Kansainvälisen MimoArt Companyn spektaakkeli Pipes & Hoses iskee ajankohtaisuudellaan ja avaa merkittävän helsinkiläisen kulttuuritalon juhlavuoden

Yksilön valintojen ja toiminnan yhteyttä maailman ekologiseen tilaan heijasteleva Pipes & Hoses on kansainvälisesti palkitun MimoArt Companyn tanssia, fyysistä komiikkaa sekä visuaalista ja auditiivista sielunruokaa tarjoileva näyttämöspektaakkeli. Teos tulee ensi-iltaan kulttuurikeskus Stoan 40-vuotissyntymäpäivänä 24.10.2024.

Visuaalisesti vaikuttavista kokonaistaideteoksistaan tunnetun ryhmän omintakeinen liikekieli yhdessä veden sekä lumoavan livemusiikin kanssa rakentavat katsojien eteen oivaltavan, monitasoisen ja kokonaisvaltaisesti koskettavan elämyksen.

“Keskiverto suomalainen käyttää yhdessä vuorokaudessa lähes 4000 litraa vettä, piilovesi mukaan lukien. Pipes & Hoses -teoksessa käytetään lavalla puolet tästä määrästä, mikä tuo katsojalle näkyväksi sen, kuinka valtava vaikutus ihmisen arkipäiväisellä toiminnalla on suhteessa veteen katoavana luonnonvarana.” kertovat companyn taiteelliset johtajat sekä teoksen ohjaajat Arto-Oskar Reunanen ja Mimosa Lindahl.

Ensi-ilta Stoan Teatterisalissa avaa näyttävästi kulttuurikeskuksen juhlavuoden. Tämän jälkeen teos jatkaa kotimaisena ja kansainvälisenä kiertueteoksena. Teoksesta toteutetaan lisäksi Taidetestaajien ohjelmistossa kahdeksasluokkalaisille suunnatut näytökset sekä näytösten yhteydessä toteutettava taiteelliseen työskentelyyn osallistavat työpajat. Taidetestaajille suunnatuissa taiteellisesti kunnianhimoisimmissa työpajoissa nuoret toteuttavat, osana MimoArtin taiteilijatiimiä, lavalle oman näyttämötekniikkaa hyödyntävän minispektaakkelin.

Pipes & Hoses on toinen teos MimoArt Companyn kolmiosesta Water Trilogy -teossarjasta. Teossarja käsittelee globaalia ekologista kriisiä – maailmanlaajuisesti lisääntyvää veden puutetta ja yksilön valintojen ja toiminnan yhteyttä sekä kestävän kehityksen merkitystä. Teossarjalla herätetään keskustelua demokratian nykytilasta ja haasteista, tarkastellessa vettä ja sen saatavuutta. Teosten avulla MimoArt haluaa kehittää myös ryhmän ajatuksia ja toimintamalleja suhteessa taiteen tekemisen ekologisuuteen.

Trilogian ensimmäinen ulostulo Fades Away toteutettiin yhteistuotantona Tanssiteatteri Minimin ja Tanssiteatteri Rimpparemmin kanssa. Kaikkien kolmen tuotantotahon vuoden 2021 pääteos sai ensi-iltansa Kuopion kaupunginteatterissa 1.10.2021. Trilogian työryhmä oli ehdolla vuoden 2022 SÄDE-palkinnon saajaksi Fades Awayn kokonaisvisualisoinnista. “Teos oli mielettömän hieno visuaalisesti ja teknisesti upeasti toteutettu" SÄDE 2022 -verkkosivuilla todettiin ehdokasasettelun yhteydessä.

MimoArt Companyn visuaalinen ja fyysisen ajattelu vaatii työryhmältään rautaisen ammattilaisuuden lisäksi yhteneväistä estetiikkaa ja poikkitieteellisten prosessien ymmärrystä. Työryhmään on valittu mukaan suunnittelijoiksi taiteilijoita, joilla on laaja-alaista esittävän taiteen osaamista suurten näyttämö- sekä kiertueteosten suunnittelusta ja toteutuksesta.

Taiteellisena työryhmänä toimii yhdentoista hengen kansainvälinen tiimi: MimoArt Companyn taiteelliset johtajat Mimosa Lindahl ja Arto-Oskar Reunanen, jotka vastaavat teoksen konseptista, ohjauksesta ja visuaalisesta suunnittelusta. Sen lisäksi Reunanen vastaa skenografiasta ja vesitekniikasta, ja Lindahl koreografiasta sekä puvustuksesta. Mikko Lampinen vastaa videosuunnittelusta ja projisoinnista, tšekkiläinen Karel Šimek valosuunnittelusta. Teoksen äänisuunnittelusta vastaa Lasse Turunen ja veden soittamisesta sekä livemusiikista vastaa virolainen virtuoosimuusikko Silver Sepp.

Teoksessa nähdään poikkeuksellisen vaikuttava joukko liikkeelliseen ilmaisuun erikoistuneita ja monipuolisia esiintyjiä, jotka häikäisevät taidollaan ja intensiteetillään. Lavalla loistavat Alina Sakko, Lauri Lohi, Hanna Kahrola ja Antti-Pekka Pudas. Heidän rinnallaan nähdään myös fyysisen teatterin ja lavastuntien mestari, Tšekin Kansallisteatterin / Laterna Magikan tähti Mates Petrák, joka tuo teokseen kansainvälistä säihkettä ja sykähdyttävää taituruutta.

Valokuvista vastaa Kai Kuusisto.

Pipes & Hoses ensi-iltakausi 22.-31.10.2024 Kulttuurikeskus Stoan Teatterisalissa, Helsingissä.

Esitykset:

24.10 19.00 Ensi-ilta, Stoan 40 v. juhlavuoden avaava kutsuvierasnäytös
26.10 19.00
27.10 15.00
29.10 19.00
30.10 19.00

Lisäksi Taidetestaajille esitetään neljä yksityisnäytöstä 22.-31.10.2024 välillä. Pipes & Hoses kantaesitys toteutetaan yhteistuotantona Stoan kanssa.
Ikäsuositus: 7+
Teos sisältää vähäpukeisuutta ja ajoittaisia välkkyviä valoja.

MimoArt Company on tullut esittävän taiteen kentällä tunnetuksi monipuolisena, kunnianhimoisia esitystuotantoja pieteetillä toteuttavana ryhmänä, joka on onnistunut tehokkaasti kasvattamaan vapaan kentän ryhmänsä kotimaista katsojakuntaa. Ryhmän omalakiset, vahvasti visuaalisuuteen nojaavat sekä fyysistä komiikkaa sisältävät oivaltavat ohjaukset ja koreografiat ovat tunnistettavia sekä alalla selkeästi erottuvia. Ne ovat poikkeuksetta olleet yhteistuotantotahojen ja kutsufestivaalien pääteoksia sekä ovat saaneet merkittävää kansainvälistä ja kotimaista näkyvyyttä sekä tunnustusta. MimoArtin teoksia on nähty viimeisimpänä Tanssin talossa (BODY NOTES - Special Edition) keväällä 2024. Hungarian Dance Magazine julkaisi kevään 2024 nro:ssa 3 sivuisen artikkelin Lindahlin taiteellisesta työstä sekä pedagogisuuteen ja tasa-arvoisuuteen pohjaavista uniikeista työtavoista.

Lisätietoja teoksesta:
Mimosa Lindahl / contact@mimoartcompany.com / 040-7359512