Kuva: Favela Vera Ortiz

Koreografi Favela Vera Ortizin teos FOOTNOTES #2 tanssii Salon taidemuseo Veturitallin väreissä hehkuvassa näyttelyssä

Footnotes on koreografi Favela Vera Ortizin teoskonsepti ja esitysten sarja, joka inspiroituu ja keskustelee galleriatiloissa ja museoissa esillä olevien maalausten kanssa luoden dialogin liikkeen ja teosten välille. Sarjan ensimmäinen osa nähtiin Kanneltalon Galleriassa Helsingissä helmikuussa 2024, jolloin tanssiteos toteutui yhteistyössä kuvataiteilija Mikko Paakkolan maalausten kanssa.

Nyt vuorossa on teossarjan toinen osa, jonka inspiraationa toimii kuvataiteilija, professori emerita Mari Rantasen värikylläinen maailma. Footnotes #2 esitetään Rantasen Tunne värinä -näyttelyssä Salon taidemuseo Veturitallissa. Esiintyjänä toimii jo useamman teoksen Favela Vera Ortizin kanssa tehnyt sveitsiläissyntyinen ilmaisuvoimainen tanssija Lara Müller.

Favela Vera Ortiz kuvaa Footnotes-esityssarjan osia paikka- ja näyttelysidonnaisiksi tansseiksi, jotka muuntuvat teoskohtaisesti pidemmistä teoksista lyhyempiin. Koreografia muodostuu maalausten asuttaman tilan, liikkeen ja äänen kokonaisuudeksi.

”Salon taidemuseossa nähtävän Rantasen näyttely hehkuu vahvoja värejä ja geometrisen tarkkoja töitä, joiden rinnalla tanssi on kuin matka, joka kulkee maalausten maisemissa.” Vera Ortiz kertoo. ”Tanssi etenee, kysyy ja kommentoi innostuen aina hetkestä ja ympärillä olevista teoksista. Footnotes tarkoittaa lisätietoa, sivuseikkaa, ja alaviitettä. Tanssivassa muodossa se on teos, joka yhteistyössä maalausten kanssa muodostaa jotakin ennen näkemätöntä”

Tanssiteos
FOOTNOTES #2
Koreografia ja puvustus: Favela Vera Ortiz
Tanssi: Lara Müller
Näyttely: Mari Rantanen - Tunne värinä

25.8.2024 klo 11.30 ja klo 12.30
Salon Taidemuseo Veturitalli, Mariankatu 14, 24240 Salo
Mari Rantasen Tunne värinä -näyttelyn yhteydessä

Esityksen kesto 20 min.

Tapahtuma sisältyy museon pääsymaksuun.

Favela Vera Ortiz työskentelee monialaisesti nykytanssin kentällä ja on työskennellyt usein kuvataiteen ja tanssitaiteen rajapinnassa, asettamalla teokset rinnakkain ja limittäin, keskenään keskustellen. Hänen esityksiään on nähty niin isojen teatterien näyttämöillä, taidegallerioissa kuin kaupunkitilassakin, esimerkiksi keskellä Berliinin Alexanderplatzia. Viime kesänä Favelan teos Figure Humaine oli ulkoilmakiertueella Helsingissä sekä puistoissa että urbaaneissa betoniympäristöissä.

Alueet

Itäinen Brahenkatu 11-13 E 112