Coca-Cola vaihtaa väriä  - punainen on uusi musta

Coca-Cola vaihtaa väriä - punainen on uusi musta

Coca-Cola toteuttaa yhden historiansa suurimmista brändiuudistuksista elokuun lopussa. Coca-Cola Zero Sugar muuttaa väriään mustasta punaiseksi ja saa saman visuaalisen ilmeen kuin alkuperäinen Coca-Cola. Uudistuksen jälkeen Coca-Cola on kokonaan punainen juomaperhe, sokerilla tai ilman.

• -Coca-Colalle mustan värin muuttaminen punaiseksi on iso muutos. Aiemmin punainen väri tarkoitti alkuperäistä sokerilla makeutettua Coca-Colaa. Nyt sokeriton Coca-Cola on jatkossa ihan samanarvoinen alkuperäisen Coca-Colan kanssa, kertoo brändipäällikkö Iina Airaksinen Suomen Coca-Colalta.

Sokeriton Coca-Cola saa saman ilmeen kuin perinteinen Coca-Cola. Punaisen tölkin tai etiketin yläreunassa näkyvä musta nauhaelementti sekä musta korkki kertovat, että valittu Coca-Cola on sokeriton. Juoman resepti ei muutu vaan pysyy uudistuksessa ennallaan. Myös Coca-Cola light uudistuu samalla tavalla ja vuosikymmeniä käytössä ollut harmaa väri siirtyy historiaan.

• -Punainen väri on yksi brändimme vahvimpia tunnuksia, jota on käytetty 132-vuotiaan brändin alkuajoista alkaen, Airaksinen kertoo. Coca-Colan tunnistaa punaisesta ja sen tuominen myös sokerittoman Coca-Colan väriksi lisää tämän huomioarvoa. Coca-Colan tulevaisuus on punainen, sokerilla tai ilman.

Kuluttajatutkimukset osoittavat, että punainen Coca-Cola koetaan juoman alkuperäisenä ja aitona värinä. Punainen Coca-Cola on juuri se brändi, jota kuluttajat rakastavat. He saattavat valita lasiinsa sokerittoman Coca-Colan, mutta vaatekaupasta he ostavat alkuperäisen Coca-Colan logolla varustetun hupparin, eivät zeroa. Nyt tämä Coca-Cola-brändin vetovoima laajennetaan kattamaan myös sokeriton Coca-Cola.

Suomen Coca-Cola on ensimmäisiä maita maailmassa, joka ottaa Coca-Colan uuden kokopunaisen ilmeen käyttöön.

• -Syynä on se, että Suomessa on pitkä sokerittoman Coca-Colan historia ja suomalaiset ovat tottuneet valitsemaan juomansa myös sokerittomana. Coca-Cola light lanseerattiin yli 30 vuotta sitten ja Coca-Cola Zero reilu 10 vuotta sitten. Uskomme Coca-Colan punaisen edistävän sokerittoman suosiota edelleen.

Punainen uudistus vie päätöksen Coca-Colan vuonna 2015 käynnistämän strategian, jonka mukaisesti on rakennettu yhtä Coca-Cola -brändiä useiden alabrändien sijasta. Tämä on näkynyt siten, että alkuperäisen Coca-Cola ja sen sokerittomat versiot ovat kaikki olleet mukana samassa TV-mainoksessa.

• -Yhden Coca-Cola-brändin rakentaminen on ollut hyvin luontevaa, sillä oikeassakin elämässä samassa ravintolapöydässä näkyy Coca-Colaa niin sokerilla kuin ilman. Nyt on oikea aika viedä tämä ajattelu päätökseen ja tehdä punaisesta uusi musta.