Gigantin toukokuun myydyimmät puhelimet TOP 10 – Maailmalta tuttu ”dumb phone” -trendi rantautuu hiljalleen myös Suomeen

Gigantin toukokuun myydyimpien puhelimien listalla näkyivät tuttuun tapaan Samsungin ja Applen uusimmat puhelinmallit. Listan ulkopuolella muhii kuitenkin maailmalla puhuttanut ”dumb phone” -trendi, joka saa etenkin nuoret vaihtamaan älypuhelimensa klassisiin matkapuhelimiin – ainakin hetkittäin. Puhelinvalmistajista esimerkiksi Nokia on tarttunut trendiin uusimmalla julkaisullaan.

Gigantin toukokuun myydyimpien puhelimien listalla ei nähty suuria yllätyksiä. Listan kärkeen kiilasivat Samsung Galaxy A34 ja A14. Niiden taakse jäivät huhtikuussa koko listalta pudonnut Applen iPhone 13 ja viime kuun ykkönen iPhone 14.

“Samsungin vanhat laitemallit ovat tippuneet listalta pois uusien tieltä. iPhonejen myyntiä puolestaan vauhditti etenkin Trade In -palvelumme, joka on fiksu tapa kierrättää vanhentunutta elektroniikkaa ja samalla hankkia uusi tuote edullisemmin”, Gigantin telecom-tuotteiden myyntipäällikkö Jyri Helistö kertoo.

Puhelinmyynnin merkittävin ilmiö löytyy myydyimpien listan ulkopuolelta. Niin sanotun dumb phone -trendin saapuminen Suomeen on vauhdittanut selvästi klassisten matkapuhelinten, kuten Nokian eri mallien, myyntiä.

”Perinteisten matkapuhelinten myynti on kasvanut jo parin kuukauden ajan. Peruspuhelimia menee aina enemmän kesäisin, ja onkin mielenkiintoista seurata, nousevatko ne tänä kesänä älypuhelimien rinnalle myydyimpien joukkoon”

”Älyttömät” peruspuhelimet tarjoavat mahdollisuuden digipaastoon

Dumb phone -termillä viitataan maailmalla niin sanottuihin älyttömiin puhelimiin eli perinteisiin matkapuhelimiin, joista ei löydy digiominaisuuksia ainakaan siinä määrin kuin nykypäivän älypuhelimista. Niiden kohderyhmän on perinteisesti ajateltu olevan ikäihmiset ja käyttäjät, jotka eivät syystä tai toisesta halua älypuhelinta.

Viimeisen vuoden aikana nämä peruspuhelimet ovat kuitenkin hitaasti mutta varmasti vallanneet uutta maaperää. Ensiksi niistä puhuttiin minimalisteille sopivana vaihtoehtona, mutta nyt ne ovat löytäneet tiensä myös nuoren Z-sukupolven käyttöön.

Esimerkiksi Wall Street Journal kirjoitti toukokuussa nuorison ostavan peruspuhelimia älypuhelimiensa rinnalle. Näin he voivat halutessaan irrottautua sosiaalisesta mediasta, sähköpostista ja muusta digitaalisesta ympäristöstä.

”Nykyään harva voi luopua älypuhelimestaan kokonaan, mutta peruspuhelin tarjoaa helpon ja edullisen keinon rauhoittaa tietotulvaa hetkittäin”, Helistö kertoo.

Myös puhelinvalmistajat ovat heränneet trendiin. Esimerkiksi Nokia julkaisi toukokuun lopulla uuden 2660 Flip -simpukkapuhelimen, joka tulee heinäkuussa yksinoikeudella myyntiin Gigantin myymälöihin ja verkkokauppaan. Pinkkinä ja vihreänä saatava puhelin on suunniteltu erityisesti nuoremmille kuluttajille, eikä sen hintakaan kirpaise.

Yhteystiedot / Gigantti:

Jyri Helistö
Telecom-tuotteiden myyntipäällikkö
Jyri.helisto(a)gigantti.fi

TOP 10 -lista

1. Samsung Galaxy A34 (6.)
  2. Samsung Galaxy A14 (-)
  3. Apple iPhone 13 (-)
  4. Apple iPhone 14 (1.)
  5. Apple iPhone 14 pro (5.)
  6. OnePlus Nord CE3 lite 5G (-)
  7. Samsung Galaxy A54 (4.)
  8. Samsung Galaxy S22 (-)
  9. Samsung Galaxy A23 (7.)
  10. Samsung Galaxy A14 5g (-)

Meillä on Suomessa 42 myymälää ja yrityksemme palveluksessa työskentelee yli 1 600 henkilöä - myymälöiden ohella netti- ja yritysmyynnissä, sekä asiakaspalvelu- että jakelukeskuksissa. Liikevaihtomme tilikaudella 2021/22 oli 656 miljoonaa euroa. Pääkonttorimme sijaitsee Helsingin Sanomatalossa.

Gigantti on osa Norjassa toimivaa Elkjøp-konsernia, joka kuuluu englantilaisen kodinelektroniikkaketjun, Currys plc:n, omistukseen.

Lisätietoa yrityksestä, tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista osoitteessa: gigantti.fi.