Uutinen -

Gigantti mukana Digitukiviikossa tekemässä digitaalisia osaamiskuiluja näkyväksi

Käynnissä on parhaillaan Digi- ja väestötietoviraston järjestämä Digitukiviikko. Viikon aikana kansalaiset, järjestöt ja yritykset voivat osallistua tuen antamiseen koronan eristämille ihmisille omien taitojensa mukaan. Gigantti on mukana Digitukiviikossa, ja tarjoaa digiviikon aikana myymälöidensä ammattilaisten osaamisen LIVE-digituki-palvelun kautta kuluttajien avuksi sekä lahjoittaa Helsinki Missiolle seniorityöhön kannettavia tietokoneita. Lisäksi Gigantti on koonnut vinkkejä digipulmiin ja laitevalintoihin sivulle gigantti.fi/digituki.

Keskellä poikkeustilakevättä, 4.–8.5.2020 järjestettävä Digitukiviikko haastaa niin yritykset, järjestöt kuin yksityishenkilöt mukaan varmistamaan suomalaisten digitaalisen arjen sujumisen. Vaikka suurella osalla suomalaisia digialustojen ja -laitteiden käyttö sujuukin, ei se ole jokaiselle niin yksinkertaista. Digikuilut on syytä tehdä näkyväksi.

Erityisesti poikkeustilan vuoksi yhä useampi suomalainen on tullut aikaisempaa riippuvaisemmaksi toimivista digiyhteyksistä ja -laitteista. Kaikille digitaalinen maailma ei ole yksinkertaisesti helppoa - varsinkaan kun vierestä neuvominen ei nyt onnistu.

- Me Gigantissa olemme kokeneet digikuilun kaventamisen yhdeksi tärkeimmistä tehtävistämme ja siksi oli luonnollista lähteä mukaan Digitukiviikkoon. Lahjoitamme yhdessä HP:n kanssa Digitukiviikon innostamana Helsinki Missiolle seniorityöhön kannettavia tietokoneita. Usein juuri senioritaloissa on pulaa ajanmukaisesta teknologiasta, jolloin digitaitoja ei pääse harjoittelemaan. Digiosaaminen ja laitetarve korostuu nyt, kun läheisiin on pidettävä fyysistä etäisyyttä. Lisäksi tarjoamme myyjiemme asiantuntemuksen kaikkien käyttöön LIVE-digituki-palvelun avulla." kertoo Gigantin viestintäpäällikkö Anniina Korpela.

Gigantin LIVE-digituki on apuna

Digitukiviikon myötä Gigantti tuo digituen helposti ja saavutettavasti etäyhteyden päähän. Oli kyse sitten tabletin yhdistämisestä wifi-verkkoon tai vaikka tulostimen liittämisestä tietokoneeseen, apu löytyy Gigantin LIVE-digituesta, joka neuvoo, opastaa ja ratkoo suomalaisten ongelmia etäyhteyden avulla. Palvelussa Gigantin myymälöiden asiantuntijat neuvovat reaaliaikaisesti kuvayhteyden välityksellä. LIVE-digitukeen voi varata 20 minuutin ajan itselleen tai läheiselleen nettisivuilta keskiviikkona ja torstaina 6.5.-7.5. klo 12-16 välille.

Osallistumalla voit kaventaa digikuilua

Digitukiviikkoon voi osallistua tapahtuman Facebook-eventissä. Tapahtumassa voi tuoda tukea lähemmäksi, jakamalla tietoa ja vinkkejä tarjolla olevasta digituesta ja auttamalla muita niissä digipalveluissa, joita itse osaa käyttää. Digitukiviikko järjestetään yhteistyössä Digi- ja väestöviraston valtakunnallisessa digitukiverkostossa mukana olevien maakuntien liittojen ja järjestöjen kanssa.

Lisätietoja Gigantin osallistumisesta Digitukiviikkoon:  www.gigantti.fi/digituki

Lisätietoja Digitukiviikosta Digi- ja väestötietoviraston sivuilla täällä ja Suomidigi.fi:ssä täällä

• digikuilu
  • hyväntekeväisyys

Gigantti lainaa tehokkaat tietokoneensa tutkijoiden käyttöön koronakriisin taltuttamiseksi

Gigantti on valjastanut tehokkaat tietokoneensa avuksi koronan vastaiseen taisteluun. Muutamassa päivässä lähes 100 Gigantin myymälöissä olevaa tietokonetta on liitetty maailmanlaajuiseen Folding@Home-verkkoon, jonka kautta voi lahjoittaa tietokoneiden laskentatehoa tutkimuskäyttöön. Tämä puolestaan voi auttaa tutkijoita löytämään ratkaisuja koronakriisin taltuttamiseksi.

Tutkimus: Joka kolmas suomalainen pitää teknologiaa niin haastavana, että mukana on vaikea pysyä

​Lähes puolet suomalaisista pitää äly- ja muiden laitteiden toiminnan ymmärtämistä haasteena. Yli 40 prosenttia kertoo myös, että omistaa elektroniikkaa, jossa on enemmän toimintoja kuin pystyy hyödyntämään, selviää kodinkone- ja elektroniikkaketju Gigantin suomalaisille teettämästä kyselystä. Lisäksi yli 70 prosenttia vastaajista kokee, että kehityksen kelkassa on entistä vaikeampi pysyä.

Gigantti selvitti, miten korona-aika on muuttanut digilaitteiden käyttöä - lähes puolet yli 65-vuotiaista ei osaa käyttää elektroniikkalaitteidensa ominaisuuksia

Gigantti selvitti, miten suomalaisten digilaitteiden käyttö on muuttunut korona-ajan myötä ja millaisia haasteita digilaitteiden kanssa tai niiden puutteen takia nyt koetaan. Gigantti tutki suomalaisten asenteita kodinteknologian, kuten puhelimen, pelikonsoleiden, television, tietokoneen, radion ja tabletin, käyttöä kohtaan edellisen kerran vuonna 2019. Uusi kyselytutkimus teetettiin korona-pandem

Gigantti lahjoitti läppäreitä Digitutoreille – Haminassa, Kotkassa ja Loviisassa toimiva Digitutorit-hanke opastaa digin pariin ja tarjoaa tulevaisuudessa asiakkailleen myös lainalaitteita

Gigantti on tehnyt lahjoituksen Kotkan Korttelikotiyhdistys Ry:n Digitutorit aktiivisen kansalaisen apuna -hankkeelle. Lahjoituksen avulla hankitut kannettavat tietokoneet menevät osaksi projektia, jonka kautta ihmiset, joilla ei ole omaa tietokonetta, voivat lainata nettiyhteydellisen koneen kotiinsa. Lahjoitus on osa Gigantin digitaalisen eriarvoistumisen vähentämiseen tähtäävää hanketta.

Gigantin ja Huawein tekoälyseminaari Tyttöjen Talon kävijöille taistelee digitaalista eriarvoistumista vastaan – pääpuhujana Linda Liukas

Gigantti ja Huawei järjestävät yhdessä kirjailija Linda Liukkaan kanssa tekoälyseminaarin nuorille naisille. Seminaari on osa Gigantin digitaalisen eriarvoistumisen vähentämiseen tähtäävää hanketta. Yhteistyössä on mukana Helsingin ja Espoon Tyttöjen Talot, joiden verkostoista osallistujat kootaan. Gigantti ja Huawei lahjoittavat osallistujille uudet Huawei P Smart 2019 -älypuhelimet.