Lähde: Tutkimus äänikirjojen käytöstä, BookBeat 2018 (N=576)

Tuore suomalaistutkimus: Äänikirjat tehostavat ajankäyttöä, mutta auttavat myös rauhoittumiseen

Suomalaiset kuuntelevat äänikirjoja niin lenkkeillessä, siivotessa, autoillessa kuin ostoksilla käydessäkin. Ajankäytön tehostamisen ohella äänikirjat tarjoavat mahdollisuuden rauhoittumiseen. Tulokset käyvät ilmi BookBeatin toteuttamasta laajasta kyselystä suomalaisille.

Äänikirjojen kuuntelussa vain mielikuvitus on rajana. Tämä selvisi, kun ääni- ja e-kirjapalvelu BookBeat tutki äänikirjojen käyttötapoja suomalaisten keskuudessa. Äänikirjoja kuunnellaan erityisen ahkerasti muiden arjen aktiviteettien ohessa ajankäytön tehostamiseksi.

BookBeatin käyttäjistä suurin osa eli peräti 63 prosenttia kuuntelee äänikirjoja lenkkeillessä tai muun liikunnan parissa. Lähes yhtä suosittua on kuunnella äänikirjoja siivotessa tai muita kotitöitä tehdessä (61 % vastaajista). Äänikirjoja kulutetaan paljon myös julkisella liikenteellä matkustaessa (58%) ja autoillessa (53%).

Äänikirjat avaavat uudenlaisen mahdollisuuden kuluttaa kirjallisuutta kiireisenkin arjen keskellä. Tutkimuksemme mukaan äänikirjoja kuuntelevien kirjankulutus on lisääntynyt, kun rajaton mahdollisuus kuunnella eri äänikirjoja saa monet kokeilemaan uusia kirjoja ja aiemmin vieraalta tuntuneita kirjallisuudenlajeja”, BookBeatin Suomen liiketoiminnan kehityksestä vastaava Sari Forsström sanoo.

Äänikirjat ovat aikuisten iltasatuja

Arjen moniajon ohella äänikirjojen kulutustottumuksissa korostuu myös perinteisiin kirjoihin yhdistetty rauhoittuminen. Yli puolet (52 %) BookBeatin käyttäjistä kuuntelee äänikirjaa nukkumaan mennessään. Laajemmassa, 16–69-vuotiaisiin suomalaisiin yleistettävässä otoksessa suosituimmat käyttöyhteydet äänikirjoille ovat rauhoittuminen (38 % suomalaisista) ja nukkumaan meno (31 %).

Äänikirja rentouttaa ja rauhoittaa. On arjen luksusta, kun nukkumaan mennessä saa valita itselleen mieluisan kirjan, ja sitten joku vielä lukee sen ääneen. Näyttöjen tuijottamisesta väsyneet silmät voi sulkea ja keskittyä vain kuuntelemaan. Äänikirjat ovatkin kuin iltasatuja, joita voivat kuunnella niin lapset kuin aikuisetkin”, Forsström vinkkaa.

Tutkimus toteutettiin kahtena kvantitatiivisena online-kyselynä, joihin osallistui yhteensä 1122 henkilöä. Kaikkien suomalaisten suhdetta äänikirjoihin tutkimme edustavalla otoksella 16-69 -vuotiaista (N=546, vastaajanäytteen toimitti Bilendi). Tarkempia käyttötottumuksia tutkimme sähköpostikyselyllä satunnaisesti valitulle otokselle BookBeatin asiakkaista (N=576). Tutkimuksen toteutti BookBeatille Dagmar Drive.

BookBeat on e- ja äänikirjasovellus, jossa käyttäjä saa lukea ja kuunnella kirjoja rajattomasti älypuhelimellaan tai tabletillaan. Kuluneena vuonna äänikirjojen kuuntelu on jatkuvasti kasvattanut suosiotaan ja BookBeat on Suomen äänikirjapalveluiden markkinajohtaja. Vuonna 2016 lanseerattu BookBeat toimii tällä hetkellä Ruotsissa, Suomessa, Saksassa ja Isossa-Britanniassa. BookBeatin omistaa ruotsalainen Bonnier, joka on yksi Euroopan suurimmista kustantamoryhmistä.

BookBeat on Suomen suosituin äänikirjapalvelu, jonka valikoimassa on yli miljoona e- ja äänikirjaa. Tällä hetkellä palvelu toimii Euroopassa 30 maassa. Suomessa BookBeat aloitti vuonna 2016. Sovelluksen suosio on kasvanut jatkuvasti: Suomessa käyttäjiä on yli 300 000. BookBeatin omistaa Bonnier, yksi Euroopan suurimmista kustantamoryhmistä.