Maidon tuottajahinta nousee maaliskuussa 1,6 sentillä

Arla Ingmanin ja yhteistyömeijereiden maidontuottajille maksettavan maidon hinta nousee 1.3.2011 lähtien 1,6 sentillä litralta. Arla Ingman -ryhmässä tehtiin edellinen korotus maidon tuottajahintaan marraskuussa 2010, tuolloin korotus oli 2 senttiä. Korotuksen syynä ovat viime syksyn ja kuluvan talven aikana nousseet maidon tuotantokustannukset. Myös meijerituotteiden maailmanmarkkinahinnat ovat nousseet.  Arla Ingmanin tuottajat saavat nyt maitolitrastaan markkinoiden korkeimman hinnan.

- Meijerituotteiden hinnat maailmalla ovat nousussa. Maitotuotteiden kysyntä Aasiassa kasvaa, mikä näkyy hintojen nousuna. Esimerkiksi maitojauheen hinta maailmanmarkkinoilla on kaksinkertaistunut ja hinnat ovat nousemaan päin Euroopassakin. Tilanne alkaa muistuttaa vuotta 2007, jolloin meijerituotteiden hinnat nousivat rajusti, nyt nousu ei vain vielä ole ollut yhtä nopeaa, toteaa toimitusjohtaja Robert Ingman.

Arla Ingmanin tulos vuodelta 2010 jää tappiolliseksi kovan kilpailun ja meijerituotteista erityisesti nestemaidon hintojen laskun takia. Tilanne kotimaan maitomarkkinoilla on pysynyt samanlaisena myös alkuvuonna, mutta hintojen odotetaan lähtevän nousuun myös Suomessa.

- Suomi on yksi Arlan ydinmarkkina-alueista ja konsernilla on pitkän aikavälin suunnitelmia Suomen meijerimarkkinoilla. Siksi on ensiarvoisen tärkeää, että maksamme tuottajillemme kilpailukykyisen hinnan heidän tuottamastaan maidosta ja pystymme samalla turvaamaan raakamaidon saannin. Kannattavuutta on silti parannettava, ja siihen pyrimme mm. säästöjen ja uusien, mielenkiintoisten tuotelanseerauksien avulla, toteaa toimitusjohtaja Robert Ingman.

Lisätietoja:
Robert Ingman, toimitusjohtaja, puh. 09 272 00 272
Jouko Lifländer, maidonhankintapäällikkö, puh. 0400 125 707

Arla Ingman on yksi Suomen johtavista meijerialan yrityksistä, jonka tuotteet ovat Lähempänä Luontoa™.