Ohita
 FUCHS lisää edelleen vastuuta valikoimastamme tuomalla markkinoille kierrätetyn propyleeniglykolin

Tiedote -

Vastuullisuustyö jatkuu. Alamme nyt käyttää teollisuusglykoleissamme kierrätysraaka-ainetta, ja näin voimme vähentää hiilidioksidipäästöjämme merkittävästi laadusta tinkimättä.
– Siirtymisen kierrätettyä glykolia sisältävään tuotteeseen pitäisi olla useimmille helppo valinta, toteaa FUCHSin Metal Working & Chemicals -osaston Product Manager tuotepäällikkö Henrik Sundborg.

Ensimmäisenä markkinoille tulee RENOLIN MPG R 5 MIX 30. MPG tarkoittaa monopropyleeniglykolia, ja tämän valmiiksi sekoitetun tuotteen MPG-pitoisuus on 30 %. Tuote on kehitetty erityisesti CNC-koneiden voimakkaasti kuumenevien karojen jäähdytykseen, mutta sitä voidaan käyttää teollisuuden kaikissa kiertoon perustuvissa lämmitys- ja jäähdytysjärjestelmissä.

RENOLIN MPG R 5 MIX 30:n jäähdytysominaisuudet ovat erinomaiset, ja laimennus deionisoidulla vedellä takaa hyvän ruostesuojauksen. Tuote on myös optimoitu niin, että sen käyttöikä on pitkä. Lisäksi tuote on vähätoksinen, sillä se ei sisällä lainkaan silikaatteja, nitriittejä tai fosfaatteja.

Mikäli teollisuuskoneissanne tarvitaan glykolia, voitte nyt pienentää niiden ympäristövaikutusta käyttämällä kierrätettyä glykolia. Kierrätysprosessin ympäristövaikutus on nimittäin erittäin vähäinen verrattuna perinteisen glykolin tuotantoon. Uuden propyleeniglykolin valmistaminen neitseellisistä raaka-aineista vaatii runsaasti energiaa, ja juuri energian osalta ero propyleeniglykolin kierrätykseen on suuri.

Ajattele entistä kestävämmin
Valitsemalla perinteisesti valmistetun glykolin sijaan kierrätystuotteen vähennät hiilidioksidipäästöjä noin 50 % jokaista käyttämääsi propyleeniglykolikiloa kohden. Eivätkä hyödyt jää tähän. Kun käytät teollisuuskoneissasi kierrätettyä glykolia, et ”vain” vähennä hiilidioksidipäästöjä vaan säästät myös energiakustannuksissa. Samalla vähennät jätemäärää, mikä koskee sekä käytettyjä jäähdytysnesteitä että uusien kemikaalien tuotannossa muodostuvia päästöjä.

– Siirtymisen kierrätettyä glykolia sisältävään tuotteeseen pitäisi olla useimmille helppo valinta, toteaa FUCHSin Metal Working & Chemicals -osaston tuotepäällikkö Henrik Sundborg. Kierrätysglykolin laatu ei ole heikompi kuin perinteisesti valmistetun glykolin. Kierrätettyä raaka-ainetta sisältävät tuotteemme käyvät läpi yhtä tarkat laatutestit kuin neitseellisesti valmistetut tuotteet.

Vasta alkua
Kyseessä on iso ja tärkeä askel, ja FUCHS tuo jatkossa markkinoille yhä uusia kierrätysmateriaaleihin perustuvia tuotteita.

– Kierrätetyn monopropyleeniglykolin saatavuus on meillä vakaa, ja näin täytyy ollakin, toteaa Henrik Sundborg. Tiedämme, että tulevaisuudessa tuotteille asetetaan uusia vaatimuksia, ja siksi olemme jo pitkään panostaneet voimakkaasti tutkimukseen ja kehitykseen.

– Kestävä kehitys on yksi tärkeimmistä kysymyksistä, joista asiakkaiden kanssa keskustelemme. Pohdimme jatkuvasti yhdessä mahdollisia ratkaisuja ja parannuksia tällä osa-alueella, kertoo FUCHSin Sales Director Industry Nicklas Gustafsson. Meille on olennaista tehdä tiivistä yhteistyötä asiakkaidemme kanssa kestävyysasioissa, sillä ne ovat tulevaisuuden kannalta kaikkein tärkeimpiä.

– Olemme kehittäneet vaihtoehtoisia perusöljyjä jo 20 vuoden ajan, ja pidämme osaamistamme erittäin hyvänä tällä osa-alueella. Nostamme nyt esiin yhden tuotteen, mutta lähiaikoina tuomme markkinoille lisää vastaavia tuotteita. Tämä on vasta alkua, tiivistääHenrik Sundborg.

FUCHS on saksalaiset juuret omaava globaali konserni, joka kehittää, valmistaa ja myy voiteluaineita ja niihin liittyviä erikoistuotteita.

Kehitämme läheisessä yhteistyössä asiakkaidemme kanssa kokonaisvaltaisia, innovatiivisia ja räätälöityjä ratkaisuja mm. seuraaville sektoreille: autojen valmistus, OEM, kaivostoiminta ja malminetsintä, metallintyöstö, maa- ja metsätalous, ilmailu, sähköntuotanto, koneiden rakennus, rakentaminen ja kuljetus, teräs-, metalli- ja sementtiteollisuus, elintarvikkeet, lasintuotanto, valu, taontateollisuus ja monta muuta.

FUCHS-konserni on johtava riippumaton voiteluaineiden toimittaja, jolla on ratkaisuja lähes kaikille sovellusalueille ja sektoreille. Meillä on noin 6 000 työntekijää yli 50 maassa ja meillä kaikilla on yhteinen tavoite: pitää maailma liikkeellä keskittyen sekä kestävyyteen että tehokkuuteen.

Otto Friberg

Lehdistön yhteyshenkilö Sales Manager Industry 040 128 1478