Veli Lehtovaara ja työryhmä: Ikimetsä. Kuva: Samppa Erkkilä - Jyväskylän Kesä 2021.

Koreografi Veli Lehtovaaran ja työryhmän teos Ikimetsä kiertää toukokuussa julkisissa tiloissa pääkaupunkiseudulla ja Turussa

Koreografi Veli Lehtovaara on luonut kansainvälisen työryhmän kanssa monitaiteisen teoksen Ikimetsä, joka kiertää toukokuussa julkisissa tiloissa sekä pääkaupunkiseudulla Helsingissä ja Espoossa että Turussa.

Ikimetsä on tanssiesitys ja kuunnelma, joka käsittelee Suomen vanhimpien luonnontilaisten metsien monimuotoisuutta ja aikaa. Mieltä rauhoittava esitys kuljettaa yleisön aarniometsän ja nykytanssin risteyskohtaan keskellä kaupunkiympäristöä. Teos sai ensi-iltansa Jyväskylän Kesä -festivaalilla 2021.

Koreografi Veli Lehtovaaran kokoama työryhmä on työskennellyt vuosina 2019-2021 Kainuun vaarajonojen ikiaikaisissa metsissä. Siikavaaran suojelualueen juurella asuva ympäristökasvattaja, luontoaktivisti ja Metsähallituksen erityissuunnittelija Riitta Nykänen on toiminut ryhmän oppaana. Metsätalouden tehokkuuden jäljiltä vuosituhansia vanhoista aarniometsistä on Suomessa jäljellä pirstaleita ja vain muutama suurempi yhtenäinen alue. Metsien ajallinen syvyys on kaadettu ja samalla lajien monimuotoisuus on katoamassa.

Esityksessä kaupunki- ja luonnontila risteävät toisiinsa asettaen kysymyksen ihmisen suhteesta ympäristöön ja erityisesti metsään.

Kuuden tanssijan Elias Giród, Anni Koskinen, Sofia Simola, Erik Eriksson, Inga Huld Hákonardóttir, Kevin Fay läsnäolo ja liike ehdottavat perinjuurin toisenlaista ajan kulkua ja ruumiillista olemista. Koreografia saapuu kaupalliseen tilaan kuin vieras organismi.

Jani Hietasen luoma ja kenttä-äänityksistä syntynyt ääniteos, kuunnellaan esityksen aikana omalla mobiililaitteella ja kuulokkeilla. Tilassa on kuuntelupisteitä niille, joilla ei ole omia kuulokkeita. Yleisö voi valita kuunnelman kieleksi suomen tai englannin.

Kuvataiteilija Eija-Liisa Ahtila on suunnitellut esityksiin lavastuksen, joka muodostuu raakapuusta veistetyistä jakkaroista ja penkeistä. Tuoreen puun materiaalisuus ja tuoksu laajentaa teoksen kokemisen hajuaistin ja kosketuksen alueille. Piia Rinteen suunnittelemien pukujen lähtökohtana on aikaisempien teosten pukujen ja käyttämättömäksi jääneiden vaatteiden kierrätys ja kerrostaminen kollaasin omaisesti.

Teoksen tematiikka on juuri nyt laajan yhteiskunnallisen keskustelun kohteena ja vahvasti esillä mediassa. Metsäsuhde koskettaa laajaa ja moninaista joukkoa ihmisiä myös henkilökohtaisella ja kokemuksellisella tasolla. Teoksen yhteydessä Helsingissä järjestettävällä keskustelutilaisuuksilla pyritään lisäämään tanssitaiteen tunnettavuutta ja lähestyttävyyttä, sekä tuomaan metsien merkitykseen ja käyttöön liittyvään keskusteluun moniäänisyyttä taiteen keinoin. Esitykset kauppakeskuksissa ja muissa julkisissa tiloissa mahdollistavat kohtaamisia yhteiskunnan erilaisista kerroksista ja taustoista tulevien ihmisten kanssa.

Esitykset:

La 13.5.2023 klo 14.00 ja 16.00 Espoo, Iso-Omena, M.E.E.T aukio
Ma 15.5.2023 klo 17.00 + keskustelu klo 18.00, Helsinki, Keskuskirjasto Oodi / Maijansali 1. krs
To 18.5.2023 klo 14.00 ja 16.00, Turku, Hansakortteli, tapahtuma-aukio

Esityksen kesto 45 min. Esitys on yleisölle ilmainen.

Oodissa 15.5. esitystä seuraa yleisökeskustelu vanhojen metsien merkityksestä, suojelusta ja nykytaiteesta klo 18.00. Keskustelemassa työryhmästä koreografi Veli Lehtovaara ja tanssijat Elias Girod ja Sofia Simola, ympäristökasvattaja Riitta Nykänen, suojelujohtaja Anneli Jussila, Luonnonperintösäätiö, taiteilija Alma Heikkilä, Mustarinda seuran perustajajäsen ja kuvataiteilija Eija-Liisa Ahtila.

Työryhmä

Koreografi: Veli Lehtovaara yhteistyössä esiintyjien kanssa
Tanssijat: Elias Giród, Anni Koskinen, Sofia Simola, Erik Eriksson (SE), Inga Huld Hákonardóttir (IS/BE), Kevin Fay (US/BE)
Kuvataiteilija: Eija-Liisa Ahtila