Teea Aarnio - Löyly. Kuvaaja: Elvi Keränen; Graafinen suunnittelu ja kuvitus Tuomas Saikkonen, Teea Aarnio

Teea Aarnion pian julkaistavan kolmikielisen ensilevyn toinen single "Löyly" esittelee ennakkoluulottoman albumin maailman

Muusikko, säveltäjä, sanoittaja ja äänisuunnittelija Teea Aarnio julkaisee ensilevynsä ‘Väki’ 19.5.2023 yhteistyössä Eclipse Musicin kanssa. Levyn toisena singlenä julkaistaan kappale nimeltä ‘Löyly’ 24.3.2023.

‘Löyly’ on laulu hellyydestä, yhteydestä ja elämänvoiman jakamisesta. Monimerkityksellisessä sanoituksessa kuvataan niin saunahetkeä kun kokemusta rakkaudellisuudesta. Se on ylistys saunalle ja ylistys lämmölle, jota voimme jakaa muiden kanssa. Kertosäkeen sanoitus on vanha saunaloitsu liittyen vanhaan perinteiseen tapaan, jossa jutellaan saunalle ja pyydetään lupa astua saunomaan.

“Kirjoitin tästä kappaleesta ensimmäisen version vuosia sitten ja kun aloimme tehdä levyä musiikkituottaja Jukka Backlundin kanssa, kappale kasvoi uusiin mittoihin. Mukana on kauniit soolot Jouni Järvelältä ja Antti Kujanpäältä ja halusimme vain antaa musiikin lentää kaikkiin niihin suuntiin, joihin se halusi lentää; antaa sen resonoida rehevällä, rohkealla tavalla.” Aarnio kertoo.

‘Löyly’ kuvaa hyvin tulevan levyn maailmaa. Teea Aarnion ensilevy on kolmikielinen maailmanmusiikkilevy, jossa soi pohjoisen pallonpuoliskon maisemat, ja tyylillisesti liikutaan ennakkoluulottomasti kansanmusiikkivaikutteiden, laulelman, jazzin, sekä fuusiomusiikin parissa. Kokenut musiikintekijä Aarnio on kypsytellyt teosta rauhassa ja kokee nykyhetken hedelmälliseksi genre-rajat uudistavan levyn julkaisemiselle.

Vuonna 2020 Aarnio julkaisi musiikillisten lyhytelokuvien sarjan yhteistyössä tuotantoyhtiö Playart Productionsin kanssa, ja teossarja alustaa tulevaa albumijulkaisua. Teea Aarnion muusikkoudessa yhdistyy nykyesitystaiteen piirteet, improvisaatio ja monipuolinen taiteilijuus, ja häntä inspiroi luonnon ja kulttuurin moninaisuus.

Löyly- kappaleen on miksannut Tommi Vainikainen, ja masteroinut Jaakko Viitalähde / Virtalähde Mastering. Ensemblen äänitti Oona Kapari ja vokaalisessiot äänitti musiikkituottaja Jukka Backlund. Kappaleella kuullaan Aarnion (laulu ja taustalaulut) ja Backlundin (syntetisaattorit, ohjelmointi) lisäksi tuttuja huippumuusikkoja:

Antti Kujanpää - flyygeli
Jouni Järvelä - sopraanosaksofoni