Geberitin Tammisaaren tehdas valmistaa saniteettikeramiikkaa.

Geberit laski ympäristövaikutuksiaan merkittävästi – keramiikkatehtaat avainroolissa

Viiden vuoden aikana hiilidioksidipäästöjä on leikattu 26,4 prosenttia

Rakennusten osuus maailman hiilidioksidipäästöistä on noin kolmannes*. Siksi rakennusalan valmistajien tekemillä ratkaisuilla on suuri vaikutus ilmastonmuutoksen hillinnässä. Saniteettiteollisuuden valmistaja Geberit on asettanut ympäristövastuulle kunnianhimoiset tavoitteet. Vuodesta 2015 alkaen yritys on pyrkinyt vähentämään ympäristövaikutuksiaan viidellä prosentilla joka vuosi. Tavoitteet onnistuttiin ylittämään vuosina 2015­–2019. Energiankulutusta pyritään vähentämään erityisesti keramiikkatehtaissa, joissa valmistetaan wc-istuimia ja pesualtaita. Yksi konsernin tehtaista sijaitsee Tammisaaressa. Siellä valmistetaan muun muassa IDO-tuotteita Suomen markkinoille. Tehdas on yksi maailman moderneimmista saniteettikeramiikkaa valmistavista tehtaista.

Saniteettiteollisuuden eurooppalainen markkinajohtaja Geberit valmistaa muun muassa kylpyhuonekalusteita, wc-istuimia, pesualtaita sekä viemäri- ja käyttövesiputkia. Suomessa yrityksellä on keramiikkatehdas, joka sijaitsee Tammisaaressa. Siellä valmistetaan IDO-tuotteita Suomen markkinoille sekä tuotteita vientiin Geberitin ja paikallisten brändien tuotemerkeillä. Konsernitasolla koko tuotantoketjulle on asetettu kunnianhimoiset tavoitteet kestävän kehityksen edistämiseksi.

Viiden viime vuoden aikana Geberit-konserni on vähentänyt ympäristövaikutustaan 27,5 prosentilla. Luvussa on huomioitu myynnin määrien vaihtelu. Tulokset ylittävät yhtiön omat tavoitteet, joissa sitoudutaan viiden prosentin vuosittaisiin vähennyksiin vuodesta 2015 alkaen. Myös hiilidioksidipäästöjen osalta tavoitteet on ylitetty: vuoden 2015 ja 2019 välillä hiilidioksidipäästöjä on saatu laskettua 26,4 prosenttia, myynnin vaihtelu huomioiden. Samalla aikajaksolla tuotannon vedenkulutusta on onnistuttu laskemaan 11,4 prosenttia.

– Ympäristövaikutuksia on pystytty vähentämään sekä innovatiivisen tuotekehityksen avulla että nykyisten tuotantolaitosten toimintaa tehostamalla. Haluamme päästöjen lisäksi vaikuttaa rakennusalan yleiseen asenneilmapiiriin. Koulutamme omien työntekijöiden lisäksi asentajia, LVI-insinöörejä ja arkkitehtejä kiinteistöjen ympäristöystävällisestä vesihuollosta, eli viemäröinnistä ja käyttövesijärjestelmistä , kertoo Suomen Geberit Oy:n toimitusjohtaja Kim Lövkvist.

Tuotekehityksessä tavoitteena on, että jokainen uusi tuote on koko elinkaareltaan edeltäjiään ympäristöystävällisempi. Esimerkkinä voidaan mainita esimerkiksi vedettömät urinaalit, joilla vedenkulutusta saadaan merkittävästi vähennettyä.

Ympäristövaikutuksissa ja hiilidioksipäästöissä tavoitellaan myös jatkossa viiden prosentin vuosittaista laskua. Vuosien 2020–2022 kestävän kehityksen tavoitteisiin lukeutuvat muun muassa vihreän energian osuuden kasvattaminen kolmella gigawattitunnilla vuosittain, korkealaatuisten kierrätysmuovigranulaattien löytäminen, energiatehokkaan teknologian lisääminen tuotantolaitoksiin ja vaarallisten aineiden vähentäminen viidellä prosentilla vuosittain.

Keramiikkatehtaiden energiankulutus laskuun muutostöillä

Geberitin ensimmäinen ympäristöstrategia otettiin käyttöön jo lähes 30 vuotta sitten. Ympäristövastuun tavoitteita halutaan kiristää entisestään. Yhtiö on saniteettialan johtava valmistaja, jolla on vihreään rakentamiseen sopivia tuotteita.

Tällä hetkellä Geberit keskittyy vähentämään energiankulutusta erityisesti keramiikkatehtaissa. Noin kaksi kolmasosaa niiden tuotannon energiankulutuksesta menee polttoprosessiin, jossa valetut tuotteet poltetaan keramiikaksi. Jotta wc-istuimet ja pesualtaat kestävät pitkään käytössä, kaasuliekeillä lämpiävä keramiikkauuni täytyy kuumentaa noin 1200 asteeseen. Polttoprosessin tehostaminen ei kuitenkaan aina vaadi uunin vaihtamista uuteen.

– Tammisaaren tehtaan tunneliuuniin tehtiin mittavat muutostyöt reilu kaksi vuotta sitten. Uuniin asennettiin uudet polttimot ja älykäs ohjausjärjestelmä. Enervit-energiansäästöteknologian avulla vanhan tunneliuunin energiankulutusta saatiin laskettua yli 20 prosenttia. Samalla hiilidioksidipäästöjä on saatu laskettua 650 tonnilla vuosittain, kertoo Tammisaaren tehtaan tekninen päällikkö Karl-Eric Wikström.

Sama uudistus on tehty 11 keramiikkauuniin seitsemässä Geberitin keramiikkatehtaassa. Yhteensä näiden tehtaiden muutostyöt säästävät noin 27 500 MWh:n edestä maakaasua vuodessa, mikä vähentää hiilidioksidipäästöjä 6500 tonnilla vuosittain. Näiden muutostöiden tuoma energiansäästö vastaa 1500 keskikokoisen omakotitalon lämmitykseen ja lämpimään veteen vuosittain kuluvaa energiamäärää.

Tuotannon hukkalämpö hyötykäytössä

Teollisessa tuotannossa syntyy paljon ylijäämälämpöä, jota voidaan ottaa talteen ja hyödyntää. Geberit käyttää tehtaidensa ylijäämälämpöä muun muassa tuotannon kuivatusvaiheisiin ja tilojen lämmittämiseen. Seinä-wc:n piilohuuhtelusäiliöt valmistetaan muovigranulaateista, jotka kuivataan ja esilämmitetään ennen valukoneeseen ohjaamista. Hyödyntämällä ylijäämälämpöä yhdessä tehtaassa säästettiin vuonna 2019 energiaa 400 MWh, mikä vastaa noin 65 asunnon keskimääräistä vuosittaista energiankulutusta.

– Tammisaaressa keramiikkauunin ylijäämälämpöä käytetään kuivaamossa, jossa savimassasta valetut märät wc-istuimet ja pesualtaat kuivataan ennen polttoprosessia. Kuivaamon hukkalämpö hyödynnetään edelleen tehdasrakennuksen lämmityksessä, Karl-Eric Wikström mainitsee.

Suurella valmistajalla tuotannon mittakaava on suuri. Siksi kestävän kehityksen tavoitteisiin kiinnitetään huomiota joka vaiheessa. Pakkausmateriaalien määrä pyritään pitämään mahdollisimman pienenä, ja jätteet lajitellaan tarkkaan. Vuonna 2019 konserni käytti 38 000 tonnia pakkausmateriaaleja. Geberit tai sen yhteistyökumppanit keräsivät määrästä talteen noin 60 prosenttia ja toimittivat ne kierrätykseen asiakkaiden puolesta.

* Lähde: Green Building Council Finland, verkkosivu: https://figbc.fi/gbc-finland/

Maailmanlaajuisesti toimiva Geberit-konserni on saniteettiteollisuuden eurooppalainen markkinajohtaja. Geberitillä on vahva paikallinen edustus suurimmassa osassa Euroopan maista. Yritys valmistaa erittäin korkealaatuista saniteettitekniikkaa ja -keramiikkaa. Geberitillä on 29 tehdasta, joista 6 on Euroopan ulkopuolella. Konsernin pääkonttori on Rapperswil-Jonassa Sveitsissä, ja sen CHF 3,1 miljardin liikevaihtoa (2019) on tekemässä yli 12 000 työntekijää lähes 50 maassa. Geberit on listattuna Sveitsin pörssissä, ja vuodesta 2012 Geberitin osake on ollut mukana SMI:ssä (Swiss Market Index).