Ohita
Pilottiprojektissa Fagerhult on yhdessä Hydro Extrusion Swedenin kanssa tutkinut alumiinin uudelleenkäytön kiertotalousprosesseja keskittyen tehokkuuteen ja materiaaliominaisuuksien säilyttämiseen.

Tiedote -

Fagerhult tutki valaistuksen kiertotalousprosesseja alumiinin kierrätykseen liittyvässä pilottiprojektissa

Fagerhult ja Hydro Extrusion Sweden tutkivat pilottiprojektissa kiertotalousmallien mahdollisuutta, jotta käyttöikänsä loppuun tulleiden valaisimien laadukas suulakepuristettu alumiini voitaisiin jatkossa käyttää uudelleen.

– Monissa valaisimissamme on alumiinirunko, ja haluamme varmistaa, että ne voidaan kierrättää hyvällä tavalla ja materiaalin laatua tai ominaisuuksia menettämättä. Tutkimme nyt yhteistyössä Hydron kanssa, miten voisimme sulkea ympyrän, sanoo Fagerhultin kestävyysjohtaja Niclas Thulin.

Kierrätys uudessa valossa

Pilottiprojekti käynnistettiin liittyen Norwegian Propertyn tavoitteeseen tehostaa energiankäyttöä osoitteessa Snarøyveien 30 Oslossa. Fagerhult näki mahdollisuuden hyödyntää enemmän isompi määrä Notor-valaisimia, jolloin kysymys kierrätyksen ja kiertotalousprosessien mahdollisuudesta nousi esille.

– Pelkkä uudelleenkäyttö ei ollut mahdollista, mutta koska valaisimia oli suurempi määrä, halusimme hyödyntää materiaalin mahdollisimman hyvin. Suulakepuristetusta alumiinista valmistettuja valaisimia kierrätettäessä on yleistä, että materiaalin ominaisuudet heikkenevät ja niitä jatkokäytetään esimerkiksi painevalussa. Tässä projektissa halusimme sulkea ympyrän ja varmistaa materiaalin laadun antamalla alkuperäisen tuottajan käsitellä materiaali uudelleen. Pilottiprojektin tuloksena oli, että alumiini pystyttiin sulattamaan ja muotoilemaan uudelleen, Niclas Thulin jatkaa. Koko pilottiprojektin ajan painopisteenä ovat olleet kiertotalousprosessit ja kestävät innovaatiot. Tavoitteena on ollut ottaa uusia askelia totutun ja odotetun ulkopuolelle – ja vastata suureen haasteeseen kierrättää juuri suulakepuristettu alumiini kuluttajakäytön jälkeen – materiaaliominaisuudet säilyttäen.

– Alumiini on ainutlaatuisen kestävä metalli, jota voidaan kierrättää lähes loputtomasti, mutta kuten kaikkia materiaaleja, sitä on käsiteltävä vastuullisesti, sanoo Kristian Frisk, Account Manager Hydro Extrusion Swedenistä. Nyt pystyimme yhdessä kierrättämään pilottiprojektissa 1 300 kiloa alumiinia, mutta suurin voitto olivat oivallukset, jotka saimme tulevia projekteja varten.

Pitkän aikavälin ratkaisuja

Pitkäjänteisyydellä ja tahdolla edistää kestävää kehitystä Fagerhult on siirtänyt aiemmin mahdollisen rajoja, ja ottanut suuren askeleen eteenpäin vastatakseen uusien kiertotalousratkaisujen kysyntään.

– Olemme tiiviissä yhteistyössä Hydron kanssa sulkeneet ympyrän, ja osoitamme yhdessä, että on mahdollista luoda uusia kiertotalousprosesseja, joissa kaikki alumiinivalaisimemme voitaisiin jatkossa käsitellä kiertotalousperiaatteiden mukaisesti, toteaa Niclas Thulin lopuksi.

Kategoriat

Fagerhult kehittää, valmistaa ja markkinoi ammattimaisia valaistusratkaisuja julkisiin ympäristöihin, kuten toimistoihin, kouluihin, myymälöihin, teollisuuteen ja sairaaloihin, niin sisä- kuin ulkotiloihin. Valaistusosaamisemme yhdistettynä laajaan valikoimaan innovatiivisia, energiatehokkaita ja ympäristöystävällisiä valaistusratkaisuja tekevät meistä luonnollisen kumppanin valaistusprojekteihin. Fagerhult on osa Fagerhult-konsernia, joka on yksi Euroopan johtavista valaistusyrityksistä, jolla on 4 100 työntekijää 27 maassa ympäri maailmaa.

Niclas Thulin

Sustainability Manager Sustainability

Fagerhult kehittää, valmistaa ja markkinoi ammattimaisia valaistusratkaisuja julkisiin ympäristöihin, kuten toimistoihin, kouluihin, myymälöihin, teollisuuteen ja sairaaloihin, niin sisä- kuin ulkotiloihin. Valaistusosaamisemme yhdistettynä laajaan valikoimaan innovatiivisia, energiatehokkaita ja ympäristöystävällisiä valaistusratkaisuja tekevät meistä luonnollisen kumppanin kaikenlaisille valaistusprojekteille. Fagerhult on osa Fagerhult-konsernia, joka on yksi Euroopan johtavista valaistusyrityksistä, jolla on 4 700 työntekijää 28 maassa ympäri maailmaa.

Fagerhult Oy

Mannerheimintie 113