan nousevan tämän vuoden hitiksi.

Television katseluetäisyyden nyrkkisääntö ei ole enää nyrkkisääntö – Myytävien televisioiden keskikoko ja -hinta jatkavat kasvuaan

Gigantin myydyin televisiokoko on 65’’, mutta myös markkinoiden suurimmat yli 80-tuumaiset televisiot ovat viimeisen vuoden aikana löytäneet oman asiakaskuntansa. Asiakkaat haluavat panostaa entistä enemmän isoon ja laadukkaaseen kuvaan, mikä näkyy myytävien televisioiden keskihinnassa ja oheistuotteiden ja -palvelujen kysynnän kasvussa.

Maailman ensimmäinen älyviinikaappi esittelyssä Habitare-messuilla – älyratkaisut laajenevat myös viiniharrastajien koteihin

Viiniharrastajamäärä kasvaa vauhdilla Suomessa. Gigantti toi Habitare-messuille yksinoikeudella myynnissään olevan Temptech Sommelier -viinikaappisarjan, josta löytävät itsensä niin aloitteleva harrastaja kuin vaativampikin ammattilainen. Viiniharrastamisen tulevaisuutta raottaa puolestaan maailman ensimmäiseksi älyviinikaapiksi tituleerattu La Sommelière ECELLAR 185.