Arla Ingmanin Sipoon meijerissä hyödynnetään hukkalämpöä

Arla Ingmanin Sipoon meijerissä hyödynnetään hukkalämpöä

Arla Ingman on tehnyt sopimuksen Oilon Scancoolin kanssa Sipoon meijeriin toimitettavasta lämpöpumppujärjestelmästä. Siirtyminen lämpöpumppujärjestelmään on osa Arlan ympäristöstrategian mukaisia tavoitteita.

Järjestelmän avulla otetaan talteen kylmäntuotannossa syntyvää hukkalämpöä. Lämpöpumpun tuottamaa lämpöä hyödynnetään käyttöveden, tilojen sekä höyrykattilan syöttöveden lämmittämiseen.

- Toimitus on meille merkittävä, kun pyrimme saavuttamaan ympäristöstrategiamme mukaiset energia- ja ympäristötavoitteet. Seuraamme laitteiston toimivuutta suurella mielenkiinnolla, sanoo Arla Ingmanin PTD Manager Vesa Hostikka.

Lämpöpumppujärjestelmien avulla on mahdollista integroida teollisuuden mittavia energiavirtoja tehokkaasti yhteen, jolloin vähennetään ostoenergian määrää ja saavutetaan ympäristöystävällinen ratkaisu.

Erityisen Sipoon kohteesta tekee se, että lämpöpumppu ottaa talteen hukkalämpöä suoraan kylmälaitosprosessista, jolloin saavutetaan kustannustehokkaan ratkaisun lisäksi ennen kaikkea erinomainen hyötysuhde.

Lämpöpumppu tuottaa maksimissaan 80°C asteista vettä yli 700 kW teholla. Järjestelmällä tuotetun energian vuotuinen määrä on 5 GWh, joka vastaa noin 500 omakotitalon energiankulutusta. Korkea tuotetun veden lämpötila on tässä kohteessa edellytys, jolla mahdollistetaan suuri käyttöaste.

Lisätietoja: PTD Manager Vesa Hostikka, Arla Ingman, puh. 050 502 8375

Lisätietoja Oilon Scancoolista.