Tunneliuunin poltintekniikka vaihdettiin uuteen Enervit-energiansäästöteknologiaan.

Geberitin Tammisaaren tehtaan muutostöillä jopa yli 20 prosentin energiansäästö

Wc-istuinten ja pesualtaiden polttoprosessista puhtaampi energiansäästöteknologialla

Merkittävä osa Suomessa myytävistä wc-istuimista ja pesualtaista valmistetaan Tammisaaressa Geberitin tehtaalla. Siellä tehdään muun muassa IDO-tuotemerkin saniteettikeramiikkatuotteita. Valmistusprosessissa eniten energiaa vie polttoprosessi, jossa valetut tuotteet kulkevat 100 metriä pitkän tunneliuunin läpi. Poltintekniikkaa uudistamalla vuosittaista energiankulutusta on saatu laskettua 2900 MWh, eli noin 160 omakotitalon energiankulutuksen verran. Samalla hiilidioksidipäästöjä on saatu laskettua 650 tonnilla vuodessa. Tehtaassa on investoitu myös omaan prosessivesien puhdistamoon, energian talteenottoon ja polttouunien savukaasujen puhdistamiseen. Kestävän kehityksen mukaisten uudistusten ansiosta Tammisaaressa toimii yksi maailman moderneimmista tehtaista, jossa automaatio on viety pitkälle.

Geberitin Tammisaaren tehtaalla valmistetaan saniteettikeramiikkaa, kuten wc-istuimia ja pesualtaita, noin miljoonan kappaleen vuositahdin kapasiteetilla. Tehdas työllistää reilut 150 henkeä sekä lisäksi useita alihankkijoita ja yhteistyökumppaneita. Noin puolet tuotannosta on IDO-tuotteita, jotka päätyvät suomalaisten kylpyhuoneisiin. Puolet tuotannosta viedään Pohjoismaihin ja muihin Euroopan maihin. Vientiin tuotteita valmistetaan niin Geberit-brändillä kuin paikallisilla tuotemerkeillä.

Tammisaaren tehtaan omistus vaihtui vuonna 2015 yrityskaupassa, kun Geberit osti IDOa valmistavan Sanitec Groupin. Sen jälkeen tehtaassa on tehty kaksi isoa uudistusta, joilla on edistetty kestävää kehitystä. Tunneliuunin poltintekniikka on vaihdettu uuteen Enervit-energiansäästöteknologiaan, jolla polttoprosessissa käytetyn kaasun määrää on saatu vähennettyä vuositasolla yli 20 prosenttia. Toinen uudistus on savukaasupuhdistustekniikan käyttöönotto, joka johtaa polttouunin savukaasut piippuun suodattimen kautta. Tällä tavoin savukaasuista poistetaan esimerkiksi fluoria.

– Tammisaaren tehtaassa on investoitu kestävää kehitystä edistäviin hankkeisiin. Tunneliuunin uudistus oli suuri remontti, jossa vaihdettiin muun muassa uudet polttimot ja uusi ohjausjärjestelmä. Jokaista polttimoa voidaan ohjata nyt erikseen, joten polttoilman määrä saadaan optimoitua minimitasolle. Palaminen tehostuu, kun uuniin ei johdeta varmuuden vuoksi liikaa kylmää ilmaa, kertoo Tammisaaren tehtaan tekninen päällikkö Karl-Eric Wikström.

Polttoprosessiin lisätehoa uudella teknologialla

Noin kaksi kolmasosaa tuotannon energiankulutuksesta menee polttoprosessiin, jossa valetut tuotteet poltetaan keramiikaksi. Siksi tunneliuunin uudistuksella on merkittävä vaikutus Tammisaaren tehtaan energiankulutukseen ja sitä kautta CO2-päästöihin. Saavutettu energiansäästö vuodessa on 2900 MWh. Se vastaa noin 160 omakotitalon vuosittaista energiankulutusta, jolla lämmitetään 120 m2 omakotitalon tilat ja lämmintä vettä neljän asukkaan tarpeisiin. Samalla CO2-päästöt vähenivät 650 tonnilla vuodessa. Sama uudistus on tehty kaiken kaikkiaan 11 tunneliuuniin seitsemässä eri Geberitin saniteettikeramiikkaa valmistavassa tehtaassa.

Wc-istuimet ja pesualtaat valmistetaan savimassasta automaattisilla painevalukoneilla. Märät tuotteet johdetaan kuivaamoon, jossa kaikki vesi haihdutetaan pois. Kuivaamossa hyödynnetään polttouunin hukkalämpöä, ja kuivaamon hukkalämpö käytetään edelleen tehdasrakennuksen lämmittämiseen. Energian talteenottoa on tehostettu tuotantoprosessin eri vaiheissa. Kun tuotteet ovat täysin kuivuneet, ne ruiskumaalataan ja lasitetaan ennen polttoa.

– Tuotteet poltetaan keramiikaksi kaasulla toimivassa tunneliuunissa, joka on 100 metriä pitkä. Keskellä uunia maksimilämpötila on 1230 astetta. Tuotteet kulkevat uunin läpi 15 tunnin ajan. Tunneliuuni käy keskeytyksettä 345 päivää vuodessa, Wikström kuvailee.

– Enervit-energiansäästöteknologia on meillä nyt käytössä kolmatta vuotta. Se on todistetusti laskenut Tammisaaren tehtaan energiankulutusta ja sitä kautta päästöjä. Tehdas sijaitsee luonnonkauniilla Natura 2000 -alueella, vain kivenheiton päässä merestä. Tietoisuus luonnon merkityksestä on täällä suuri. Siksi konkreettiset ympäristöä suojelevat toimet tuntuvat erityisen hienoilta, Wikström kommentoi.

Kestävä kehitys ohjaa Tammisaaren tehtaan muutostöitä

Saniteettikeramiikkaa valmistavassa tehtaassa raaka-aineet tulevat luonnosta. Ne ovat pääasiassa erilaisia savia ja kivimateriaaleja, joihin sekoitetaan vettä. Kaikki kivimateriaali ja vesi on Suomesta, savea tuodaan myös ulkomailta.

– Tehtaan päästöjä on pystytty vähentämään vuosien saatossa. Meillä on ollut jo kymmenen vuoden ajan oma puhdistamo prosessissa syntyvälle jätevedelle. Puhdistamme prosessivedet itse paikan päällä, ennen kuin puhdas vesi lasketaan Pohjanpitäjänlahteen, Wikström toteaa.

Geberit-konsernin yleisten tavoitteiden mukaisesti vedenkäyttöä pyritään minimoimaan, ja vettä myös kierrätetään tuotantoprosessissa. Lämmityksessä käytetään biokaukolämpöä. Jätteiden lajittelu on viety pitkälle. Esimerkiksi halkeaman vuoksi pilalle menneet keramiikkatuotteet murskataan, ja ne toimitetaan kierrätyskeramiikkana uudelleenkäyttöön Suomen tiilitehtaisiin.

Pienempiä kestävän kehityksen mukaisia uudistuksia, kuten valaistuksen muuttamista LED-valoihin, tehdään jatkuvasti. Tulevaisuudessa selvitetään mahdollisuuksia muun muassa aurinkopaneelien asennukseen.

Maailmanlaajuisesti toimiva Geberit-konserni on saniteettiteollisuuden eurooppalainen markkinajohtaja. Geberitillä on vahva paikallinen edustus suurimmassa osassa Euroopan maista. Yritys valmistaa erittäin korkealaatuista saniteettitekniikkaa ja -keramiikkaa. Geberitillä on 29 tehdasta, joista 6 on Euroopan ulkopuolella. Konsernin pääkonttori on Rapperswil-Jonassa Sveitsissä, ja sen CHF 3,1 miljardin liikevaihtoa (2019) on tekemässä yli 12 000 työntekijää lähes 50 maassa. Geberit on listattuna Sveitsin pörssissä, ja vuodesta 2012 Geberitin osake on ollut mukana SMI:ssä (Swiss Market Index).