Geberit Pluvia poistaa vedet katoilta jopa kovimpien kaatosateiden aikana.

Tuore kattovedenpoistojärjestelmä kutistaa asennusajan puoleen ja pienentää materiaalikuluja yli 30 prosenttia

20 kattokaivoa riittää 8000 neliömetrin katolle myös rankkasateella

Uudella kattovedenpoistojärjestelmällä rakentamiseen kuluva aika voidaan puolittaa. Kyse on umpivirtaukseen perustuvasta järjestelmästä, jolla nimenomaisesti rakennuksen sisäpuolisen sadevesiputkiston rakentamisen viemä aikaa kyetään pienentämään 50 prosenttia. Lisäksi alipainetta hyödyntämällä etuna on tarvittavien kattokaivojen ja pystykokoojien 30 prosenttia perinteisiä järjestelmiä pienempi määrä. Tuoreen järjestelmän nimi on Pluvia. Nyt 20 kattokaivoa riittää 8000 neliön katolle myös rankkasateella. Pluvialla saadaan myös suunnitteluun uudenlaista vapautta.

Rakentamisessa ikuinen ongelma on projektien pitkä kesto ja verkkainen eteneminen, etenkin suurkiinteistössä ja uudiskohteissa. Alalla on jatkuva tarve kehitysaskelille valmistumisprosessien nopeuttamisessa. Työvaiheiden eteneminen on kiinni edellisten vaiheiden onnistumisesta: kun yksi asia valmistuu, seuraavakin etenee.

Suurien rakennusprojektien kattorakenteiden rakennusvaiheen jouduttamiseen umpivirtausjärjestelmä on täydellinen ratkaisu. Sadevesijärjestelmän rakentamista voidaan jouduttaa jopa puolella perinteiseen menetelmään verrattuna. Keino siihen on Geberitin Pluvia-järjestelmä.

– Kaikki rakentaminen nopeutuu aina, kun suunnittelua pystytään vapauttamaan, asennusaikaa lyhentämään ja rakenteita yksinkertaistamaan. Nopeuttaminen ja yksinkertaistaminen voi kuulostaa simppeliltä, mutta on rakentamisessa kaikkea muuta. Pluvia on kattovedenpoistojärjestelmä, joka lyhentää sadevesiviemäröinnin rakentamiseen kuluvaa aikaa puolella. Ajansäästö syntyy nimenomaisesti perinteisiä menetelmiä tehokkaammalla viemäröinnillä ja tilankäytöllä, Geberitin tuotepäällikkö Marko Polvi kertoo.

Umpivirtausjärjestelmällä kattokaivojen sekä pystykokoojien määrää voidaan vähentää yli 30 prosenttia aiemmasta. Täten säästetään materiaaleja ja aikaa sekä vapautetaan suunnittelua.

– Suurkiinteistö tarvitsee useimmiten kymmeniä pystykokoojia, jotka johtavat veden katolta alas maahan. Umpivirtausjärjestelmällä esimerkiksi 8000 neliön kokoiselle katolle niitä tarvitaan kaksi. Kattokaivoja tarvitaan vain 20 tai jopa vähemmän riippuen katon muotoilusta. Lisäksi järjestelmä ei vaadi kaatoja. Se on tärkeä seikka tavanomaista vapaamman suunnittelun kannalta. Ja vapaammalla suunnittelulla voidaan luonnollisesti paitsi jouduttaa rakentamisratkaisuja myös luoda vivahteikkaampaa arkkitehtuuria, Polvi sanoo.

Myös viemäriäänet vähenevät

Pluvia-järjestelmässä kattokaivot on yhdistetty toisiinsa viemäriputkilla, jotka ovat halkaisijaltaan perinteistä järjestelmää pienempiä. Kun pienissä putkissa kulkee paljon vettä, syntyy umpivirtaus, joka imee veden pois katolta. Alipaineella toimiva järjestelmä mahdollistaa putkien täyttymisen nopeasti. Pluvia-järjestelmässä putket on mitoitettu täyttymään kovalla sateella kokonaan, mikä mahdollistaa pienemmät putkikoot. Sisäkatossa kulkevat putket asennetaan vaakasuoraan ilman kaatoja.

Putkistot asennetaan Pluvian uniikilla kannakointijärjestelmällä, joka kantaa putkiston painokuormaa. Putkia ei kiinnitetä suoraan kattoon, vaan metallikiskoihin, jotka estävät putkia siirtämästä painetta rakenteisiin. Siten kiinnitys onnistuu myös kookkaiden sisätilojen rakentamisessa yleisesti käytettyihin TT-laattoihin, joissa kiinnityspisteitä on harvakseltaan.

Rakenteisiin tarvittavien pystykokoojien määrän vähentäminen vähentää myös kiinteistössä kuuluvien viemäriäänien määrää. Lisäksi kun yksittäinen kaivo pystyy viemäröimään sadeveden suuremmalta kattopinta-alalta kuin perinteinen kattokaivo, voidaan kaivoja sijoitella helpommin ääniteknisesti vähemmän kriittisiin tiloihin.

Kaivot pitävät itsensä lämpiminä

Geberitin uudet toimitilat valmistuivat keväällä Vantaalle. Rakennuksen kattorakennetta saatiin muokattua paljon yksinkertaisemmaksi Pluvia-järjestelmän ansiosta, kun kattopinta-alan jakaminen tehtiin ainoastaan kahdellekymmenelle kaivolle.

Kiinteistön kattokaivojen malli valittiin kattorakenteen mukaan. Malli on loiville katoille tavanomainen bitumikermirakenne. Eristekerroksen alle betonilaatan päälle asennettiin höyrynsulkukaivot, jotka hoitivat sadeveden poiston työmaavaiheessa. Tämä helpotti rakennuksen sisäpuolella töiden etenemistä, kun sadevesi saatiin ohjattua jo aikaisessa vaiheessa suunnitellusti pois. Kun katto valmistui, vesikattona toimivaan pintakermiin liitetyt kattokaivot yhdistettiin höyrynsulkukaivojen kautta sadevesijärjestelmään.

– Kattokaivoissa on itsesäätyvät lämmityselementit, jotka huolehtivat kylmällä säällä, että kattokaivot pysyvät sulana. Putkien mitoituksen ansiosta järjestelmä on myös itsepuhdistuva, virtaus pitää putket puhtaana. Huoltoyhtiölle jää tehtäväksi poistaa vain kertyvät lehdet ritilöistä, Polvi mainitsee.

SRV:llä on tuore kokemus uudesta järjestelmästä

Geberitin uuden kiinteistön kvr-urakoitsijana toimi SRV Rakennus Oy.

– Pluvia oli minulle ratkaisuna entuudestaan tuttu. Sen asennus on perinteisiä menetelmiä sujuvampaa, koska kyse on muoviputkesta ja muovihitsausliitoksista. Huoltojen ja vuotojen kannalta systeemi on varmempi ja kestävämpi kuin valurautaputken pantaliitos, työmaapäällikkö Timo Ilmonius SRV:ltä sanoo.

– Kun kaatoja ei ole, asennuksen voi tehdä vaakasuoraan ja entistä ahtaampiin paikkoihin. Asennusmahdollisuudet ovat hyvin moninaiset, Ilmonius lisää.

Pluvia-kattokaivojen ohella tuoreen kiinteistön arvoa nostaa se, että rakentaminen tehtiin energiaystävällisesti ja ympäristötietoisesti BREEAM-ympäristöluokitusten mukaisesti.

– Ympäristönäkökulma oli mukana suunnittelusta päivittäisiin ratkaisuihin työmaalla. Energian säästö ja mittaaminen otettiin huomioon niin vesi-, lämpö- kuin sähköratkaisuissa. Seinien lämpöarvot ja rakennuksen kestävyys olivat osa BREEAMin mukaisia toimia, Ilmonius sanoo.

Geberitin uusiin toimitiloihin on avautunut myös ammattiasiakkaita ja kuluttajia palveleva IDO- ja Geberit-brändien kylpyhuonetuotteita sekä saniteettitekniikkaa esittelevä showroom.

– Loppuvuonna näyttelytilaan valmistuu yli 11 metriä korkea, läpinäkyvä hydrauliikkatorni. Sellaista ei löydy muualta Pohjoismaista. Hydrauliikkatornin avulla voidaan näyttää konkreettisesti, kuinka vesi liikkuu läpinäkyvissä viemäriputkissa. Torni on erinomainen apu erilaisissa teknisissä koulutuksissa ja seminaareissa, joita tiloissamme järjestämme, Polvi kertoo.

Liitteet: 2 valokuvaa Pluvia-järjestelmästä vapaaseen toimituskäyttöön
Pluviasta lisää: www.geberit.fi/tuotteet/viemarijarjestelmat/geberit-pluvia/

Lisätietoja:
tuotepäällikkö Marko Polvi
puh. 050 331 0958, marko.polvi@geberit.com
www.geberit.fi

Maailmanlaajuisesti toimiva Geberit-konserni on saniteettiteollisuuden eurooppalainen markkinajohtaja. Geberitillä on vahva paikallinen edustus suurimmassa osassa Euroopan maista. Yritys valmistaa erittäin korkealaatuista saniteettitekniikkaa ja -keramiikkaa. Geberitillä on 29 tehdasta, joista 6 on Euroopan ulkopuolella. Konsernin pääkonttori on Rapperswil-Jonassa Sveitsissä, ja sen CHF 3,0 miljardin liikevaihtoa (2020) on tekemässä yli 12 000 työntekijää lähes 50 maassa. Geberit on listattuna Sveitsin pörssissä, ja vuodesta 2012 Geberitin osake on ollut mukana SMI:ssä (Swiss Market Index).

Maailmanlaajuisesti toimiva Geberit-konserni on saniteettiteollisuuden eurooppalainen markkinajohtaja. Geberitillä on vahva paikallinen edustus suurimmassa osassa Euroopan maista. Yritys valmistaa erittäin korkealaatuista saniteettitekniikkaa ja -keramiikkaa. Geberitillä on 29 tehdasta, joista 6 on Euroopan ulkopuolella. Konsernin pääkonttori on Rapperswil-Jonassa Sveitsissä, ja sen CHF 3 miljardin liikevaihtoa (2020) on tekemässä yli 12 000 työntekijää lähes 50 maassa. Geberit on listattuna Sveitsin pörssissä, ja vuodesta 2012 Geberitin osake on ollut mukana SMI:ssä (Swiss Market Index).