Uutinen -

”Olen parannusta tekevä hamstraaja” – Urban Miner innosti Herbalistin kierrättämään

Alkuvuosi on tunnetusti ryhtiliikkeiden aikaa, ja loppiainen hyvä hetki siistiä nurkat paitsi joulusta, myös käyttämättömästä ja korjauskelvottomasta kodinelektroniikasta. Gigantti Redin kierrätyspisteellä Helsingissä piipahti somevaikuttaja ja pelistriimaaja, Herbalisti, joka avasi omaa suhdettaan kierrätykseen, ja kertoi kokemuksiaan menestyksekkäästä Urban Miner -kierrätyskampanjasta.

Loppuvuosi on näkynyt positiivisesti Gigantin Urban Miner -kampanjassa: pelipalkinnot ja joulusiivousten aika on vauhdittanut tuhansien elektroniikkalaitteiden tuomista kierrätykseen myymälöihin ympäri Suomea. Lokakuussa alkanut kierrätyskampanja päättyy tammikuun lopussa, ja kirittää jo lähellä tavoitettaan, eli kymmentätuhatta elektroniikkalaitetta.

Microsoftin kanssa toteutetun Urban Minerin kannustimina ovat olleet maailman suosituimman pelin, Minecraftin, arvokoodit, joilla on palkittu kaikki kierrätyskuntoista elektroniikkaa Giganttiin palauttaneet. Luontevana osana kampanjaa mukaan astui Suomen suosituin Minecraft-striimaaja Juuso Karikuusi alias Herbalisti, jota seuraa YouTubessa lähes puoli miljoonaa ihmistä.

”Innostuin Urban Minerista heti. Gigantti on tuttu ketju, josta tulee hankittua paljon tuotteita. Yhteistyö kirkasti itsellekin sen, miten tärkeää on saada vanhoissa laitteissa olevat raaka-aineet kiertokulkuun. Halusin toteuttaa kampanjasta sisältöä, joka olisi takuuvarmaa Herba-viihdettä, mutta toisi jotain ihan uudenlaista pöytään. Oli myös tärkeää tuoda seuraajille kierrätys mukaan luontevasti, eikä irrallisena osana tarinoita”, mies kuvailee.

Someyhteistyön kruununa voidaan pitää Herbalistin marraskuussa julkaistua YouTube-videota, joka viihtyi päiväkausia Suomessa trendaavien pelivideoiden ykköspaikalla, ja on kerännyt tammikuun alkuun mennessä jo lähes 230 000 katselukertaa.

”Kyseessä on Juokse tai kuole -sarjan video, joka on saanut paljon kehuja ja ihmettelyjä panostuksesta. Sitä oli kyllä työläs, mutta tosi makea tehdä! Alustana videossa on Minecraftiin perustuva pelimaailma, johon on räätälöity erityisiä, Gigantti Urban Miner -kenttiä. Uskon, että ollaan videon kautta päästy sekä viihdyttämään jengiä, että saatu aktivoitua paljon uusia kierrättäjiä liikkeelle.”

Gigantti Redin kierrätyspisteelle saapuneella miehellä itsellään on mukanaan kahdet kuluneet tietokoneen näppäimistöt. Onko kierrätys Herbalistille jatkuva tapa, vai enemmänkin kausiluontoinen sytyke…?

”Myönnän, että olen jatkuvaa parannusta tekevä hamstraaja! Kaikenlaista kamaa kerääntyy helposti nurkkiin, ja fiilistelen myös käytettyjä laitteita. Urban Minerissa mukanaolo on siis ehdottomasti ryhtiliike kierrättämiseen. Mutta juuri tuossa (Gigantin henkilökunnan kanssa) juteltiin, että tärkeää on hyödyntää koko laitteen elinkaari ja muistaa myös korjauspalvelut, eli ehkä saan pienen synninpäästön”, hän nauraa.

Urban Miner on samaan aikaan käynnissä Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa, mutta Suomessa suosio on ollut moninkertaista muihin maihin verrattuna. Mistä menestys Herbalistin mielestä johtuu?

”Kyllä suomalaiset on kierrätyskansaa, joille on tärkeää pitää huolta ympäristöstä. Ja onhan kampanja yhdessä tosi makeasti toteutettu. Mutta isoin kiitoshan tästä kuuluu kierrättäjille ja asiakkaille! Jos Gigantti kierrättää nyt 10 miljoonaa kiloa elektroniikkajätettä vuodessa, niin sovitaan että siihen saadaan pian puolet lisää!”

Urban Miner -kampanjaan pääsee osallistumaan tammikuun loppuun asti Gigantin 42 myymälässä ympäri maan. Myymälät vastaanottavat maksutta ja tietoturvallisesti kierrätyskuntoisia kodinkoneita ja elektroniikkaa ympäri vuoden, ostopaikasta riippumatta. Gigantti on yhdessä kumppaninsa, Kuusakoski Recyclingin, kanssa Suomen suurimpia SER-kierrättäjiä (10 miljoonaa kiloa vuodessa; materiaalien hyödyntämisaste jopa 99,1 %).

Urban Minerin kaupallisessa vaikuttajayhteistyössä ovat olleet Herbalistin lisäksi mukana Magicpoks ja Poikien Äidit -someyhteisö.

• Elämäntyyli

• kierrätys
  • pelaaminen
  • redi
  • myymälät

Kierrätys ja pelimaailma kohtaavat Gigantin ”Urban Miner” -kierrätyskampanjassa – Vanha elektroniikka vaihtuu Minecraft-kolikoiksi

Suomen suurin kodinelektroniikkaketju Gigantti yhdistää kierrätyksen ja pelimaailman uudessa Urban Miner -kampanjassaan. Kampanja perustuu maailman suosituimpaan videopeliin, Minecraftiin, ja kannustaa vanhan elektroniikan kierrättämiseen Gigantin 42 myymälässä ympäri maan. Tammikuun 2023 loppuun kestävällä kampanjalla halutaan tavoittaa etenkin nuoret ja digitaalisesta pelaamisesta kiinnostuneet.

”Jokaisessa kotitaloudessa keskimäärin 11 toimimatonta elektroniikkalaitetta nurkissa lojumassa” - Gigantin kampanja muistuttaa kierrättämisen tärkeydestä – ja helppoudesta

18.3. vietetään kansainvälistä kierrätyspäivää, jota Gigantti juhlistaa kampanjoimalla kierrätyksen tärkeyden ja helppouden puolesta. Asiakasetuna on mm. vanhojen kodinkoneiden poisvienti maksutta suoraan kotiovelta. Gigantti kierrättää vuosittain n. 10 000 tonnia SER-jätettä Kuusakoski Recyclingin kanssa ja sen myymälät vastaanottavat kierrätyskuntoista kodinelektroniikkaa maksutta ympäri vuoden.