Marko Sairanen (Nelipyörä Oy) palkittiin ja nimettiin Suomen BNI:n Ha

Marko Sairanen liittyi Suomen BNI:n miljoonakerhoon

Viime kuun BNI Gaalassa palkittiin 1 000 000 € Kiitos Kaupoista -virstanpylvään saavuttanut ja BNI Hall of Fameen nimetty BNI Online Sisu Uusimaa -ryhmän liikekumppani Marko Sairanen (Nelipyörä Oy), jonka ihmiskeskeistä lähestymistapaa tukee vahva Givers Gain -ajattelu ja usko siihen, että mitä enemmän liikekumppania tuntee sitä paremmin häneen voi myös luottaa ja sitä helpompaa häntä on suositella.

Marko on kotoisin Itä-Suomesta ja perinteiseen Pohjois-Karjalalaiseen tapaan hän on helposti lähestyttävä ja tulee kyllä juttuun kaikkien kanssa. Hän myös haluaa tutustua ihmisiin syvällisemminkin kuin pelkästään yritysmaailmassa joskus käytettävän pintaraapaisun verran.

Harrastuksena Marko pelaa salibandyn nelosdivaria Etelä-Suomen sarjassa Orimattilalaisessa Heinämaan Pallo -joukkueessa. Salibandyharrastus on jatkunut maalivahtina jo n. 8 vuotta ja sitä ennen hän on pelannut myös kenttäpelaajana. Vapaa-ajallaan Marko katselee mielellään leffoja ja sarjoja, sillä kotona on pienimuotoinen leffateatteri ja aikaa kuluu välillä myös videopelien parissa.

Ikimuistoisimpina hetkinä tähänastisessa elämässään Marko mainitsee tietysti tyttärensä syntymän, sekä tämän lisäksi Joensuun Jokipoikien Mestis-mestaruuden voiton, jota hän oli Jokipoikien toimiston edustajana mukana ottamassa vastaan. Mestis-ajalta Markolla on muutenkin paljon muistoja ja noista ajoista jutellessa Markon puheessa vilisee tutut urheilusankarien nimet, mutta parhaat tarinat yksityiskohtineen jäivät vielä toiseen kertaan.

Marko on myyntihenkinen ihminen, jonka työn tärkeimpinä kulmakivinä on tuotetuntemus, usko myytävään tuotteeseen sekä rehellisyys. B2B-kaupan kokemusta Markolla on takana jo 15 vuotta ja nykyisessä työssään autokauppaa tekevässä Nelipyörä Oy:ssä, Markon erikoistumisala on hyötyajoneuvot eli kaikenlaiset paketti- tai lava-autopohjaiset ratkaisut, joihin onnistuu erikoisemmatkin asiakaskohtaiset varustelut. Toiminta on hyvin asiakaslähtöistä ja ratkaisukeskeistä – asiakasta autetaan löytämään sellaisiakin vaihtoehtoja ja mahdollisia ratkaisuja, joita he eivät olisi ehkä itse tulleet ajatelleeksi. Hyötyajoneuvoja onkin Markon toimesta myyty ympäri maata Helsingistä Rovaniemelle asti.

Työssä Markon mielestä on parasta, että hän on saanut käytännössä itse luoda oman työnkuvansa ja pystyy toimimaan hyvin yrittäjämäisesti. Tämä kaveri ei paljon toimistolla viihdy, vaan löytyy useimmin asiakkaiden parista. Työn hyviä puolia onkin kanssakäyminen erilaisten ihmisten kanssa ja mahdollisuus auttaa heitä ongelmanratkaisussa, jossa onnistuminen on hyvin palkitsevaa.

Marko on ollut mukana BNI:ssä jo viisi vuotta. Hän aloitti BNI-uransa BNI Lahti Early Birds -ryhmässä, josta siirtyi työpaikan vaihdon myötä BNI Online Sisu Uusimaa -ryhmään. Markolla on myös paljon kokemusta vastuurooleissa toimimisesta ja hän toimii tällä hetkelläkin BNI Online Sisu Uusimaa -ryhmän puheenjohtajana. Vastuuroolit ja erityisesti puheenjohtajana toimiminen on tuonut hänelle huikeasti esiintymiskokemusta ja varmuutta isommankin yleisön edessä puhumiseen.

Hiljattain saavutettu 1 000 000 € Kiitos Kaupoista -virstanpylväs ja tämän vuoden BNI Gaalassa myönnetty BNI Hall of Fame
-jäsenyys on yksi Markon BNI-uran kohokohtia. Gaalan palkintojenjakotilaisuus sai kuulemma tämän kokeneenkin esiintyjän hieman jännittämään ja sydämen sykähtämään.

Yksi BNI:n parhaista puolista on Markon mukaan sen kautta tulleet lukuisat ystävät. Ihmisläheisyys ja ihmisiin kunnolla tutustuminen tuntuvat olevan Markon toiminnan tärkeimpiä kulmakiviä ja hän mainitseekin: ”Haluan oikeasti tuntea pöydän toisella puolella olevan kaverin, koska häntä on sen jälkeen paljon helpompi suositella. Kun tapaa paljon ihmisiä, he jäävät paljon paremmin mieleen, kun heihin vaivautuu kunnolla tutustumaan, eivätkä he jää vain osaksi isompaa massaa.”

Tämä onkin yksi tärkeimmistä vinkeistä, jonka Marko haluaa antaa muille BNI liikekumppaneille ja miksei kelle tahansa yrittäjällekin: käytä aikaa tutustuaksesi kunnolla muihin BNI-liikekumppaneihin tai potentiaalisiin yhteistyökumppaneihin. BNI-toiminnassa käytetyn konseptoidun 121-tapaamisen, jonka tarkoituksena on tutustua toiseen liikekumppaniin ja hänen yritystoimintaansa, voi pitää myös kaksiosaisena eli kahtena eri tapaamisena, joista ensimmäisellä kerralla tutustutte pelkästään toisiinne ihmisinä ja vasta toisella kerralla ruvetaan perehtymään yritykseen ja tuotteisiin tai palveluihin.

Tulevaisuudessakin Markon tavoitteena on omien verkostojensa laajentaminen edelleen ja uusiin ihmisiin tutustuminen. Tämä laaja tukiverkosto onkin hänellä sekä työn että koko elämän ja arjen kulmakivi – verkostosta löytyy aina sopiva ihminen, jolle soittaa niin hyvissä kuin huonoissakin asioissa.

Tämän mestariverkostoitujan kanssa kannattaa jokaisen BNI-liikekumppanin ehdottomasti sopia 121-tapaaminen, jos et sellaista ole hänen kanssaan vielä pitänyt! Luvassa on mielenkiintoista keskustelua, tarinoita niin automaailmasta kuin ehkä sieltä Mestis-ajoiltakin sekä aivan varmasti myös hyviä BNI- tai myyntivinkkejä. Ja aikaa kannattaa tähän tapaamiseen varata reilusti, sillä Markon kanssa jutellessa tarinaa riittää ja aika rientää kuin siivillä.

Markon kanssa voit verkostoitua täällä:
Marko Sairanen | LinkedIn

Tutustu Nelipyörä Autoliikkeisiin:
Etusivu | Nelipyörä (nelipyora.fi)
Nelipyörä Autoliikkeet | Facebook
Nelipyörä (@nelipyora) • Instagram photos and videos

BNI toimii 78 maassa yli 325 000 liikekumppanin voimin. Suomen ensimmäinen BNI-ryhmä aloitti toimintansa vuonna 2008 ja tuona aikana BNI on tuonut kauppaa liikekumppaneilleen Givers Gain® -periaatteella jo yli 320 miljoonan euron edestä. Suomessa BNI ryhmiä löytyy 23 paikkakunnalta ja toimintaa ollaan laajentamassa uusille paikkakunnille.