Ensimmäiset pesu-wc:t mullistivat kylpyhuoneet 1970-luvulla. Kuvassa Geberitin ensimmäinen pesu-wc-ratkaisu Geberella, jossa oli lämmin vesisuihku ja säädettävä suihkun voimakkuus. Geberellaa oli saatavana kahdessatoista eri värissä

150 vuotta saniteettitekniikkaa – lähes 50 vuotta vesipesua

Pesu-wc-istuimet ovat vuosikymmeniä vanha keksintö, joka rikkoo perinteisiä käsityksiä wc-käynnistä. Paperin käytön vähenemisen ja vähäisen vedenkulutuksen ansiosta ne ovat ajankohtaisempia kuin koskaan.

On kulunut 150 vuotta siitä, kun Geberit perustettiin Sveitsissä, ja lähes 50 vuotta siitä, kun Geberit toi markkinoille ensimmäisen pesu-wc-toiminnolla varustetun istuinkannen. Ero aiempaan istuinteknologiaan ja wc-käyttäytymiseen oli valtava: nyt vesi hoitaa puhdistamisen, paperin sijasta, hellästi ja hygieenisesti.

Balin ruskea, Bahaman beige tai kaislanvihreä. Geberitin ensimmäiset pesu-wc-istuimet ja -kannet olivat silmiinpistävän värikkäitä.

Geberitin ensimmäiset wc-istuinratkaisut olivat 1970-luvun tyyliin silmiinpistävän värikkäitä. Vuonna 1978 ilmestyi Geberella-pesu-wc-kansi – jossa toimintoina oli lämmin vesisuihku ja säädettävä suihkun voimakkuus.

Vuonna 1979 markkinoille tuotiin ensimmäinen pesu-wc-istuin Geberit-O-Mat, jossa oli lämminvesisuihku, hellävarainen kuivaus ja hajunpoistotoiminto.

– Sekä pesu-wc-istuin että -kansi toivat kuluttajien ulottuville aivan uudenlaisen wc-kokemuksen. Vaikka pesu-wc:t saavuttivat nopeasti suosiota Aasiassa, Euroopan markkinoilla suhtauduttiin aluksi varovaisesti tähän innovaatioon, Geberitin myyntijohtaja Kimmo Knaapila kertoo.

Geberit oli kuitenkin vakuuttunut pesu-wc-istuimien mahdollisuuksista ja sen käyttäjälleen tarjoamista hygieenisistä eduista ja jatkoi määrätietoisesti tuotteiden kehittämistä. Kuluttajien ennakkoluuloja pyrittiin hälventämään myyntitarinoiden ja erilaisten mainoskampanjoiden avulla.

Pesu-wc löi nopeasti läpi Aasiassa, mutta vaati Euroopan markkinoilla mainonnan apua. Vahanukkeanimaation avulla havainnollistettiin pesu-wc:n toimintaa ja hyötyjä.

Läpimurto muotoilun ja teknologian avulla

Seuraavat vuosikymmenet Geberitillä keskityttiin pesu-wc-teknologian ja tuotteiden muotoilun kehittämiseen. Tavoitteena oli kehittää pesu-wc-istuin, joka soveltuisi jokaiseen kotiin ja julkiseen tilaan.

Propomat-pesu-wc-istuimen kokoamista Geberitin Sveitsin-tehtaalla vuonna 1999.

Läpimurto tapahtui vuonna 2003, kun Geberit toi markkinoille Balena 8000:n. Kyseessä oli ensimmäinen seinään kiinnitettävä pesu-wc, joka oli mahdollista yhdistää moderneihin seinä-wc:n asennuselementteihin ja piilohuuhtelusäiliöihin.

– Uusi asennustapa sai pesu-wc-istuimen näyttämään paljon pienemmältä, mikä erotti sen tilaa vievistä edeltäjistään. Futuristisesti muotoiltu ja seinään kiinnitettävä Balena pesu-wc oli sensaatio. Balena on italiaa ja tarkoittaa valasta, Knaapila kertoo.

Balena 8000 -istuimessa yhdistyi futuristinen muotoilu ja markkinoiden kehittynein teknologia. Istuimesta löytyi uusina ominaisuuksina muun muassa naisille tarkoitettu pesuohjelma sekä kauko-ohjain.

Seuraavina vuosina Geberit toikin markkinoille jatkuvasti toinen toistaan parempia ja kehittyneempiä pesu-wc-teknologioita. Uudet ominaisuudet kuten iholla miellyttävän pehmeältä tuntuva patentoitu WhirlSpray-suihkutekniikka, sekä erittäin hiljainen ja tehokas TurboFlush-huuhtelutekniikka, siivittivät Geberitin pesu-wc-istuinten menestystä entisestään.

– Geberitin uniikit ominaisuudet lisäsivät hygienian lisäksi myös käyttömukavuutta – unohtamatta vedenkulutuksen optimointia ja wc-paperin käytön vähenemistä, Knaapila kertoo.

Vähäeleistä ylellisyyttä

Vuonna 2009 Geberit toi markkinoille uudistetun tuotesarjan, joka lanseerattiin nimellä Geberit AquaClean. Sarja tuli tunnetuksi viimeistään vuoden 2013 Sela-mallin myötä.

– Sela oli ensimmäinen pesu-wc-istuin, jossa oli uuden muotokielen lisäksi integroituna kaikki ominaisuudet ja mikä parasta silti se näytti tavalliselta seinä-wc-istuimelta, Knaapila kertoo.

Vuonna 2013 lanseerattu, tavalliselta seinä-wc-istuimelta näyttävä AquaClean Sela, lisäsi pesu-wc:n suosiota entisestään ja se on edelleen yksi myydyimmistä malleista.

AquaClean sarjan mallit Mera, Sela ja Tuma saivat tänä keväällä 2024 seurakseen uuden mallin – Alban. Alban tavoite on olla pesu-wc, johon kaikilla olisi varaa, ja siksi se on hinnoiteltu poikkeuksellisen edulliseksi.

Albassa on monia muista malleista tuttuja ominaisuuksia, ja muotokieleltään se jatkaa AquaClean sarjan selkeää ja minimalistista linjaa.

Geberitin tavoitteena on avata AquaClean Alballa uusia markkinasegmenttejä ja saada pesu-wc yhtä yleiseksi kylpyhuoneissa kuin astianpesukone on tänään keittiöissä.

– Alba on teknologialtaan huippuluokkaa mutta hinnaltaan vain hieman perinteistä seinä-wc-istuinta kalliimpi. Alba tarjoaa jokaiselle mahdollisuuden nauttia tyylikkään pesu-wc:n ominaisuuksista ja samalla parantaa omaa henkilökohtaista hygieniaansa, Knaapila kertoo.

Uutta AquaClean Albaa käytät helposti kaukosäätimen avulla tai kätevästi omalla sovelluksella.

Maailmanlaajuisesti toimiva Geberit-konserni on saniteettiteollisuuden eurooppalainen markkinajohtaja. Vuonna 2024 150-vuotisjuhlavuottaan viettävällä Geberitillä on vahva paikallinen edustus useimmissa Euroopan maissa. Yritys valmistaa erittäin korkealaatuista saniteettitekniikkaa ja -keramiikkaa. Geberitillä on 26 tuotantolaitosta, joista 4 on Euroopan ulkopuolella. Konsernin pääkonttori on Rapperswil-Jonassa Sveitsissä. Konsernin CHF 3,1 miljardin liikevaihtoa (2023) on tekemässä yli 11 000 työntekijää lähes 50 maassa. Geberit on listattuna Sveitsin pörssissä, ja vuodesta 2012 Geberitin osake on ollut mukana SMI:ssä (Swiss Market Index).

Geberitin palveluksessa Suomessa on noin 200 henkilöä. Suomen myynti, markkinointi ja hallinto toimii Vantaalla. Geberit Oy:n toimitusjohtaja on Kim Lövkvist, ja Geberit Production Oy:n Tammisaaren keramiikkatehtaan toimitusjohtajana toimii Volodymyr Romanenko.

2 000 vuotta wc-historiaa: Alkeellisista ulkohuusseista moderniin teknologiaan ja designiin

Wc-istuin, tuo päivittäin tarvitsemamme kapistus, joka on kehittynyt ja elänyt kovin vähän vuosien saatossa – paitsi aivan viime aikoina. Geberitin AquaClean pesu-wc-istuimet edustavat alan moderneinta teknologiaa ja designia. Keksintönä vesipesu wc-käynnin yhteydessä ei kuitenkaan ole mikään uusi, pikemminkin päinvastoin. Paperilla pyyhkiminen muodostui tavaksi historian saatossa, erään väärinymm