Gigantti teki jälleen ennätysliikevaihdon ja tulos kasvoi merkittävästi

Gigantin liikevaihto kasvoi tilikauden 1.5.2019–30.4.2020 aikana yli 33,8 miljoonaa euroa yltäen ennätykselliseen 596 miljoonaan euroon*. Kasvua edelliseen tilikauteen verrattuna kertyi yli 6 prosenttia. Vertailukelpoinen operatiivinen tulos kasvoi yli 300 prosenttia 3,5 miljoonaan euroon. Gigantti on toimialansa markkinajohtaja 30 prosentin markkinaosuudella.

– Meillä on takanamme ennätysvilkas kevät, ja tilikautemme sujui muutenkin erittäin myönteisissä merkeissä. On ollut hienoa huomata myös asiakkaidemme olevan tyytyväisiä toimintaamme, sillä asiakastyytyväisyytemme kasvoi tilikauden aikana jälleen uusiin ennätyslukemiin. Tyytyväisten asiakkaiden vuoden keskiarvo nousi lähes 93 prosenttiin, eli valtaosa asiakkaistamme antoi asiakaspalvelustamme hyvän tai erinomaisen arvosanan, Gigantin toimitusjohtaja Trygve Hillesland sanoo.

Lämmin kesä 2019 näkyi eri tuoteryhmien myynnissä. Kaupaksi kävivät hyvin pienet kodinkoneet, joihin lukeutuvat erilaiset tuulettimet ja jäähdyttimet. Tilikauden ehdoton hittituote olivat kuitenkin sähköpotkulaudat.

– Sähköpotkulaudat ovat todella lyömässä läpi Suomessa. Niiden myynti kasvoi tilikautemme aikana lähes 600 prosenttia, Hillesland kertoo.

Muita myyntiään kasvattaneita tuoteryhmiä olivat kuulokkeet, varsi- ja robotti-imurit sekä älykellot, aktivisuusrannekkeet ja muut wearable-tuotteet. Myös kodin turvallisuuteen liittyvissä Smart Home -tuotteissa nähtiin vuoden aikana selvä kasvu.

Lisäksi keittiömyynti jatkoi tilikauden aikana 50 prosentin kasvutahtia. Edellisen tilikauden aikana Epoq-keittiöiden myynti kasvoi 47 prosenttia.

Koronapandemia kasvatti verkkokauppaa ja toi uusia palveluita

Gigantin verkkokaupan myynti kasvoi tilikauden aikana 17 prosenttia. Kasvussa näkyy ainakin osittain koronapandemian vaikutus. Korona siivitti myös ketjun kokonaismyynnin kevään aikana 20 prosentin kasvuun. Erityisen hyvin kävivät kaupaksi etätöihin, etäopiskeluun ja kotona viihtymiseen liittyvät tuotteet, kuten tietokoneet, kuulokkeet, näytöt ja pelikonsolit. Web-kameroiden myynnissä nähtiin keväällä 2020 hurja yli 600 prosentin kasvu.

– Kulutustottumusten muutoksesta kertoo se, että Gigantissa varaa ja nouda -tilaukset, joissa asiakas noutaa netissä maksamansa tuotteen lähimmästä myymälästä, kasvoivat hurjat 115 prosenttia edelliskevääseen verrattuna. Myös kevään aikana lanseeraamamme drive-in- ja LIVE-myyjä-palvelumme ovat olleet niin suosittuja, että harkitsemme niiden ottamista pysyviksi osiksi palveluvalikoimaamme, Hillesland kertoo.

Drive-in-palvelu mahdollistaa Gigantin asiakkaille täysin kontaktittoman tilauksen noudon myymälän parkkipaikalta autosta nousematta. LIVE-myyjä-palvelu puolestaan tuo Gigantin myyjien ammattitaidon asiakkaan luo etänä videoyhteyden avulla.

Syksyllä 2019 Gigantti lanseerasi myös uuden kanta-asiakasohjelman, joka sai jättisuosion. Ohjelmaan liittyi muutamassa kuukaudessa yli 300 000 ihmistä.

Gigantti täytti 20 vuotta

Ensimmäinen Gigantti avattiin Vantaan Tammistoon vuonna 1999. Tällä hetkellä ketjulla on Suomessa jo 41 myymälää, joiden konsepti kehittyy koko ajan.

– Olemme viimeisen vuoden aikana ottaneet askeleen kohti uutta aikakautta. Suurimmasta osasta myymälöitämme löytyy nyt kattava Gaming-alue, jolla asiakkaat pääsevät testaamaan pelitietokoneita käytännössä. Uudistimme myös keväällä Kotkan ja Helsingin Forumin myymälät kokonaan uuden 3.0 -myymäläkonseptin mukaisiksi, Hillesland kertoo.

20-vuotista taivaltaan Gigantti juhlisti syyskuussa 2019 näyttävällä tempauksella. Juhlan kunniaksi tehtiin mainosfilmi, joka kuvaa maailman, elämän ja teknologian muutosta viimeisen 20 vuoden aikana. Filmiin on sovitettu oma versio Bomfunck MC’s -yhtyeen legendaarisesta Freestyler-hittibiisistä.

Työ digikuilujen pienentämiseksi jatkuu

Gigantti toteuttaa säännöllisesti suomalaisten digitaalisia taitoja ja digihaasteita kartoittavan tutkimuksen, jonka tuloksia käytetään hyväksi tukityössä ja aiheen tuomisessa julkiseen keskusteluun. Työ jatkuu myös toukokuussa 2020 alkaneella uudella tilikaudella. Keväällä 2020 Gigantti osallistui kansalliseen Digitukiviikkoon tuomalla digituen etänä kaikkien suomalaisten saataville ja lahjoittamalla HelsinkiMission seniorityöhön kannettavia tietokoneita, joiden avulla ikäihmiset pystyvät pitämään yhteyttä läheisiinsä.

– Digikuilujen merkitys esimerkiksi yhteydenpidossa korostui entisestään koronatilanteen myötä. Jos ihmisellä ei ole taitoja tai välineitä sähköiseen yhteydenpitoon, jää hän eristyksissä poikkeuksellisen yksin. Olimme erittäin iloisia, että pystyimme auttamaan HelsinkiMissiota merkityksellisellä tavalla. Aiomme jatkaa tätä työtä, Hillesland sanoo.

Henkilöstön koulutuspäivät lähes tuplaantuivat

Tämän tilikauden aikana Gigantti panosti entistä enemmän henkilöstönsä kouluttamiseen. Esihenkilötyöstä kiinnostuneille suunnatun osastopäälliköiden trainee-ohjelman suoritti kolme ryhmää. Lisäksi ketjun sisäisiä koulutuspäiviä lisättiin 600:sta tuhanteen.

– Päivien määrä siis lähes tuplaantui. Uskomme Gigantissa vahvasti henkilöstömme kehittämiseen. Se tukee sekä heidän motivaatiotaan että urapolkujaan, Hillesland sanoo.

Gigantilla on 41 myymälää ja 1200 työntekijää.

*Tilintarkastamattomat taloudelliset tiedot.

• tulos

Gigantilla on Suomessa 41 myymälää. Yrityksemme palveluksessa työskentelee 1200 henkilöä myymälöissä, yritysmyynnissä, verkkokaupassa sekä asiakaspalvelussa. Liikevaihtomme on 563 miljoonaa euroa.

Lähes jokaisessa suomalaiskodissa lojuu useita käyttämättömiä puhelimia – Gigantin tavoitteena kerätä huimat miljoona luuria kierrätykseen

Peräti 75 prosentilla suomalaisista on kotonaan 2–3 puhelinta, joille ei ole enää käyttöä. Asia selviää elektroniikkaketju Gigantin teettämästä tutkimuksesta*. Nykyajan puhelimien materiaaleista kuitenkin jopa 95 % kelpaa kierrätettäväksi. Gigantin Miljoona luuria -kampanja haastaa nyt suomalaiset toimittamaan vanhat puhelimensa kiertoon.
Kodeista löytyy jalometalleja yllättävässä muodossa, sil

Gigantti selvitti, miten korona-aika on muuttanut digilaitteiden käyttöä - lähes puolet yli 65-vuotiaista ei osaa käyttää elektroniikkalaitteidensa ominaisuuksia

Gigantti selvitti, miten suomalaisten digilaitteiden käyttö on muuttunut korona-ajan myötä ja millaisia haasteita digilaitteiden kanssa tai niiden puutteen takia nyt koetaan. Gigantti tutki suomalaisten asenteita kodinteknologian, kuten puhelimen, pelikonsoleiden, television, tietokoneen, radion ja tabletin, käyttöä kohtaan edellisen kerran vuonna 2019. Uusi kyselytutkimus teetettiin korona-pandem

Ostokset etänä asiakaspalvelusta tinkimättä – Gigantin LIVE-myyjä tuo asiakaspalvelun kotiin

Gigantti tuo myymälänsä ja myyjien asiantuntemuksen asiakkaidensa luo digitaalisesti. Elektroniikkaa ja kodinkoneita tarjoava ketju lanseeraa LIVE-myyjä-palvelun, joka tarjoaa myymälässä saatavan palvelun asiakkaalle videoyhteyden välityksellä. Videotapaamisessa tehdyt ostokset voi tilata suoraan kotiovelle ilman lähikontaktia tai lähimpään Giganttiin tavalliseen tapaan tai drive-in-palveluna.

Gigantti lainaa tehokkaat tietokoneensa tutkijoiden käyttöön koronakriisin taltuttamiseksi

Gigantti on valjastanut tehokkaat tietokoneensa avuksi koronan vastaiseen taisteluun. Muutamassa päivässä lähes 100 Gigantin myymälöissä olevaa tietokonetta on liitetty maailmanlaajuiseen Folding@Home-verkkoon, jonka kautta voi lahjoittaa tietokoneiden laskentatehoa tutkimuskäyttöön. Tämä puolestaan voi auttaa tutkijoita löytämään ratkaisuja koronakriisin taltuttamiseksi.

Laura Tarkka Gigantin uudeksi toimitusjohtajaksi – ”Työntekijäkokemus on avain menestykseen”

DI Laura Tarkka (s. 1970) nimitetään kodinelektroniikkaketju Gigantin uudeksi toimitusjohtajaksi 1. joulukuuta 2020 alkaen.
Kämp Collection Hotelsin toimitusjohtajana viimeksi toiminut Laura Tarkka on koulutukseltaan tuotantotalouden diplomi-insinööri. Hänet tunnetaan hotelliketjun johtamisen lisäksi työstään entisen Diacorintalous- ja varatoimitusjohtajana, Fazer Food Servicen talousjohtajana

Syyskuun 2020 myydyimmät puhelimet TOP 10 – OnePlus Nordin suuri kysyntä aiheuttanut jopa hetkellisiä saatavuusongelmia

Huawein P Smart 2019 jatkaa Gigantin kuluttaja-asiakkaiden suosiossa syyskuussa. Myös Applen uusimmat iPhone-mallit ja OnePlus Nord kiinnostavat kuluttajia.
Gigantin puhelinkaupan syyskuussa vahvaa myyntiään jatkoivat tutut mallit. Kuluttaja-asiakkaiden TOP 10 -listan kärkisijat ottivat Huawei, Samsung ja Apple. Myös elokuussa lanseerattu OnePlus Nord jatkoi nousuaan kohti listan kärkeä.
-No

Gigantissa jättirekry – tarve jopa sadalle uudelle työntekijälle

Kodinelektroniikka- ja kodinkoneketju Gigantti palkkaa loppuvuoden aikana jopa sata uutta työntekijää ympäri Suomen. Rekrytointeja siivittää Gigantin ennätysvilkas alkuvuosi, jonka myötä myynti on selvässä kasvussa.
Gigantti on aloittanut jättimäisen rekrytointikampanjan. Suomen suurimman kodinelektroniikka- ja kodinkoneketjun tavoite on palkata loppuvuoden aikana jopa sata uutta työntekijää.

Lokakuun 2020 myydyimmät puhelimet TOP 10 – Samsung katkaisi Huawein valtakauden

Lokakuun lopulla julkaistun Applen uuden iPhone 12:n myynti ei vielä näy tilastoissa, mutta iPhone 11 jatkaa edelleen kuluttaja-asiakkaiden suosiossa.
Gigantin puhelinkaupan lokakuun myydyimmäksi malliksi nousi jo aikaisemmin vahvasti myynyt Samsung Galaxy A51. Samsung katkaisi Huawein voittoputken. Huawein P Smart 2019 -malli piti listan ykkössijaa peräti 11 kuukauden ajan joulukuusta 2019 läh

Elokuun 2020 myydyimmät puhelimet TOP 10 – Juuri lanseeratun One Plus Nordin kysyntä heti kovaa

Huawein P Smart 2019 -malli jatkoi tuttuun tapaan Gigantin myydyimpien puhelimien TOP 10 -listan kärjessä myös elokuussa. Yritysmyynnin puolella TOP 10 -listaa hallitsevat näyttävästi Apple ja Samsung.
Gigantin puhelinkauppaa hallitsi elokuussa tuttuun tapaan Huawein P Smart 2019 -malli, jonka huippusuosio on jatkunut koko vuoden. Listan sijalle 7. nousi uutena tulokkaana vain muutama viikko si

Gigantin ensimmäinen puolivuotinen povaa hienoa kehitystä koko vuodelle – Liikevaihto kasvoi 14 prosenttia

Korjattu tieto Elkjøpin liikevaihdosta Norjan kruunuista euroihin.
Suomen suurin kodinelektroniikkaketju Gigantti on onnistunut kasvattamaan poikkeusvuonna sekä liikevaihtoaan että markkinaosuuttaan. Kasvu näkyy etenkin Gigantin verkkokaupan ja Varaa & Nouda -palvelun suosiossa. Myös marraskuisen Black Friday -kampanjan aloittaman sesonkimyynnin ensimmäiset tulokset ennustavat liikevai

Koronavuosi siivitti Gigantin kaikkien aikojen ennätyslukuihin: ”Kysyntä, volyymit ja maailmantilanne ovat olleet todellinen stressitesti – asiakkaille olemme hurjan kiitollisia”

Gigantti julkaisi 30.4. päättyneen tilikauden 2020/2021 ennätyksiä murskaavat tunnuslukunsa. Liikevaihto yhtiöllä kasvoi +15,2 %, 687 miljoonaan euroon. Liikevoitto kodinkone- ja elektroniikka-alan markkinajohtajalla kasvoi yli 130 % edelliseen vuoteen verrattuna ja nettotulos oli 6,1 miljoonaa euroa. Koronavuoden kehitys on pistänyt Gigantin koville, mutta myös vauhdittanut uudistumista ja lujit