Koko perhe pelaa yhteen – Gigantti ja Pelastakaa Lapset kampanjoivat elokuussa perheiden digihyvinvoinnin puolesta

Gigantti ja Pelastakaa Lapset aloittavat syksyn kampanjalla, joka tukee perheiden parempaa digiarkea. ”Koko perhe pelaa yhteen” jalkautuu elokuussa aina Gigantin myymälöistä nettikanaviin ja pelitapahtuma Assembly Summer 2023:een. Kampanja tarjoaa asiantuntijavinkkejä digihyvinvoinnin ja -kasvatuksen tueksi, sekä kannustaa perheiden yhteiseen ajanviettoon ja keskusteluun.

Pohditko, mitä lapsesi kohtaa verkossa? Kinastellaanko teilläkin kännykän käytöstä? Voisiko pelaaminen olla riidanaiheen sijaan koko perheen yhteinen juttu? Näin kysyvät kodinelektroniikkaketju Gigantti ja Pelastakaa Lapset Koko perhe pelaa yhteen -kampanjassaan, joka kannustaa perheitä kohtaamaan digiarjen yhdessä opetellen, harrastaen ja keskustellen.

Kampanjan taustalla vaikuttavat tutkimustulokset, joiden mukaan lasten ja vanhempien näkemykset digilaitteiden, sovelluksien ja pelaamisen haitoista, hyödyistä ja vaikutuksesta eroavat toisistaan selvästi.

Esimerkiksi Pelastakaa Lasten vuonna 2022 tuottaman Lapset laitteilla -selvityksen [1] mukaan vanhemmat kokivat digilaitteiden vaikutuksen lapsiin negatiivisemmin kuin lapset itse. Samassa selvityksessä kävi ilmi, että yli 30 % perheistä riidellään digilaitteiden käytöstä viikoittain.

Gigantin syyskuussa julkaistavan, Tech Trouble 2023 -tutkimuksen [2] mukaan vanhempien digihuolet ovat edelleen merkittäviä, mutta vain noin 11 % alaikäisten vanhemmista kokee, että suurin vastuu digitaitojen opettamisesta on perheillä itsellään. Esimerkiksi yli puolet aikuisvastaajista oli sitä mieltä, että lapset ja nuoret pelaavat liikaa. Tästä huolimatta isoa osaa heistä (53 %) ei kiinnostanut tutustua pelimaailmaan paremmin.

Digivinkkejä, käytännön oppia ja perhekisailua

Koko perhe pelaa yhteen -kokonaisuutta sitoo yhteen kampanjasivu, joka tarjoaa etenkin vanhemmille hyödyllistä arjen tietoa, aina asiantuntijavinkeistä perheiden yhteiseen tekemiseen. Perheen parempaa digiarkea tukemaan voi hyödyntää esimerkiksi vanhempien mediataitokurssia, huoltajien materiaalipankkia digikasvatukseen, tai lapsille suunnattua Spoofy-tietoturvapeliä.

Gigantti ja Pelastakaa Lapset jatkavat kampanjalla myös turvallisen ja osallistavan pelaamisen edistämistä. Perheitä haastetaan hauskaan tiimikisaan Suomen suurimmassa pelitapahtumassa, Assembly Summer 2023:ssa, Helsingin Messukeskuksessa 3.–6.8. Aikuinen ja lapsi -tiimit pääsevät mittelemään kykyjään ja tavoittelemaan palkintoja Gigantin messuosastolla maailman suosituimman pelin, Minecraftin, parkourradalla.

Kampanjasivulla pääsee tutustumaan lisäksi Pelastakaa Lasten valtakunnalliseen Huippula-palveluun, jonka tavoitteena on opettaa 90 000 viidesluokkalaiselle digiturvataitoja, ja tarjota opettajille sekä vanhemmille digikasvatuksen työkaluja. Gigantti on yhtenä pääyhteistyökumppanina 2023–2025 toteutettavassa hankkeessa, yhdessä muun muassa Opetushallituksen kanssa.

”Digitaalisuus voi tuoda perheiden arkeen paljon hyvää; yhteisöllisyyttä, uusia taitoja ja onnistumisen kokemuksia. Haluamme tarjota kampanjan kautta perheille työkaluja parempaan digiarkeen: lisätä keskinäistä ymmärrystä, auttaa pelisääntöjen luomisessa ja kannustaa omannäköisiin digihetkiin. Vaikka kampanja puhuttelee myymälöidemme ja kanaviemme kautta etenkin lastensa digikasvatusta pohtivia, sen digiopit tekevät hyvää meille aikuisillekin: oli kyseessä sitten medianlukutaito, käyttäytymissäännöt somessa tai tauotus laitteiden käytössä” kuvailee Gigantin viestintäpäällikkö Rita Pasanen.

”Alaikäiset vasta opettelevat kohtuullisuuteen, käyttäytymiseen ja turvallisuuteen liittyviä digiasioita, ja meitä vanhempia huolestuttavat lasten digiarjessa monet asiat. Yhteinen keskustelu ja kiinnostus on tärkeää jo pienestä pitäen: aikuisina päätämme perheen pelisäännöistä usein omien ajatuksiemme perusteella, emme lapsen kanssa keskustellen, saati hänen maailmaansa tuntien. Haluammekin kannustaa aikuisia virittämään perheisiin keskustelun ja läsnäolon kulttuuria, ja hyödyntämään käytännössä kampanjan tarjoamia, monipuolisia asiantuntijavinkkejä”, kertoo suunnittelija Jussi-Pekka Paija Pelastakaa Lasten Digitaalisen lapsuuden keskus Kiditalista.

Lisätietoja:

Rita Pasanen, viestintäpäällikkö, Gigantti Oy
S-posti: rita.pasanen[a]gigantti.fi
Puh: 044 545 9919

Jussi-Pekka Paija, suunnittelija, Digitaalisen lapsuuden keskus Kidital, Pelastakaa Lapset ry
S-posti: jussi-pekka.paija[a]pelastakaalapset.fi
Puh: 050 430 6558

[1] Pelastakaa Lapset: Lapset laitteilla 2022 -digihyvinvointiselvitys, 1 003 vastaajaa, joista 567:llä samassa taloudessa asuva 0-18-vuotias lapsi

[2] Gigantti: Tech Trouble 2023 -tutkimus, toteuttaja YouGov, 1 008 vastaajaa, julkaistaan syyskuussa 2023.

• Opetus, oppiminen

• lapsiperheet
  • pelastakaa lapset
  • huippula
  • vastuullinen pelaaminen
  • digitaalinen yhdenvertaisuus
  • digikasvatus
  • digitaidot
  • asiantuntijavinkit
  • digitaalinen turvallisuus
  • lapset ja nuoret

Meillä on Suomessa 42 myymälää ja yrityksemme palveluksessa työskentelee yli 1 500 henkilöä - myymälöiden ohella netti- ja yritysmyynnissä, sekä asiakaspalvelu- että jakelukeskuksissa. Pääkonttorimme sijaitsee Helsingin Sanomatalossa.

Liikevaihtomme tilikaudella 2022/2023 oli 525 miljoonaa euroa. Olemme on osa Norjassa toimivaa Elkjøp-konsernia, joka kuuluu englantilaisen kodinelektroniikkaketjun, Currys plc:n, omistukseen.

Lisätietoa meistä löydät kotisivuilta osoitteesta: gigantti.fi.