Miten vanhoista IT-tuotteista voi tulla arvokasta omaisuutta

Miten vanhoista IT-tuotteista voi tulla arvokasta omaisuutta

Mantap Global suoritti äskettäin Dustinin puolesta tutkimuksen, johon osallistui yli 1 800 IT-hankinnoista päättävää henkilöä Pohjoismaista ja Benelux-maista. Tutkimuksen mukaan yli puolet kaikista suomalaisista yrityksistä säilyttää vanhaksi jääneet IT-tuotteet niiden kierrättämisen tai uusiokäytön sijaan. Tämä aiheuttaa ympäristö- ja tietoturvariskien lisäksi myös tarpeettomia kustannuksia.

Monet yritykset säilövät vanhoja laitteita toimiston varastotiloissa tai kaapeissa. Tällä lähestymistavalla on kuitenkin merkittäviä haittapuolia:

• Ympäristövaikutukset: Vanhojen IT-tuotteiden säilyttämisellä voi olla negatiivisia ympäristövaikutuksia. Elektroniikkajäte sisältää usein vaarallisia aineita, jotka voivat olla haitallisia, jos niitä ei hävitetä asianmukaisesti.
  • Tietoturvariskit: Vanhentuneet IT-laitteet voivat edelleen sisältää arkaluonteisia tietoja, mikä muodostaa tietoturvariskin, jos luvattomat henkilöt pääsevät niihin käsiksi.
  • Kustannukset: Vanhat IT-tuotteet menettävät nopeasti arvoaan. Kun laite vain jätetään jonnekin lojumaan käyttämättömänä, yritys menettää mahdollisuuden sen myyntiin tai kierrätykseen, kun sillä on vielä jonkin verran jäännösarvoa.

Tyhjentämällä varastot vanhoista IT-tuotteista yritykset voivat mahdollisesti tienata hieman uusiokäyttöön antamisen tai kierrätyksen kautta. Lisäksi tämä edistää yrityksen IT-resurssien kestävämpää ja turvallisempaa hallintaa.

Suomen Dustinin Large Corporate and Public -liiketoimintayksikön johtaja Esa Laaksonen suosittelee varastojen ja kaappien siivoamista vanhoista IT-tuotteista. Nämä tuotteet voidaan kunnostaa ja ottaa uusiokäyttöön, mikä pidentää niiden elinkaarta ja edistää kiertotaloutta. Tuotteiden sisältämistä materiaaleista voidaan mahdollisesti valmistaa uusia tuotteita.

- Kesä voi olla hyvä tilaisuus siivota toimisto vanhoista IT-laitteista. Vanhojen IT-laitteiden luovuttaminen Takeback-palvelun kautta on helppoa ja kustannustehokasta. Useimmat tuotteet, kuten tietokoneet, näytöt ja matkapuhelimet, voidaan käyttää uudelleen. Kun tiedot poistetaan turvallisesti ja laitteet kunnostetaan, ne saavat uuden elämän, Esa Laaksonen sanoo.

Prosessi on suoraviivainen:

1. Yritykselle toimitetaan turvakaappi, johon vanhat IT-laitteet kerätään.
  2. Laitteet kuljetetaan takaisinottokeskukseen, jossa kaikki tiedot poistetaan turvallisesti.
  3. Uusiokäyttöön otettavat tuotteet kunnostetaan ja myydään edelleen, loput kierrätetään vastuullisesti.

Näiden toimien avulla yritykset voivat pienentää merkittävästi ympäristöjalanjälkeään, parantaa tietoturvaa sekä vähentää vanhoihin IT-laitteisiin liittyviä kustannuksia.

Aiheet

Dustin on johtava verkkopohjainen IT-kumppani Pohjoismaissa ja Benelux-maissa. Varmistamme, että asiakkaamme ovat eturintamassa tarjoamalla heidän tarpeisiinsa sopivan IT-ratkaisun.

Valikoimassamme on noin 280 000 tuotetta ja niihin liittyviä palveluja yrityksille, julkiselle sektorille ja yksityishenkilöille. Tilikauden 2022/23 liikevaihto oli noin 23,6 miljardia kruunua, ja hieman yli 90 prosenttia liikevaihdosta tuli myynnistä yritysasiakkaille.

Dustin Groupilla on yli 2200 työntekijää ja se on listattu Tukholman Nasdaq-pörssissä vuodesta 2015. Sen pääkonttori on Nacka Strandissa aivan Tukholman keskustan lähettyvillä.

Lehdistön yhteyshenkilö Head of Communication +46702586294

Dustin on johtava verkkokauppaan keskittyvä IT-kumppani, jolla on toimintaa Pohjoismaissa ja Benelux-maissa.

AUGUSTENDALSVÄGEN 7