Canon TR-S1510

Tiedote -

Canonilta muovinlajittelulaite, joka hyödyntää kiertotaloutta edistävää materiaalintunnistusteknologiaa

Canonin uusi muovinlajittelulaite tunnistaa Raman-spektroskopiateknologian ja erityisen mekanismin avulla erittäin tarkasti, minkälaisesta materiaalista valmistettuja muovikappaleita kuljettimella liikkuu tunnistaen jopa mustan muovin.

Tällä hetkellä noin 20 %[1] kotitalouksien muovijätteestä kierrätetään uusien tuotteiden materiaaliksi. Loput muovijätteestä käytetään polttoaineena tai poltetaan. Kierrätysmuovilta edellytetään tiettyä puhtausastetta, minkä vuoksi muovijäte (esim. ABS[2] ja polypropeeni) on lajiteltava tarkasti. Esimerkiksi elektroniikkalaitteissa ja ajoneuvojen sisäosissa käytettävä musta muovi ei heijasta tai päästä läpi näkyvää valoa, minkä vuoksi mustien muovilaatujen tunnistaminen perinteisellä lähi-infrapunaspektroskopialla[3] on vaikeaa. Jotta muovin kierrätystä saataisiin lisättyä, se tulisi myös pystyä lajittelemaan tarkemmin. Uudessa laitteessa hyödynnetään yhtiön omaa, Raman-spektroskopiaan pohjautuvaa menetelmää, jonka avulla kaikenväriset – myös mustat – muovikappaleet saadaan lajiteltua nopeasti ja tarkasti. Tämän tuotteen lanseerauksella yritys laajentaa toimintaansa ensi kertaa kierrätysjärjestelmämarkkinoille ja pyrkii edistämään kiertotaloutta maksimoimalla materiaalien kierrätysasteen.

Raman-spektroskopia on analyysimenetelmä, jossa muovikappaleet valaistaan laserilla. Näin kappaleista saadaan molekyylitason tietoa, jonka avulla kappaleiden materiaali voidaan tunnistaa. Tätä menetelmää voidaan käyttää myös mustien muovikappaleiden tunnistamiseen. Koska mustat muovikappaleet heijastavat kuitenkin vain vähän valoa, Raman-spektroskopiaa on toistaiseksi ollut vaikea soveltaa käytännössä mustan muovin lajitteluun.

Canon esittelee uuden teknologisen ratkaisun, jossa Canonin mittaus- ja ohjauslaitteet yhdistyvät Raman-spektroskopiaan

Laite skannaa[4] muovikappaleet laserin avulla, jolloin jokainen muovikappale voidaan tunnistaa kokonaistehokkuuden kannalta riittävän tarkasti ja nopeasti. Tällä uudella järjestelmällä mustat muovikappaleet tunnistetaan kätevästi muunväristen muovikappaleiden joukosta, mikä parantaa kierrätyslaitosten tuottavuutta ja maksimoi materiaalien kierrätysasteen.

Tällä uudella laitteella kuljettimen nopeus on 1,5 metriä sekunnissa, joten sen avulla voidaan lajitella jopa tonni muovijätettä tunnissa. Laite on mahdollista myös kustomoida vastaamaan asiakkaan tehotarvetta ja asennuspaikan vaatimuksia muokkaamalla muovikappaleet tunnistavaa moduulia tai kuljetinhihnakokoonpanoa.

___

[1]Plastic Waste Management Instituten julkaiseman Plastic Products, Plastic Waste and Resource Recovery -julkaisun mukaan.

[2]Akryylinitriilibutadieenistyreeni. Lämmön- ja iskunkestävyydeltään erinomainen muovilaatu.

[3] Mittausmenetelmä, jossa kappale valaistaan lähi-infrapunavalolla. Kappaleen valon absorptiokyky ja muovilaatu voidaan määrittää muun muassa sen perusteella, miten kappale heijastaa valoa ja päästää sitä lävitseen.

[4]Koska laseria liikutetaan jatkuvasti, se valaisee kappaleen koko matkalta niin, että valo heijastuu kappaleesta.

Canon Oy kuuluu maailmanlaajuiseen Canon-ryhmään, joka toimii noin 120 maassa ja työllistää Euroopassa noin 12 850 ihmistä. Vuonna 1937 perustettu Canon on ollut edelläkävijä jo yli 80 vuoden ajan sekä ammattilaisille että kuluttajille suunnatuissa kuvaamisen ja tulostamisen ratkaisuissa. Yrityksille Canon tarjoaa laajan valikoiman toimistotulostamisen, tuotantotulostamisen ja tiedonhallinnan ratkaisuja

Canonin toiminnan perustana on Kyosei-yritysfilosofia, joka tarkoittaa elämistä ja työskentelyä yhdessä yhteisen hyvinvoinnin eteen. Tuotteidemme, ratkaisuidemme ja palveluidemme avulla pyrimme kestävään liiketoiminnan kasvuun ja minimoimaan oman liiketoimintamme ja asiakkaidemme ympäristövaikutuksia.

Canonin tavoitteena on muuttaa maailmaa kuvantamisen avulla. Teknologioidensa ja innovaatioidensa avulla Canon koettelee rajoja siinä, mikä on mahdollista, auttaa ihmisiä kehittämään uusia luovia ratkaisuja ja katsomaan maailmaa uusin silmin. www.canon.fi