BSH Bosch und Siemens Hausgeräte GmbH:n jääkaapeissa ja pakastimissa on oikeat energiamerkinnät

München, 12.4.2011 (bsh) BSH Bosch und Siemens Hausgeräte GmbH:n kodinkoneet on merkitty oikein. Tämän on osoittanut eurooppalaisen kodinkonevalmistajien liiton CECEDin ja Euroopan unionin suorittama Euroopan laajuinen testi. Lukuisat kilpailijalaitteet oli kuitenkin varustettu väärillä tiedoilla. "Laitteen oikeat merkinnät erityisesti energiatehokkuuteen liittyen ovat tärkeänä apuna ostopäätöstä tehtäessä. Kuluttajilla
on oikeus virheettömiin merkintöihin. Lisäksi väärät merkinnät vääristävät kilpailua", toteaa Dr. Kurt-Ludwig Gutberlet, BSH-hallituksen puheenjohtaja.

Eurooppalainen kodinkonevalmistajien liitto CECED käynnisti ja toteutti vuonna 2009 yhdessä
Euroopan komission kanssa ATLETE-projektin (Appliance Testing for Energy Label Evaluation).Tavoitteena oli markkinavalvonnan parantaminen Euroopan unionin (EU) jäsenmaissa ja energiatehokkuuden vahvistaminen myyntiargumenttina. Projektivastaavat ja CECED-edustajat julkaisivat projektin tulokset 12. huhtikuuta EU:n Sustainable Energy Week -tapahtuman yhteydessä Brysselissä.

80 jääkaappia ja pakastinta testattiin
ATLETE-projektin kohteina olivat jääkaapit ja pakastimet sekä jääkaappi/pakastinyhdistelmät.
Projektiin valitut 80 laitetta oli ostettu Euroopan unionin eri maissa, jotta tulokset olisivat mahdollisimman
objektiivisia. Ne edustivat 48 merkkiä ja 40 valmistajaa. Projektin alussa 27 valmistajaa
(joihin lukeutuivat BSH ja kaikki muut CECED-jäsenyritykset) allekirjoittivat vapaaehtoisen
sopimuksen: Mikäli laitteiden mittaustulokset poikkeavat energiamerkin tiedoista, kaikkiin mahdollisiin
korjaustoimenpiteisiin ryhdytään viipymättä.

Kaikki BSH-kodinkoneet on merkitty oikein
BSH tuki projektia ja sen toteuttamista. Projektiin valittiin neljä Bosch-, Siemens- ja Balay-
(alueellinen merkki, Espanja) mallia. Mittausten valmistuttua näiden mallien tiedot todettiin
moitteettomiksi eurooppalaisen energiamerkin kaikissa luokissa.
"Olemme tyytyväisiä laitteidemme myönteisiin tuloksiin Olemme itse suorittaneet intensiivisesti
mittauksia jo pitkään, jotta voisimme antaa oikeat tiedot. Kuluttajille pitää antaa oikeat ja
selkeät tiedot, ja haluamme täyttää tämän velvollisuuden omalla kohdallamme. Vain siten
voidaan saavuttaa myös tärkein tavoite – ilmastonsuojelun lisääminen energiatehokkuuden
keinoin", Gutberlet toteaa.
Kulutustiedot oikein noin 80 prosentissa laitteista
Laitteet mitattiin neljässä huolella valitussa tarkastuslaboratoriossa. Mittausten kohteina olivat
laitteiden jääkaappi- ja pakastintilavuus, säilyvyys sähkökatkon aikana, kylmäsäilytyslämpötila,
pakastuskyky ja etenkin energiankulutus sekä energiatehokkuusluokka. Tämän keskeisen kriteerin osalta mittaukset osoittivat, että noin 84 prosenttia laitteista oli merkitty oikein. Noin 13 prosenttia laitteista oli kuitenkin merkitty yhtä energialuokkaa korkeammaksi ja noin 3 prosenttia jopa kahta tai useampaa kulutusluokkaa paremmaksi. Kaikkien viiden kriteerin osalta mittausten virheprosentti oli yhteensä noin 53. Monet todetut poikkeamat olivat virheellisiä tietoja jääkaapin ja pakastimen tilavuudesta, kylmäsäilytyslämpötilasta tai pakastuskyvystä. 13 laitteen osalta mittaukset eivät ole vielä päättyneet.

BSH tukee ATLETE-projektin jatkamista
"Politiikan pitää täyttää kuluttajia ja reilua kilpailua koskeva valvontavelvollisuutensa. Me teollisuudenalana
olemme avoimia keskustelulle", sanoo Gutberlet. Bosch-,Siemens-, Gaggenau-, Neff- ja Constructa-tuotemerkkejä sekä alueellisia tuotemerkkejä (kuten Balay Espanjassa) edustava BSH aikoo jatkossakin määrätietoisesti tukea toimivaa markkinavalvontaa. BSH on jo oma-aloitteisesti mukauttanut laitemerkintänsä joulukuussa 2010 uudistettuun energiamerkkiin. Joulukuusta 2011 alkaen tämä uudistus velvoittaa kaikkia valmistajia, jotka tuovat laitteita EU-markkinoille.

"Koemme ATLETE-projektin jatkamisen tärkeäksi uusien huippuluokkien A+ – A+++ kannalta.
Vasta sitten, kun kuluttajat luottavat merkkiin ja tekevät ostopäätöksen laitteiden energiatehokkuuden
perusteella, toimiala voi vaikuttaa tehokkaasti eurooppalaisen energiankulutuksen vähentämiseen", Gutberlet toteaa. BSH edistää erityisen vähän energiaa kuluttavien
laitteiden yleistymistä energiatehokkaalla valikoimallaan. Vuonna 2010 jo joka neljäs BSH:n
Euroopassa myymä laite oli erityisen energiatehokas.

Lisätietoja
ATLETE-projektista, siihen osallistuneista valmistajista ja malleista sekä mittaustuloksista:
www.atlete.eu

BSH Home Appliances AB
Jonas Eklöf
Tel: +46-8-734 12 22
jonas.eklof@bshg.com

www.bosch-home.fi
www.siemens-home.fi

BSH Bosch und Siemens Hausgeräte GmbH, a joint venture between Robert Bosch GmbH
Stuttgart and Siemens AG Munich founded in 1967 is a multinational group posting annual
sales in the year 2010 of about 9 billion euros. Together with a worldwide network of sales and customer service companies, BSH now boasts about 70 companies in more than 46 countries with over 42,000 employees. BSH headquarters is based in Munich; the 42 factories are in 13 countries in Europe, USA,
Latin America and Asia. The extensive brand portfolio includes the main brands Bosch and Siemens as well as six special and four regional brands. The product range marketed under the various brands
encompasses large and small home appliances, floorcare and hot water appliances. BSH is the largest manufacturer of home appliances in Europe and one of the leading companies
in the sector worldwide.
For further details go to www.bsh-group.com.

Bosch-kodinkoneet ovat olleet innovatiivisen tekniikan, kestävän laadun ja luotettavuuden tae jo yli 75 vuoden ajan. Yhtiön perustajan, Robert Boschin, visio ”technology for life” on edelleen ajankohtainen, sillä Bosch-kodinkoneet tukevat kestävää kehitystä ja ihmisten arjen

helpottamista. Myös kodinkoneiden muotoilu perustuu kestävään ajatteluun. Bosch-kodinkoneet on tänä päivänä yksi johtavista kodinkonemerkeistä Euroopassa. Kylmälaitteita, astian- ja pyykinpesukoneita, liesiä ja pienlaitteita myydään ympäri maailman. Boschin ydinarvoihin kuuluu ihmisten ja luonnon arvostaminen, ja se heijastuu yrityksen energiatehokkaisiin, luonnonvaroja säästäviin ja kierrätystä tukeviin prosesseihin. Bosch valmistaa luotettavia, kulutusta kestäviä tuotteita, jotka helpottavat käyttäjänsä elämää.