Wilma-Emilia Kuosa: S H O E S. Kuva: Heidi Bergström.

Esiintyjältä fyysisesti vaativa S H O E S kutsuu katsojan ilahtumaan tanssin eri muodoista leikkisästi kenkien kautta

S H O E S on koreografi Wilma-Emilia Kuosan fyysistä virtuositeettiä haastava viides kantaesitysteos. Teos tulee ensi-iltaan 14.8.2024 ja sitä esitetään kuuden esityksen verran KokoTeatterilla, Helsingissä.

S H O E S ammentaa eri tanssilajeista ja niiden harjoittamisesta sekä tietenkin kengistä, kengistä ja kengistä. Populäärikulttuurilla leikitellään nahkabootseissa ja jazztanssitossuissa sukeltaen karamellisen maailman läpi tanssijuuden ytimeen.

Jokainen kenkä tuo esiin erilaisen tavan liikkua ja luo uuden latauksen tanssiin. Toisen kengän vaatiessa veitsenterävää liikettä ja kurinalaista kontrollia, kenkää vaihtamalla tanssivan kehon taajuudet voivat päästää saavutetusta kontrollista irti ja antautua soluja myöten särisevään ja resonoivaan flow-tilaan. Tunteet, jotka nousevat esiin piirtyvät graafisesti puhuttelevasta liikekielestä yleisön verkkokalvoille ja muodostavat sillan, jota pitkin tunteet kulkevat universaalilla kielellä.

Kengät paljastavat hetkiä Wilma-Emilian henkilökohtaisesta tanssihistoriasta ja suhteesta eri tanssilajeihin ja niiden vaatimuksiin tutkimalla tanssijan suhdetta eri kenkiin. Kengät tuovat esiin matkan, joka Wilma-Emilian on täytynyt tehdä tullakseen tanssin ammattilaiseksi. Omakohtaisen prosessin jakaminen murtaa raja-aidan yleisön ja tanssijan väliltä. S H O E S-teos paljastaa, mitä oikeasti vaaditaan tanssimiseen erilaisten kenkien vaatimalla tekniikalla ja purkaa myyttiä lahjakkuudesta. Wilma-Emilian mielestä lahjakkuus on myytti; tanssijuus on ennen kaikkea systemaattista ja kurinalaista työskentelyä.

“Esitystä katsoessa katsoja pystyy seuraamaan kuinka luon nahkani ja vastaan aina uuden kengän asettamiin haasteisiin. Teoksen koreografinen materiaali jättää tilaa mukavuusalueiden romuttamiselle ja uusien sävyjen ja tasojen etsimiselle sekä liikkeellisessä tulkinnassa että fyysisessä ilmaisussa. Lähtökohtaisesti on hengästyttävää tanssia 40 minuuttia putkeen. Tyylejä varioimalla ja jalkineiden kanssa leikkimällä tunnelma on kuin yhden naisen olympialaisissa. En päästä itseäni helpolla, vaan kaappaan yleisön mukaani kenkien syövereihin, joiden pyörremyrskyyn antaudun.”

S H O E S
Konsepti, koreografi ja tanssi: Wilma-Emilia Kuosa
Näyttämötyöskentelyn ohjaus: Anna Veijalainen
Dramaturgia: Henry Hanikka
Valosuunnittelu: Pietari Salmi

Ensi-ilta: 14.8. ja esitykset 16.8., 20.8., 21.8., 23.8., 24.8.2024
KokoTeatteri, Hämeentie 3, Helsinki
Liput 19,00-29,50 € KokoTeatterin lipunmyynnistä

Wilma-Emilia Kuosan teokset rakastavat rikotut sielut ehjiksi. Wilma-Emilia on freelance koreografi, laulava tanssija, näyttelijä, tanssinopettaja ja runoilija Helsingistä. Hän on opiskellut jazztanssin erityisosaajaksi Ranskassa saavuttaen sekä tanssijan että tanssinopettajan pätevyydet pääaineenaan jazztanssi. Keväällä 2022 Wilma-Emilia valmistui Nizzan Yliopiston tanssitaiteen laitokselta esittävien taiteiden kandidaatiksi pääaineenaan tanssi.

Kuosan esikoisrunoromaani Titaanisydämen anatomia ilmestyi 2020 Basam Booksilta. Sen jatko-osa Häkkiooppera julkaistiin syksyllä 2022 yhtä aikaa samannimisen kirjaan perustuvan näyttämöteoksen kanssa KokoTeatterin syyskauden 2022 ohjelmistossa. Häkkiooppera runoromaani ja näyttämöteos ovat tällä hetkellä Kuosan kiertue-ohjelmistossa.

Wilma-Emiliaa kiinnostaa poikkitaiteellinen yhteistyö sekä koreografina että esiintyjänä. Etenkin raja-aitojen kaataminen eri aiheiden ja taiteenalojen välillä sytyttää Wilma-Emilian. Viime vuosien aikana hän on työskennellyt laaja-alaisesti erilaisissa projekteissa kansainvälisesti vaihdellen roolia koreografin, tanssijan, laulajan, näyttelijän, tanssinopettajan ja runoilijan välillä.

Lisätiedot:
Wilma-Emilia Kuosa