Canon esittelee EOS R1-lippulaivamallin ja edistyksellisen EOS R5 Mark II -kameran, jotka asettavat uudet vaatimustasot suorituskyvylle ja luovuudelle

Canon esittelee odotetut uudet EOS R -kamerajärjestelmän lippulaivamallit – EOS R1 ja EOS R5 Mark II – jotka nostavat ammattimaisen valokuvauksen ja videokuvauksen aivan uudelle tasolle. Kummankin mallin vertaansa vailla oleva suorituskyky takaa mahdollisimman sujuvat työskentelyprosessit ja intuitiivisen käyttökokemuksen, jota edesauttavat uuden Accelerated Capture -kuvantamisalustan ja syväoppimisen mahdollistamat teknologiat.

Canon EOS R1:n edistyksellisten ominaisuuksien avulla uutis-, urheilu- ja luontokuvaajat pystyvät vangitsemaan tilanteet vaikeissakin olosuhteissa, ja Canon EOS R5 Mark II on suunniteltu hybridikuvaajien monipuolisiin tarpeisiin luovia projekteja varten.

Morten Nørremølle, Pohjoismaiden ja Baltian maajohtaja, Canon Imaging Technologies & Communications Group taustoittaa: “Kolmekymmentäviisi vuotta sitten Canon EOS-1 -sarja määritteli ammattivalokuvauksen uudelleen. Tänään esittelemme ylpeinä uudet lippulaivamallimme, joissa vuosikymmenten optinen osaamisemme yhdistyy huipputeknologiaan. Vuonna 2018 esitelty peilitön Canon EOS R -kamerajärjestelmä suunniteltiin vastaamaan kaikkiin kuvantamistarpeisiin, tehden siitä sekä ammattilaisten että harrastajien valinnan. Tänään julkistetut mallit tuovat innovatiivisia ja edityksellisiä ominaisuuksia tuleville visuaalisille tarinankertojille ja ne kertovat sitoutumisestamme, joka ulottuu kameroita pidemmälle ja suuntautuu kuvantamisen tulevaisuuden kehittämiseen."

EOS R1 ja EOS R5 Mark II – peilittömien EOS R-kameroiden odotetut versiot

Täyden kennokoon peilittömien EOS R1- ja EOS R5 Mark II -kameroiden esittely on merkkipaalu Canonin historiassa. EOS R1 on tehokkuudestaan ja luotettavuudestaan tunnetun EOS-1-sarjan ensimmäinen EOS R -malliston kamera. EOS R5 Mark II on seuraaja arvostetulle EOS R5 -mallille, jossa yhdistyivät suuri tarkkuus, nopeus ja 8K-videosuorituskyky.

Kummassakin uudessa kameramallissa on nyt ensimmäistä kertaa uusi ‘Accelerated Capture’ -kuvantamisalusta, joka koostuu uudesta DIGIC Accelerator -suorittimesta sekä tehokkaasta DIGIC X -kuvasuorittimesta ja uusista nopeista kuvakennoista.

DIGIC Accelerator on uusi lisäprosessori, joka yhdessä syväoppimistekniikoiden kanssa tukee suurten tietomäärien käsittelyä. Tämä yhdistelmä mahdollistaa paremman suorituskyvyn ja monet uudet toiminnot monilla eri osa-alueilla, kuten automaattitarkennuksessa, nopeudessa ja kuvanlaadussa.

Tämän uuden kuvantamisalustan ansiosta sekä EOS R1- että EOS R5 Mark II -kamerassa on uusin versio Dual Pixel CMOS -automaattitarkennuksesta – Dual Pixel Intelligent AF. Siihen on tehty monia parannuksia, kuten kohteiden entistä tarkempi seuranta pelaajien kasvojen ja yläruumiin tunnistuksen avulla, ja se välttää aiempaa paremmin muiden pelaajien muodostamat esteet. Tätä parantaa entisestään kuvaajien mahdollisuus tallentaa tietyt kasvot ja priorisoida ne pysyvästi muihin pelaajiin nähden.

Uusi Action Priority -tila tunnistaa automaattisesti tavallisimmat tilanteet koripallossa, jalkapallossa ja lentopallossa tunnistaen pääasiallisen kohteen ja seuraten sitä dynaamisissa tilanteissa.

Eye Control -silmäohjaus on nyt tarjolla ensimmäistä kertaa myös EOS R5 Mark II -kamerassa, ja se on kummassakin mallissa tasoltaan huomattavasti parempi kuin EOS R3 -mallissa: kennon suurempi pikselimäärä, paremmat LED-valot, suurempi silmäntunnistusalue ja parannettu tunnistusalgoritmi tarjoavat ainutlaatuisen tavan valita seurattava kuvauskohde.

EOS R1:ssä ja EOS R5 Mark II:ssa on uudet nopeat kuvakennot, jotka mahdollistavat suuremmat kuvausnopeudet ja kuvakennon nopeamman lukemisen, minkä johdosta EOS R1 -kamerassa on 40 % vähemmän rolling shutter -vääristymää EOS R3 -kameraan verrattuna ja samantasoisen kuin EOS-1D X Mark III -kameran mekaaninen suljin. Vastaava vähennys on EOS R5 Mark II -mallissa 60 %, joten kumpikin kamera sopii loistavasti toiminnan kuvaamiseen laadun tai dynaamisen alueen heikkenemättä. Kameroiden uusi ominaisuus on jatkuva esikuvaustoiminto, joka tallentaa jopa 20 kuvaa (EOS R1) tai 15 kuvaa (EOS R5 Mark II) HEIF/JPEG- tai RAW-muodossa millä tahansa valitulla kuvataajuudella ennen laukaisimen painamista. Sen ansiosta tärkeät hetket tallentuvat, vaikka kuvaa ei ehdittäisi ottaa juuri oikealla hetkellä. Kummassakin kamerassa on suurikokoinen, kirkas ja tarkka pimentymätön (blackout free) sähköinen etsin (EVF). EOS R1 -kameran sähköisen etsimen suurin tarkkuus on 9.44M kuvapistettä ja EOS R5 Mark II -kameran sähköinen etsin on kaksi kertaa kirkkaampi kuin EOS R5:ssa.

Uusi kuvantamisalusta parantaa EOS R1:n ja EOS R5 Mark II:n kuvanlaatua syväoppimista hyödyntävällä kameran sisäisellä kuvakoon kasvattamisella (upscaling) ja kohinanvaimennustekniikalla, jotka mahdollistavat nelinkertaisen resoluution tai vähentävät kohinaa käytettäessä JPEG- tai HEIF-formaatteja. Toiminnot helpottavat valokuvien rajaamista ja lähettämistä ilman muokkausta erillisillä sovelluksilla.

Kummassakin kamerassa on jopa 8,5-askeleen tehokas kuvanvakain[i], joka helpottaa kuvaamista erityisesti hämärässä tai muuten vaikeissa olosuhteissa.

Videokuvaajille EOS R1 ja EOS R5 Mark II tarjoavat 12-bittisen RAW-videotallennuksen sisäisesti muistikortille sekä Cinema EOS Movie Recording -tallennusmuodot Canon Log 2- ja Log 3 -toiminnon kanssa, täyden tuen kahden kortin väliselle proxy-videon tallennukselle ja nelikanavaisen äänen. Tämä nostaa ammattimaisen videotuotannon aivan uudelle tasolle ja tarjoaa erinomaisen kuvanlaadun ja luovan joustavuuden kaikkiin tilanteisiin. Lisäksi kameroilla voi kuvata samanaikaisesti sekä stillkuvia suurella tarkkuudella että Full HD -videoita. Molemmissa kameroissa videoita voi tallentaa myös ulkoisesti tyypin A HDMI-liitäntöjen kautta.

Ammattilaisten työnkulkuja tukevat monet ominaisuudet, jotka varmistavat nopeat ja vakaat yhteydet ja luotettavat toiminnot ja monet reitit kuva- tai videopalvelimille ja C2PA-sisällönvarmistusta[ii]tukevien uutiskuvien tallennusta tai videoiden työkopioiden katselua varten. Myös alan yleisten käytäntöjen mukaista tiedostojen nimeämistä, erillisiä valokuva- ja videokansioita sekä edistyksellistä News ML-G2-avainsanoitusta tuetaan. Kumpikin kamera tukee sisäisesti Wi-Fi6E/11ax 6 GHz -yhteyttä, joten ne ovat EOS-sarjan ensimmäiset kamerat, jotka tarjoavat uudentasoisen siirtonopeuden. Lisäksi EOS R1:n rungossa on tuki 2,5 Gbps:n Ethernet-yhteydelle ja kaksisäikeiselle FTP-tiedonsiirrolle, EOS R5 Mark II puolestaan tarjoaa 2.5 Gbps:n Ethernet-yhteyden lisävarusteena saatavan pystykahvan kautta.

Esittelyssä EOS R1 – Canonin uusi lippulaivakamera

35 vuotta alkuperäisen EOS-1-kameran esittelyn jälkeen esitelty EOS R1 jatkaa Canonin ammattikameroiden perinnettä mullistavan automaattitarkennuksen, nopeuden, luotettavuuden ja kestävyyden ansiosta.

Huippuluokan urheilu-, uutis- ja luontokuvaajien tarpeisiin suunniteltu EOS R1 on tehty varmistamaan, että tärkeät hetket saadaan talteen. Automaattitarkennus ja nopeus ovat avaintekijöitä, joiden avulla saavutetaan aiemmin mahdottomina pidettyjä tuloksia. EOS R1:n ainutlaatuisiin ominaisuuksiin kuuluu mullistava uusi ristikkäistyyppinen automaattitarkennusjärjestelmä, joten se toimii loistavasti haastavissakin kuvausolosuhteissa, kuten kuvattaessa tennisverkon läpi, tarkennettaessa pieniin yksityiskohtiin ja lukittaessa tarkennus pystysuuntaiseen yksityiskohtaan tilanteessa, jossa kuvauskohteessa ei ole vaakasuuntaista yksityiskohtaa automaattitarkennusalueella. Tämä uusi tekniikka on ensimmäistä kertaa Canonin käytössä ja vaatii täysin uuden Dual Pixel CMOS AF -kennojärjestelyn, jossa pikselien yksittäisiä valodiodeja (Gb pubil) kierretään 90 astetta. Se mahdollistaa automaattitarkennuksen seurantaherkkyyden sekä kennon vaaka- että pystyakselilla ja tarjoaa käyttäjille nopeat ja tarkat tulokset sekä mahdollisuuden ottaa kuvia, jotka olisivat aiemmin jääneet ottamatta.

Kamerassa on uskomattoman nopea 40 fps:n hiljainen elektroninen suljin ja automaattitarkennuksen seuranta sekä 20 kuvan jatkuva esikuvaus (valinnainen), joiden avulla kuvaaja voi seurata kuvauskohdetta kuvanlaadusta tinkimättä. Kameran 24,2 megapikselin tarkkuus antaa poikkeuksellisen nopean suorituskyvyn, ja siinä voidaan saavuttaa jopa 96 megapikselin kameran sisäinen tarkkuus syväoppimisen, kuvakoon kasvattamisen ja kohinanvaimennuksen avulla. Entistä nopeammat salaman synkronointinopeudet, jopa 1/400 sekuntia, ja parannettu valkotasapainon ja kuvan valotuksen arviointi tuottavat yhä valmiimpia tuloksia.

Lisäksi EOS R1:n video-ominaisuuksissa on sisäinen 6K-tallennus nopeudella 60 fps, 4K nopeudella 120 fps ja Full HD nopeudella 240 fps.

EOS R1:n uusi säänkestävä runko, jossa on uudistettu ulkopinnan kuviointi ja integroitu pystykuvauskahva, on suunniteltu kestämään kovimmatkin olosuhteet. Suuritarkkuuksinen huurtumaton elektroninen etsin ja laaja etsimen okulaaari parantavat kameran käyttömukavuutta pitkäkestoisessakin kuvauksessa. Uusi ominaisuus on myös kaksivaiheinen automaattitarkennuksen AF-ON -painike, jonka avulla voi hetkessä ottaa käyttöön kaksi ohjelmoitavaa toimintoa samalla painikkeella. Sen ansiosta valokuvaajat voivat nopeasti reagoida edessään olevan tilanteen muutoksiin.

Esittelyssä EOS R5 Mark II, huippuluokan monipuolisuutta ja hybridityöskentelyä

EOS R5 -kameran perinnettä jatkava ja kuvausmahdollisuuksia laajentava EOS R5 Mark II on suunnattu luoville tarinankertojille ja hybridikuvaajille, jotka ovat valmiita nousemaan uudelle tasolle. Se on huippuluokan työkalu monenlaisiin sovelluksiin luontokuvauksesta hääkuviin, tapahtumien kuvaamiseen, elokuvantekoon ja uutiskuvaamiseen.

EOS R5 Mark II on suunniteltu kuvaamaan nopeasti liikkuvia kohteita yksityiskohdista tinkimättä. Kameran ominaisuuksiin kuuluvat vallankumouksellinen uusi taustavalaistu pinottu kuvakennorakenne, jonka tarkkuus on vaikuttavat 45 megapikseliä. Automaattitarkennuksen seuranta ja 30 fps:n nopeuksiin pystyvä elektroninen suljin, joka vähentää rolling shutter -vääristymää, sopivat loistavasti nopeatempoisen toiminnan kuvaamiseen. Jatkuva esikuvaustila kuvaa 15 kuvaa ennen laukaisimen painamista, ja edistyksellinen kuvakoon kasvattaminen tuottaa jopa 180 megapikselin tarkkuuden ja kehittynyt kohinanvaimennus takaa tarkimpienkin yksityiskohtien säilymisen.

EOS R5 Mark II -kameran hybriditoimintoja tukee erinomainen synergia Canon Cinema EOS -malliston kanssa yhteisine ominaisuuksineen ja formaatteineen. EOS R5 -mallista parannettu EOS R5 Mark II tarjoaa 8K 60p -tarkkuuden kennon koko leveydeltä, sisäisen 12-bittisen RAW-tallennuksen sekä 4K-videon jopa nopeudella 120p äänen kanssa. Uusi jäähdytyskahva on tarkoitettu erityisesti pitkäkestoisia tapahtumakuvauksia, haastatteluja ja laadukkaita suoratoistolähetyksiä varten.

Proxy-videotallennusmahdollisuus, alan standardien mukainen tiedostojen nimeäminen ja selkeä kansiorakenne tehostavat jälkikäsittelyn työnkulkuja. Myös VR-kuvaamista on yksinkertaistettu lisäämällä esikatselun ja toiston toimintoja.

Uusi entistä tehokkaampi LP-E6P-akku ja lämpöä haihduttava kestävä magnesiumseosrunko takaavat, että EOS R5 Mark II on aina valmiina mihin tahansa haasteisiin, myös arvaamattomissa sääolosuhteissa.

EOS R5 Mark II on rakenteeltaan kompakti ja kevyt ja huurtumattoman, kaksi kertaa kirkkaamman etsimen ja suuremman okulaaarin kaltaisten tärkeiden parannusten ansiosta se on korvaamaton työkalu luovan alan hybridikuvaajille, jotka haluavat huippuluokan suorituskykyä ja monipuolisuutta samassa paketissa.

Suunnannäyttäjät uuden sukupolven EOS R -kamerajärjestelmään

EOS R1 ja EOS R5 Mark II edustavat yhdessä täydellistä luotettavuuden, nopeuden, monipuolisuuden ja käytännöllisyyden yhdistelmää ammattikäyttöön. Nämä uudet rungot vahvistavat Canonin sitoutumista EOS R -järjestelmään ja uusimman tekniikan toimittamiseen luoville tarinankertojille kaikissa valokuvauksen ja videokuvauksen lajeissa.

Uusien kamerarunkojen verolliset suositusvähittäishinnat ovat:

• Canon EOS R1 -kamera, 7999 euroa
  • Canon EOS R5 Mark II -kamera, 5099 euroa

Hinnoissa on huomioitu arvolisäveronmuutos (25,5 %), joka astuu Suomessa voimaan 1 syyskuuta 2024.

Canon EOS R1:n myynti alkaa marraskuussa ja Canon EOS R5 Mark II:n myynti alkaa elokuussa 2024.

Lisätietoja: Canon Oy, Olli Turtiainen, olli.turtiainen@canon.fi, p. +358 40 7716226

Lisätiedot uutuuskameroista verkkosivuillamme:

XF-HEVC S/XF-AVC S

Canon Log 2/Log 3

LPCM / 24-bittinen / 4-kanavainen ääni

Dual shooting (stillkuva ja video)

Proxy-videoiden tuki

Custom Picture (CP) tuki

XF-HEVC S/XF-AVC S

Canon Log 2/Log 3

LPCM / 24-bittinen / 4-kanavainen ääni

Dual shooting (stillkuva ja video)

Proxy-videoiden tuki

Aaltomuotomonitori (waveform monitor)

Wi-Fi 6E

Kameran sisäinen 2,5 Gbps Ethernet

Kaksisäikeinen FTP-tiedonsiirto

Wi-Fi 6E

[i] CIPA 2024-standardin mukaisesti. Poikittais-, pituus- ja kallistussuunnan kuvanvakautuskyky, kun käytössä on RF 24–105mm F2.8 L IS USM Z (f=105 mm).

[ii] EOS R1- ja EOS R5 Mark II -kameroihin julkaistaan C2PA-tuen lisäävä laiteohjelmisto vuonna 2025.

Canon Oy kuuluu maailmanlaajuiseen Canon-ryhmään, joka toimii noin 120 maassa ja työllistää Euroopassa noin 12 850 ihmistä. Vuonna 1937 perustettu Canon on ollut edelläkävijä jo yli 80 vuoden ajan sekä ammattilaisille että kuluttajille suunnatuissa kuvaamisen ja tulostamisen ratkaisuissa. Yrityksille Canon tarjoaa laajan valikoiman toimistotulostamisen, tuotantotulostamisen ja tiedonhallinnan ratkaisuja

Canonin toiminnan perustana on Kyosei-yritysfilosofia, joka tarkoittaa elämistä ja työskentelyä yhdessä yhteisen hyvinvoinnin eteen. Tuotteidemme, ratkaisuidemme ja palveluidemme avulla pyrimme kestävään liiketoiminnan kasvuun ja minimoimaan oman liiketoimintamme ja asiakkaidemme ympäristövaikutuksia.

Canonin tavoitteena on muuttaa maailmaa kuvantamisen avulla. Teknologioidensa ja innovaatioidensa avulla Canon koettelee rajoja siinä, mikä on mahdollista, auttaa ihmisiä kehittämään uusia luovia ratkaisuja ja katsomaan maailmaa uusin silmin. www.canon.fi