Hyvinvoiva eläin tuottaa hyvin

Hyvinvoiva eläin tuottaa hyvin

Lapinjärvellä Harsbölen kylässä tarttuu silmään erikoinen rakennus. Talo, jonka katto on tehty läpinäkyvästä muovista, paljastuu lähemmin tarkasteltuna karjasuojaksi.

"Moni navettaa etsivä on ajanut ohi, kun on luullut kasvihuoneeksi," naurahtaa Henrika’s Ladugårdin – Henrikan Navetan -emäntä Henrika Husberg kertoessaan noin 70 lypsylehmän kodista. "Muovikatto tekee pihatosta valoisan ja avaran, ja lehmät tykkäävät."

Eläinperäisten elintarvikkeiden eettisyyden kannalta hyvinvoiva eläin on kaiken perusta. "Eläimen on voitava hyvin, jotta se myös tuottaa ja jotta tilallinen saa elinkeinonsa. Totta kai myös lypsykarjatilan pidon on kannatettava, mutta ei tätä pelkästään rahan takia voi tehdä."

"Kaikilla lehmilläni on omat nimet ja tunnen jokaisen edestä, takaa ja myös utareesta", Henrika kertoo.

"Lehmä voi paljon paremmin ja lihakset pysyvät kunnossa, kun se pääsee kulkemaan ja liikkumaan vapaasti. Pihattonavetta on hyvä, sillä siellä lehmä voi itse päättää, mitä haluaa tehdä. Koska lypsyrobotti ottaa aina vastaan, lehmä voi myös koska tahansa mennä lypsylle", Henrika kuvailee.

Lypsylehmien sekä vasikoiden asuttaman pihaton lisäksi Henrikan navetalta löytyy myös vuonna 1928 rakennettu parsinavetta. "Parsinavettaani käytän nuorkarjan talviasuntona, mutta kesäisin se on tyhjillään, kun hiehot laiduntavat."

Kesällä lehmien nauttiessa tuoreen nurmen vapaudesta Henrika käy säännöllisesti laitumella tervehtimässä eläimiään. "Vaikka välttämätöntä tarvetta ei olisikaan, käyn tarkastamassa vasikat päivittäin ja hiehot monta kertaa viikossa, jotta ne pysyvät kesyinä ja luottavat edelleen ihmiseen."

Arla Ingman on Suomen toiseksi suurin meijerialan yritys. Yhdessä yhteistyömeijereidemme kanssa vastaanotamme maitoa noin 800 maidontuottajalta ympäri Suomea.

Lisätietoja: Outi Fagerlund, viestintäjohtaja, puh. 050 502 8395