BookBeatin liikevaihto kasvoi 79 % vuoden ensimmäisellä kvartaalilla – uusien käyttäjien määrässä rikottiin ennätyksiä maaliskuun lopulla

BookBeat jatkaa kasvu-uralla. Liikevaihto kasvoi 79 % vuoden 2020 ensimmäisellä kvartaalilla, kun verrataan vastaavaan jaksoon edellisenä vuotena.* Suurinta prosentuaalinen kasvu oli Saksassa, mutta myös Suomen ja Ruotsin markkinat kasvoivat. Alkuvuoden vahvaa kehitystä on entisestään voimistanut koronaepidemiasta seurannut sulku, josta aiheutunut vetäytyminen koteihin ja arjen muutos toi BookBeatille maaliskuun kahden viimeisen viikon aikana enemmän käyttäjiä kuin koskaan aikaisemmin vastaavan mittaisessa jaksossa.

”Tarvitsemme nyt elämäämme ja arkeemme tarinoita, jotka eroavat siitä uutisvirrasta ja maailmantilanteesta, jonka joudumme nyt valitettavasti kohtaamaan kaikkialla. Juuri nyt on tärkeämpää kuin ehkä koskaan pystyä välillä irrottautumaan uutisista ja rentoutumaan jonkin muun asian parissa. Tätä todistaa sekin, että kasvu on ollut meillä nyt ensimmäisen kvartaalin lopulla voimakkaampaa kuin koskaan aiemmin,” summaa BookBeatin toimitusjohtaja Niclas Sandin.

Erityisesti Saksassa ja Suomessa, joissa rajoitukset ovat olleet jonkin verran tiukempia kuin Ruotsissa, näkyi koronaepidemiaa seurannut sulku ensin niin, että maaliskuun puolessa välissä sisältöjen keskikulutus hieman laski, koska pendelöintiin liittyvä työmatkakuuntelu aamuista ja iltapäivistä jäi suurelta osin pois. Vastaava muutos näkyi myös Ruotsissa, mutta pienemmässä mitassa. Pian käyttäjät kuitenkin sopeutuivat uuteen tilanteeseen ja arkeen ja keskikulutus nousi jälleen, nyt tosin niin, että päivisin tapahtuva kuuntelu on lisääntynyt ja kulutus jakautuu muutoinkin tasaisemmin kuin ennen eri vuorokaudenajoille.

Keskikuuntelu palasi siten aiemmalle tasolleen ja samaan aikaan kasvoi myös uusien asiakkaiden määrä voimakkaasti. Tästä seurasi, että BookBeatissa kuunneltiin ja luettiin sunnuntaina 29.3. enemmän sisältöjä kuin koskaan aiemmin yhden vuorokauden aikana. Tällä hetkellä BookBeat on Suomen viidenneksi ladatuin sovellus sekä App Storessa että Googlen Play -kaupassa.

Lisätiedot ja yhteydenotot:

Sari Forsström, Business Development Manager BookBeat Suomi, sari.forsstrom@bookbeat.com

*BookBeat tytäryhtiöineen on osa Bonnier Booksia ja sen talousluvuista tiedotetaan rajatusti, esimerkiksi merkittävien tavoitteiden saavuttamisen tai kvartaalin päättymisen yhteydessä. Taloustietoja jaetaan liiketoiminnan ja markkinan tilanteen ja muutoksen kuvaamiseksi. Ilmoitetut luvut ovat prosentuaalisia muutoksia.

BookBeat on e- ja äänikirjasovellus, jossa käyttäjä saa lukea ja kuunnella kirjoja rajattomasti älypuhelimellaan tai tabletillaan. Viimeisen parin vuoden aikana äänikirjojen kuuntelu on jatkuvasti kasvattanut suosiotaan, ja BookBeat on Suomen äänikirjapalveluiden markkinajohtaja. Vuonna 2016 lanseeratun BookBeatin päämarkkinat ovat tällä hetkellä Ruotsi, Suomi ja Saksa. BookBeatin omistaa ruotsalainen Bonnier, joka on yksi Euroopan suurimmista kustantamoryhmistä.

BookBeat on Suomen suosituin äänikirjapalvelu, jonka valikoimassa on yli miljoona e- ja äänikirjaa. Tällä hetkellä palvelu toimii Euroopassa 30 maassa. Suomessa BookBeat aloitti vuonna 2016. Sovelluksen suosio on kasvanut jatkuvasti: Suomessa käyttäjiä on yli 300 000. BookBeatin omistaa Bonnier, yksi Euroopan suurimmista kustantamoryhmistä.