Teea Aarnio - Kevät. Kuvaaja: Elvi Keränen, Graafinen suunnittelu ja kuvitus: Tuomas Saikkonen, Teea Aarnio

Teea Aarnion ensilevyn kolmas single "Kevät" on rytmikäs loitsu heräämisen ja avautumisen vuoden ajalle

Muusikko, säveltäjä, sanoittaja ja äänisuunnittelija Teea Aarnio julkaisee odotetun ensilevynsä ‘Väki’ 19.5.2023 yhteistyössä Eclipse Musicin kanssa. Levyn kolmas singlejulkaisu ’Kevät’ julkaistaan 21.4.2023. ’Kevät’ on hurmaava loitsu kevään heräämiselle ja uusille aluille; se on rytmikäs yhdistelmä jazz- ja kansanmusiikkivaikutteita, akustista sekä elektronista musiikkia. Kappaleessa juhlitaan avautuvia sinikelloja, lintujen paluuta, lämpöä ja laulajan itsensä sisällä avautuvaa kevättä.

“Aikanaan kun opiskelin Helsingin Pop & Jazz Konservatoriossa sain Vellu Halkosalmen sävellystunnilta muutamia kotitehtäviä, joiden pohjalta syntyi kappaleen ensimmäinen versio. Kun vuonna 2017 lähdin suunnittelemaan ensilevykokonaisuutta ja aloitimme yhteistyön musiikkituottaja Jukka Backlundin kanssa palasimme yhdessä tähän kappaleeseen ja innostuimme sen mahdollisuuksista. Backlund asui tuolloin Las Vegasissa ja liikkui paljon Los Angelesissa. Itse olin juuri muuttanut pois Helsingistä muutamaksi vuodeksi ja vietin aikani lähinnä metsissä rauhoittuessa. Tahdoimme yhdistää nämä kaksi eri ympäristöä joissa liikuimme, ja tahdoimme tehdä yllättävän kuuloisen, inspiroivan ja tanssittavan kappaleen kevään ihmeellisyydelle.” Aarnio kertoo.

Teea Aarnion ensilevy on kolmikielinen globaalin musiikin levy, jossa soi pohjoisen pallonpuoliskon maisemat, ja tyylillisesti liikutaan ennakkoluulottomasti kansanmusiikkivaikutteiden, laulelman, jazzin sekä fuusiomusiikin parissa. Yksi kimmoke levyn synnylle oli vuoden 2015 yhteiskunnalliset muutokset Suomessa; monissa eri kaupungeissa ja useissa maissa asunut Aarnio ahdistui senhetkisestä kulttuuri-ilmapiiristä ja vihapuheen sekä eriarvoistumisen kasvusta. Metsäluonnon kuihtuminen alkoi myös vaivata häntä. Backlund oli ulkomaille asettuneena suomalaisena kiinnittänyt huomionsa samoihin asioihin.

Aarnio jatkaa: ”Kun aloitimme yhteistyön Jukan kanssa puhuimme paljon siitä millaista musiikkia itse tahtoisimme kuulla lisää. Puhuimme vuodenajoista ja niiden erityispiirteistä sekä sen kaiken arvostamisesta. Puhuimme eri kielten ja kulttuurien kauneudesta, vuoden kierron mukana elämisestä ja että halusimme sen kaiken mukaan levylle. Mua vaivasi silloin monet asiat Suomessa, että mihin suuntaan oltiin menossa, ja miten vaikeita asioita Suomen alueella tapahtuu kulttuurisesti. Vastalääkkeenä syntyi levyllinen lauluja ja tämä voimalaulu luonnolle, Kevät.”

Kokenut musiikintekijä Aarnio on kypsytellyt teosta rauhassa ja kokee nykyhetken hedelmälliseksi omaäänisen ensilevyn julkaisemiselle. Yhteistyö kansainvälisen musiikkituottajan kanssa palautti uskon taiteeseen, musiikkiin ja uusiin alkuihin.

Vuonna 2020 Aarnio julkaisi musiikillisten lyhytelokuvien sarjan yhteistyössä tuotantoyhtiö Playart Productionsin kanssa, ja teossarja alustaa tulevaa albumijulkaisua. Teea Aarnion muusikkoudessa yhdistyy nykyesitystaiteen piirteet, improvisaatio ja monipuolinen taiteilijuus, ja häntä inspiroi luonnon ja kulttuurin moninaisuus.

Kevät-kappaleen on miksannut Tommi Vainikainen, ja masteroinut Jaakko Viitalähde / Virtalähde Mastering. Ensemblen äänitti Oona Kapari ja vokaalisessiot äänitti musiikkituottaja Jukka Backlund. Kappaleella kuullaan Aarnion (laulu ja taustalaulut) ja Backlundin (syntetisaattorit, ohjelmointi, taustalaulu) lisäksi tuttuja huippumuusikkoja:

Antti Kujanpää - flyygeli
Tero Hyväluoma - viulu