Valokuva elokuvasta excavation, kuvaaja Antti J. Leinonen

Moving North -tapahtuma tuo tanssielokuvan Tanssin taloon

Moving North - tanssielokuvia Pohjolasta tuo tanssin valkokankaalle kahden tanssielokuvasarjan voimin ja antaa näin hyvän näköalan tanssielokuvien moninaiseen maailmaan. Tanssielokuva on rikas ja monipuolinen taidemuoto, joka on kahden vahvan taiteenlajin, elokuva- ja tanssitaiteen luonteva fuusio. Tapahtumassa nähdään kaikkiaan 12 lyhyttä tanssielokuvaa, yhteensä noin kaksi tuntia elokuvaa. Tapahtuma järjestetään ensimmäistä kertaa Tanssin talossa Helsingissä 19.9.2024.

”On upeaa, että tanssielokuvaa nähdään pitkästä aikaa näin näkyvästi Helsingissä. Tanssin talo luo tapahtumalle sen arvoiset puitteet ja vahvistaa tanssielokuvan asemaa korkealuokkaisena tanssitaiteen muotona” sanoo tapahtuman järjestäjä, tanssielokuvan pioneeri Kati Kallio.

Arvostettujen tekijöiden elokuvat on jaettu kahteen näytöskokonaisuuteen, joista ensimmäisessä osassa nähdään Kati Kallion kuratoima laadukas kokonaisuus suomalaisista tanssielokuvista. Toinen näytös koostuu pohjoismaisen tanssielokuvien taiteilijaverkoston jäsenten upeista lyhyistä tanssielokuvista Färsaarilta, Islannista ja Tanskasta.

“Olemme verkottuneet aktiivisesti islantilaisen Helena Jónsdóttirin, tanskalaisen Maia Elisabeth Sørensenin ja färsaarelaisten RAMMATIK ryhmän (Rannvá Káradóttir & Marianna Mørkøre) kanssa ja etsineet erilaisia yhteistyömahdollisuuksia. On kiinnostavaa laittaa teoksemme samaan näytökseen ja nähdä miten ne resonoivat keskenään.” jatkaa Kallio.

Kumpikin elokuvanäytös sisältää myös yleisökeskustelun paikalla olevien taiteilijoiden kanssa. Pohjoismaisista taiteilijoista vierailijoiksi saadaan Helena Jónsdóttir ja Rannvá Káradóttir, jotka osallistuvat myös päivällä järjestettävään tanssielokuvan ammattilaisille suunnattuun verkostumistilaisuuteen.

Kansainvälisesti rakastettua, kiehtovaa ja alati kehittyvää tanssielokuvaa ei sido genrerajat eikä kielimuurit. Moving North -tanssielokuvat ovat myös osa Rakkautta ja anarkiaa -festivaalin syksyn 2024 ohjelmistoa.

TANSSIN TALO 19.9.2024
Pannuhalli, Kaapeliaukio 3 00180 Helsinki

ELOKUVAT

MOVING klo 17.30