Sivuun Ensemble: Silentopia kuva: Tanja Ahola

Yhdeksi vuoden 2022 parhaimmista esityksistä valittu Silentopia vierailee Tanssin talossa 14.-15.4.2023

Tanssiteatteri Sivuun Ensemblen kiitetty suurteos Silentopia on taiteiden- ja tieteidenvälinen esitys, joka tarjoaa jaetun paikan käsitellä aikamme keskeisintä globaalia teemaa, ympäristökriisiä sekä omaa osallisuuttamme siinä. Miten ympäristökriisiä voi ajatella lamaantumatta? Millä tavoin voidaan löytää väyliä kohti muutosta?

Teatteri & Tanssi + Sirkus -lehti nosti Silentopian esiin yhtenä vuoden 2022 onnistuneimmista esityksistä numerossaan 1/2023. Vuoden parhaat -listalle Silentopian valitsi kriitikko Raisa Rauhamaa.

Silentopia sai ensi-iltansa Espoon Kaupunginteatterissa 14.4.2022 osana April Jazz -festivaalia. Teos sai innostuneen vastaanoton yleisöltä ja ylistävät arviot Helsingin Sanomissa, Hufvudstadsbladetissa, Teatteri & Tanssi + Sirkus -lehdessä, Kulttuurilehti Mustekalassa sekä Rondossa. Nyt teos vierailee Tanssin talon 700-paikkaisessa Erkko-salissa tuoreen Uudet klassikot -rahoituksen turvin.

“Ritualistisen Silentopian sovittamisessa Erkko-saliin painottuu teoksen vahva visuaalisuus. Esiintyjien ja heidän kuljettamansa hiekan muodostamat mykistävän kauniit näyttämökuvat pääsevät oikeuksiinsa salin jyrkän katsomon ansiosta. Livemusiikki yhdessä äänisuunnittelun, visualisoinnin ja tanssin kanssa muodostaa suurelle näyttämölle pakahduttavia hetkiä”, kuvailee Silentopian koreografi ja Sivuun Ensemblen taiteellinen johtaja Ninni Perko.

Silentopian teosalustuksena järjestetään Tieteen ja toivon talon Puistokatu 4:n Friendly Demonstration -keskustelu perjantaina 14.4. klo 18. Hyvästä elämästä planeetan rajoissa tulevat keskustelemaan muusikko Kie von Hertzen, ympäristötunteita tutkinut kirjailija Panu Pihkala ja nykytanssin asiantuntija Saara Moisio. Keskustelua kuljettaa Puistokatu 4:n toiminnanjohtaja Minttu Jaakkola. Keskustelussa sivutaan kysymyksiä kuten “Millainen on tavoittelemisen arvoinen tulevaisuus?” ja “Miltä tuntuu oma rooli sen rakentumisessa?”. Tilaisuus on maksuton ja sinne on vapaa pääsy.

Silentopia tarkastelee tanssin, livemusiikin ja tieteen keinoin ihmisen toiminnan merkitystä planeettamme hyvinvoinnille. Erkko-saliin rakennetussa luontokappelissa muusikot Anni Elif Egecioglu, Pauli Lyytinen ja Jarmo Saari, tutkijat Unni Pulliainen ja Jaakko Kaartinen sekä tanssijat Katri Soini, Jukka Tarvainen, Kaisa Niemi ja Tiia Hämäläinen kuljettavat katsojan aikakautemme kivusta ja pelosta kohti toivoa ja luottamusta. Maan suurenmoisilta yhteiskuntaeläjiltä, muurahaisilta, saadaan teokseen toista näkökulmaa.

Silentopian muurahaisbändin muusikot Egecioglu, Lyytinen ja Saari kommentoivat Tanssin talon vierailuesityksiä seuraavasti: "Vierailu Erkko-salissa on mykistävä kokemus, erityisesti tilan korkeus saa haukkomaan henkeä. Sali on luonnollisesti upea tila tanssitaiteelle, mutta myös akustiikka on erinomainen musiikin esittämiseen ja kuuntelemiseen. Musisoivat muurahaiset odottavat jo vesi kielellä keon rakennusta hedelmälliseen maaperään".

Sivuun Ensemble: Silentopia
Tanssin talo, Erkko-sali
14.4.23 klo 19.00
15.4.23 klo 16.00
Liput myynnissä Tanssin talon verkkosivuilla.

Pressiliput
Maksuttomat esitysliput lehdistölle varattavissa alla olevasta linkistä. Saatavilla on myös avec-lippu (10 €).

Pressiliput tämän linkin takaa

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
Inari Pesonen
Sivuun Ensemblen tuottaja
info@sivuun.net

Silentopian työryhmä:

Koreografia, ohjaus: Ninni Perko
Musiikki: Jarmo Saari, Pauli Lyytinen ja Anni Elif Egecioglu
Äänisuunnittelu: Paavo Malmberg
Tanssi: Jukka Tarvainen, Kaisa Niemi, Katri Soini ja Tiia Hämäläinen
Visualisointi: Alisha Davidow
Valosuunnittelu: Ainu Palmu
Dramaturginen tuki: Anna Krogerus
Tutkijat: Panu Pihkala, Jaakko Kaartinen, Unni Pulliainen ja Marja Mesimäki
Tuottaja: Inari Pesonen
Tuotanto: Sivuun Ensemble ry
Tukijat: Uudet klassikot -rahasto, Taiteen edistämiskeskus, Helsingin kaupunki

Sivuun Ensemble on vuonna 2011 perustettu helsinkiläinen tanssiteatteri. Ensemblen esityksissä näyttäytyy voimakas taidemuotojen välinen dialogi. Liike, musiikki, kuva ja teksti punoutuvat kollaasimaisiksi kokonaisuuksiksi, jotka avaavat uusia tulkintoja yksilön ja yhteisön kannalta merkittäviin ajankohtaisiin aiheisiin. Sivuun Ensemblen taiteellisena johtajana toimii palkittu koreografi Ninni Perko (Helsingin kaupungin Vuoden taiteilija 2017; Vuoden Muistiteko -tunnustuspalkinto 2019; Vuoden Oulunkyläläinen 2010).

Itäinen Brahenkatu 11-13 E 112