Gigantin ja Torin onnistunut outlet-kokeilu keräsi yli 1,5 miljoonaa tuotekatselua – Yhteistyö saa jatkoa: ”On tullut aika antaa käytetylle elektroniikalle arvoa”

• Suomen suurimman elektroniikkaketjun Gigantin pilotoima ”Löytöjä takuulla” -verkkokauppa Tori.fi-sivustolla keräsi kolmessa kuukaudessa yli 1,5 miljoonaa tuotekatselua.

• Löytöjä takuulla -tuotteet, kuten toimivat palautustuotteet, mallikappaleet ja ikääntyvät tuote-erät, myydään tavallista edullisempaan hintaan normaalilla takuulla ja palautuskäytännöllä.

• Gigantin ja Torin pilottiprojektin tarkoitus on pidentää elektroniikan käyttöikää ja vauhdittaa outlet-tuotteiden myyntiä.

• Pilotti oli osa Työ- ja elinkeinoministeriön rahoittamaa ’Second Chance – tuotteiden digitaalinen kiertotalouden palvelu yrityksille’ -hanketta. Onnistuneen pilotin päätyttyä verkkokauppa jatkuu tavanomaisena yhteistyönä.

Kodinelektroniikan Suomen markkinajohtaja Gigantti pilotoi lokakuussa 2021 onnistuneesti outlet-tuotteiden verkkokauppaa Tori.fi-palvelussa. Verkkokauppa kokoaa yhteen hyväkuntoiset ja toimivat palautustuotteet, mallikappaleet ja ikääntyvät tuote-erät Suomen 41 Gigantti-myymälästä ja Gigantin verkkokaupasta. Torin kanssa yhteistyössä toteutettu ’Löytöjä takuulla’ -verkkokauppa keräsi kolmessa kuukaudessa mittavan määrän kävijöitä ja yli 1,5 miljoonaa tuotekatselua.

- On aika antaa arvoa käytetylle elektroniikalle ja mennä suurten toimijoiden kesken yhteen, jotta kiertotalouteen saadaan pistettyä kunnolla vauhtia. Yritykset ovat luotettavia käytettyjen tuotteiden jälleenmyyjiä, ja asiakkaat noteeraavat mielenkiinnolla uudet kestävät palvelut. Jatkamme suurella mielenkiinnolla yhteistyötämme Torin kanssa. Suomalaisille avautuu jatkossakin mahdollisuus tehdä löytöjä takuulla sekä Gigantti.fin että Tori.fin kautta”, Gigantin markkinointipäällikkö Patrik Järnefelt sanoo.

Löytöjä takuulla -tuotteet myydään tavallista edullisempaan hintaan normaalilla takuulla ja palautuskäytännöllä. Yksittäisiä tuotteita kaupasta löytyy Tori.fin listauksen mukaan helmikuun puolivälissä lähes 12 000. Palveluun pääsee kätevästi Tori.fin lisäksi myös Gigantin verkkosivuilta ja sen automatisoidun rakenteen ansiosta kaupan tuotetiedot päivittyvät reaaliaikaisesti Gigantin todellisen varastosaldon mukaan.

Verkkokaupan suunnittelussa kuunneltiin asiakkaita

Gigantin ja Torin yhteistyö on osa Työ- ja elinkeinoministeriön rahoittamaa ’Second Chance – tuotteiden digitaalinen kiertotalouden palvelu yrityksille’ -hanketta, jonka puitteissa kehitetään uudenlaisia palvelukonsepteja yritysten kiertotaloustekemiseen. Hankkeen kattaman, onnistuneen pilotin myötä yhteistyö jatkuu myös tulevaisuudessa.

Gigantin ja Torin kanssa palvelua oli muotoilemassa Verona Growth, joka toteutti pilotin pohjustukseksi myös asiakkaiden taustahaastatteluja. Pilotin menestystä seurattiin palautekyselyin.

- Tuemme TEM:ssä mielellämme tämänkaltaisia kiertotalouden kehittämishankkeita, joissa isot toimijat menevät yhteen ja saavat yhdessä merkittävää aikaan. Olemme viime vuosien aikana avustaneet useita hankkeita, jotka osoittavat innovatiivisuutta ja työllistämis- sekä kiertotalouden edistämiskykyä. Arvostamme myös kunnossa olevia pohjapalveluita, kuvailee erityisasiantuntija Ulla Palander Työ- ja elinkeinoministeriöstä.

Hyväkuntoiset ja takuulliset outlet-tuotteet ovat kilpailuvaltti

Palautteen ja kokeilun tulosten perusteella suomalaiset kuluttajat arvostavat suuresti mahdollisuutta ostaa outlet-tuotteita helposti verkon kautta. Gigantti on myynyt verkkokaupassa outlet-tuotteita jo 2010-luvun alusta osana perusliiketoimintaansa. Torin kauppapaikka avaa tuotteille kuitenkin uuden väylän löytää tiensä niitä arvostaville kuluttajille.

- Tori Suomen suurimpana kauppapaikkana mahdollistaa paitsi kuluttajille myös yrityksille helpon tavan tukea ja hyödyntää kiertotaloutta. Kestävän kuluttamisen ja kiertotalouden vahva kasvu näkyy myös Torin kävijämäärissä - yritykset voivat tavoittaa joka kuukausi jopa 3,4 miljoonaa suomalaista tekemässä löytöjä. Tori alustana sopii niin verkkokauppojen kuin kivijalkamyymälöiden myyntikanavaksi ja tutkimme jatkuvasti uusia mahdollisuuksia hyödyntää Toria asiakaspalautusten, mallikappaleiden sekä lisämyynnin tukena eri yrityksille ja jälleenmyyjille, taustoittaa Torin liiketoimintajohtaja Jenni Tuomisto.

- Jos asiakkailta löytyy kasvava halu outlet-tuotteiden ostamiseen, pitää meiltä löytyä halua niiden myynnin ja markkinoinnin edistämiseen. Käännämme myös katseemme yrityspuolen vastaaviin palveluihin. Saamissamme palautevastauksissa korostuivat niin asiakkaiden arvostus ekologista kaupankäyntiä kuin edulliseen hintaisia, hyväkuntoisia tuotteita kohtaan. Etenkin täysiin takuu- sekä palautusehtoihimme oltiin tyytyväisiä, Järnefelt kertoo.

Lisätiedot:

Gigantti Oy / Patrik Järnefelt, patrik.jarnefelt@gigantti.fi, 040 8260 115

Tori.fi (Schibsted Suomi Oy) / Jenni Tuomisto, jenni.tuomisto@schibsted.com, 050 3366 056

• vinkit
  • kierrätys
  • vastuullisuus

Meillä on Suomessa 41 myymälää ja yrityksemme palveluksessa työskentelee yli 1 500 henkilöä - myymälöissä, yritysmyynnissä, verkkokaupassa, sekä jakelu- että asiakaspalvelukeskuksessa. Liikevaihtomme tilikaudella 2020/21 oli 687 miljoonaa euroa. Pääkonttorimme sijaitsee Helsingin Sanomatalossa

Gigantti on osa Norjassa toimivaa Elkjøp-konsernia, joka kuuluu englantilaisen kodinelektroniikkaketjun, Currys plc:n, omistukseen.

Lisätietoa yrityksestä, tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista osoitteessa: gigantti.fi.

Gigantti tummentaa mainoksiaan – Energiansäästö ulottuu mainosten lisäksi myymälöihin ja vähentää myös kuluttajien sähkölaskua

Gigantti jatkaa energiansäästötalkoitaan tummentamalla mainoksiaan 20 prosentilla. Tämä voi laskea mainosten kuluttamaa sähkön määrää jopa 14 prosentilla. Samalla Suomen suurin kodinelektroniikkaketju haluaa kannustaa huomioimaan arjessa piilevät mahdollisuudet sähkönsäästämiseksi. Lisää energiasäästötoimia muun muassa myymälöissään Gigantti julkaisee 10.10. Astetta Alemmas -kampanjan myötä.

Kierrätys ja pelimaailma kohtaavat Gigantin ”Urban Miner” -kierrätyskampanjassa – Vanha elektroniikka vaihtuu Minecraft-kolikoiksi

Suomen suurin kodinelektroniikkaketju Gigantti yhdistää kierrätyksen ja pelimaailman uudessa Urban Miner -kampanjassaan. Kampanja perustuu maailman suosituimpaan videopeliin, Minecraftiin, ja kannustaa vanhan elektroniikan kierrättämiseen Gigantin 42 myymälässä ympäri maan. Tammikuun 2023 loppuun kestävällä kampanjalla halutaan tavoittaa etenkin nuoret ja digitaalisesta pelaamisesta kiinnostuneet.

”Jokaisessa kotitaloudessa keskimäärin 11 toimimatonta elektroniikkalaitetta nurkissa lojumassa” - Gigantin kampanja muistuttaa kierrättämisen tärkeydestä – ja helppoudesta

18.3. vietetään kansainvälistä kierrätyspäivää, jota Gigantti juhlistaa kampanjoimalla kierrätyksen tärkeyden ja helppouden puolesta. Asiakasetuna on mm. vanhojen kodinkoneiden poisvienti maksutta suoraan kotiovelta. Gigantti kierrättää vuosittain n. 10 000 tonnia SER-jätettä Kuusakoski Recyclingin kanssa ja sen myymälät vastaanottavat kierrätyskuntoista kodinelektroniikkaa maksutta ympäri vuoden.