Tammisaaren saniteettikeraamiikkatehdas ilmakuvassa

Wc-istuimia ja pesualtaita valmistava Tammisaaren tehdas siirtyi tuulivoimaan

Kotimaisen tuulivoiman käyttö laskee hiilidioksidipäästöjä 1900 tonnilla vuosittain

Geberitin Tammisaaren tehtaassa valmistuu noin 700 000 wc-istuinta ja pesuallasta vuodessa. Puolet tuotannosta on Suomessa myytäviä IDO-tuotteita, puolet menee vientiin. Tammikuun alussa tehdas siirtyi käyttämään alkuperätakuin varmennettua kotimaista tuulivoimaa. Jatkossa vihreä sähkö pienentää tuotannon hiilidioksidipäästöjä vuosittain noin 1900 tonnilla. Tammisaaren tehtaan omistus vaihtui vuonna 2015 yrityskaupassa, kun Geberit osti IDOa valmistavan Sanitec Groupin. Sen jälkeen tuotannossa on tehty useita kunnianhimoisia muutoksia, joilla hiilijalanjälkeä on pienennetty merkittävästi. Tunneliuunin poltintekniikan vaihdolla energiankulutusta saatiin laskettua yli 20 prosenttia.

Geberitin Tammisaaren keramiikkatehtaassa sähköä kuluu vuosittain noin 8700 MWh. Se kattaa viidenneksen tehtaan koko energiantarpeesta. Tuotannon laitteet käyttävät sähköstä 60 prosenttia. Seuraavaksi eniten kuluttavat kompressorit (17 %) ja sisävalaistus (13 %).

– Jo aiemmin neljännes tehtaan kuluttamasta sähköstä oli eri tavoin tuotettua vihreää sähköä. Nyt tammikuun alussa siirryimme käyttämään sataprosenttisesti RES-GO alkuperätakuin varmennettua tuulivoimaa, jonka toimittaa energiayhtiö Väre, kertoo Tammisaaren tehtaan laatu- ja ympäristöpäällikkö Krister Walldén.

Laskelmien mukaan tuulivoimalla tuotettu vihreä sähkö alentaa tehtaan hiilidioksidipäästöjä noin 1900 tonnilla vuosittain.

Konsernitasolla Geberit pyrkii vähentämään hiilidioksidipäästöjä vähintään 5 prosentilla joka vuosi. Vuonna 2020 päästövähennys oli 8,4 prosenttia. Pariisin ilmastosopimuksessa yrityksille asetetut tavoitteet Geberit saavutti jo vuonna 2018. Kestävän kehityksen hankkeita jatketaan yhä kunnianhimoisesti: energiankulutusta vähennetään, tuotannon energiatehokkuutta lisätään ja uusiutuvan energian määrää kasvatetaan.

Hukkalämmöstä saatu hyöty vastaa 130 omakotitalon kulutusta

Vihreän sähkön lisäksi Tammisaaren tehtaassa käytetään energianlähteenä biokaukolämpöä ja nestekaasua, jonka avulla keramiikkatuotteet poltetaan tunneliuunissa.

– Polttouunin hukkalämpöä hyödynnetään märkien keramiikkatuotteiden kuivaamossa, jossa vesi haihdutetaan pois. Kuivaamon hukkalämpöä käytetään edelleen tehdasrakennuksen ja käyttöveden lämmittämiseen. Näin energiantarvetta on saatu vähennettyä vuositasolla 130 omakotitalon kulutusta vastaava määrä, Walldén kuvailee.

Rakennuksen lämmityksessä käytetään lisäksi biokaukolämpöä, jonka polttoaineena on ylijäämä puuhake lähiseudulta. Kaukolämmön osuus energiankulutuksesta on noin 7800 MWh vuodessa.

Tunneliuunin muutostöillä yli 20 prosentin energiansäästö

Noin kaksi kolmasosaa tuotannon energiankulutuksesta menee polttoprosessiin, jolla valetut tuotteet poltetaan keramiikaksi. Wc-istuimet ja pesualtaat poltetaan nestekaasulla toimivassa tunneliuunissa, joka on 100 metriä pitkä. Yhden tuotteen polttoprosessi kestää 15 tuntia. Keskellä uunia maksimilämpötila on 1230 astetta.

– Tunneliuunin vanha poltintekniikka korvattiin Enervit-energiansäästöteknologialla vajaa neljä vuotta sitten. Tunneliuuniin asennettiin uusi ohjausjärjestelmä ja uudet polttimot, joita voi ohjata jokaista erikseen. Näin polttoilman määrä saadaan optimoitua minimitasolle ja palaminen tehostuu, Walldén toteaa.

Tunneliuunin muutostöillä polttoon tarvittavan kaasun määrää saatiin vähennettyä yli 20 prosenttia. Saavutettu energiansäästö on 2900 MWh vuodessa. Samalla hiilidioksidipäästöt vähenivät 650 tonnilla vuodessa. Samanlainen muutos tehtiin 11 eri tunneliuuniin seitsemässä Geberitin saniteettikeramiikkaa valmistavassa tehtaassa.

Oma puhdistamo käsittelee jätevedet

Samoihin aikoihin Tammisaaren tehtaassa otettiin käyttöön uusi savukaasupuhdistustekniikka, joka johtaa polttouunin savukaasut piippuun suodattimen kautta. Menetelmällä savukaasuista poistetaan esimerkiksi fluoria. Geberit-konsernin yleisten tavoitteiden mukaisesti vedenkäyttöä pyritään minimoimaan, ja vettä myös kierrätetään tuotantoprosessissa.

– Tuotteiden pesusta syntyy savivettä, josta keräämme saven talteen filtterillä. Meillä on ollut jo kymmenen vuoden ajan oma puhdistamo prosessissa syntyvälle jätevedelle. Puhdistamme prosessivedet itse paikan päällä, ennen kuin puhdas vesi lasketaan Pohjanpitäjänlahteen, Walldén mainitsee.

Valmiiden tuotteiden pakkauksissa muovin osuutta on pyritty vähentämään ja korvaamaan kartongilla. Tuotannossa jätteiden lajittelu on viety pitkälle. Halkeaman vuoksi pilalle menneet keramiikkatuotteet toimitetaan kierrätyskeramiikkana murskattavaksi ja uudelleenkäyttöön Suomen tiilitehtaisiin.

Kategoriat

Maailmanlaajuisesti toimiva Geberit-konserni on saniteettiteollisuuden eurooppalainen markkinajohtaja. Geberitillä on vahva paikallinen edustus suurimmassa osassa Euroopan maista. Yritys valmistaa erittäin korkealaatuista saniteettitekniikkaa ja -keramiikkaa. Geberitillä on 29 tehdasta, joista 6 on Euroopan ulkopuolella. Konsernin pääkonttori on Rapperswil-Jonassa Sveitsissä, ja sen CHF 3 miljardin liikevaihtoa (2020) on tekemässä yli 12 000 työntekijää lähes 50 maassa. Geberit on listattuna Sveitsin pörssissä, ja vuodesta 2012 Geberitin osake on ollut mukana SMI:ssä (Swiss Market Index).

Geberitin palveluksessa Suomessa on noin 200 henkilöä. Suomen myynti, markkinointi ja hallinto toimii Vantaalla. Geberit Oy:n toimitusjohtaja on Kim Lövkvist, ja Geberit Production Oy:n Tammisaaren keramiikkatehtaan johtajana toimii Matts Lundström.

Sonja Nurminen

Lehdistön yhteyshenkilö markkinointipäällikkö +358 50 3514941

Innovatiivisia, nykyaikaisia kylpyhuoneratkaisuja

Maailmanlaajuisesti toimiva Geberit-konserni on saniteettiteollisuuden eurooppalainen markkinajohtaja. Vuonna 2024 150-vuotisjuhlavuottaan viettävällä Geberitillä on vahva paikallinen edustus suurimmassa osassa Euroopan maista. Yritys valmistaa erittäin korkealaatuista saniteettitekniikkaa ja -keramiikkaa.

Geberit Oy

Lumijälki 2