Äänikirjojen kuuntelijat ratkaisevat: BookBeat palkitsee lokakuussa parhaat kotimaiset äänikirjat – tässä ovat ehdokkaat

Lokakuun lopulla jaetaan ensimmäiset BookBeatin palkinnot, toinen vuoden 2020 kotimaiselle dekkaristille ja toinen vuoden 2020 kotimaiselle tulokkaalle. Äänikirjakuuntelijoiden kuluneen vuoden aikana tekemät valinnat ratkaisevat seuraavin kriteerein: eniten aloitetut ja läpi kuunnellut teokset ja niiden asiakasarvioiden keskiarvot. Dekkaristien osalta huomioidaan tuotannon kolme viimeisintä teosta, joista tuoreimman on täytynyt ilmestyä viimeisen 12 kuukauden aikana. Vuoden tulokas on kirjailija, jonka kirja on eniten aloitettu ja läpikuunneltu uusi kotimainen fiktioteos, joka on ilmestynyt 1.10.2019 jälkeen. Palkintoperusteet pohjautuvat yksinomaan BookBeatin käyttäjien kirjojen kulutuksesta saatuihin lukuihin ja niissä huomioidaan useita näkökohtia, joiden avulla selviää, kuka todella on suosituin kirjailija. Voittajat julkistetaan 22.10.2020.

BookBeatin kuuntelijadatan* perusteella ehdokkaat ovat:

Vuoden 2020 kotimainen dekkaristi -ehdokkaat:

Eva Frantz

Leena Lehtolainen

Reijo Mäki

Christian Rönnbacka

Max Seeck

Vuoden 2020 kotimainen tulokas -ehdokkaat:

Elina Backman, Kun kuningas kuolee

Marja Kangas, Miestä näkyvissä

Anni Saastamoinen, Sirkka

Emmi-Liia Sjöholm, Paperilla toinen

Riikka Suominen, Suhteellisen vapaata

- BookBeatin kuuntelijat rakastavat dekkareita ja juuri jännitystä kuunnellaan valtavan paljon. Haluamme palkinnolla huomioida äänikirjojen kuuntelijoille tärkeän lajityypin, toteaa BookBeatin Suomen liiketoiminnasta vastaava Sari Forsström.

- Toisaalta äänikirja on monelle aloittavalle kirjailijalle erinomainen tapa tulla kuunnelluksi, luetuksi ja löydetyksi, sillä kuukausimaksullisessa äänikirjapalvelussa asiakkaat löytävät jatkuvasti uusia tarinoita helposti, rajattomasta digitaalisesta valikoimasta. Uusia kotimaisia tarinoita myös toivotaan jatkuvasti lisää. Tämän vuoksi olemme päättäneet nostaa niiden kirjoittajia esille myöntämällä BookBeatin vuoden tulokas -palkinnon kirjailijalle, joka julkaisee fiktiota ensimmäistä kertaa ja jonka viimeisen 12 kuukauden aikana ilmestynyt uusi fiktioteos on kerännyt eniten aloituksia, läpi kuuntelua ja parhaita arvioita BookBeatissa, Forsström jatkaa.

- Yli sataviisikymmentätuhatta käyttäjäämme ovat he, jotka ratkaisevat, että kuka kirjailijoista ja mikä teoksista on suosituin ja saa korkeimmat keskiarvot arvioissa sekä kuunnellaan pisimmälle ja useimmiten loppuun. BookBeatin palkinnossa yksinomaan kirjojen kuuntelijat päättävät, mikä on parasta kotimaista äänikirjallisuutta - niin vuoden 2020 kotimaisen dekkaristin kuin vuoden 2020 kotimaisen tulokkaankin osalta, summaa Sari Forsström.

BookBeatin vuoden kotimainen dekkaristi ja vuoden kotimainen tulokas -palkinnot myönnetään nyt ensimmäistä kertaa. Palkinnot jaetaan 22.10.2020.

Lisätiedot ja yhteydenotot:

Sari Forsström, Business Development Manager, BookBeat Suomi, sari.forsstrom@bookbeat.com

*kirjojen aloittamisen, läpi kuuntelun ja asiakasarvioiden keskiarvon perusteella.

Eva Frantz Kuva: Marica Rosengård / Leena Lehtolainen Kuva: Ville Juurikkala / Reijo Mäki Kuva: Tommi Tuomi / Christian Rönnbacka Kuva: Nauska / Max Seeck Kuva: Marek Sabogal

Elina Backman Kuva: Jonne Räsänen / Marja Kangas Kuva: Jussi Vierimaa / Anni Saastamoinen Kuva: Meri Björn / Emmi-Liia Sjöholm Kuva: Meri Björn /Riikka Suominen Kuva: Jonne Räsänen

BookBeat on e- ja äänikirjasovellus, jossa käyttäjä saa lukea ja kuunnella kirjoja rajattomasti älypuhelimellaan tai tabletillaan. Viimeisen parin vuoden aikana äänikirjojen kuuntelu on jatkuvasti kasvattanut suosiotaan, ja BookBeat on Suomen äänikirjapalveluiden markkinajohtaja. Vuonna 2016 lanseeratun BookBeatin päämarkkinat ovat tällä hetkellä Ruotsi, Suomi ja Saksa. BookBeatin omistaa ruotsalainen Bonnier, joka on yksi Euroopan suurimmista kustantamoryhmistä.

BookBeat on Suomen suosituin äänikirjapalvelu, jonka valikoimassa on yli miljoona e- ja äänikirjaa. Tällä hetkellä palvelu toimii Euroopassa 30 maassa. Suomessa BookBeat aloitti vuonna 2016. Sovelluksen suosio on kasvanut jatkuvasti: Suomessa käyttäjiä on yli 300 000. BookBeatin omistaa Bonnier, yksi Euroopan suurimmista kustantamoryhmistä.