Uusi Assi korvaa valmistuttuaan nykyisen Kanta-Hämeen keskussairaalan (kuva: Ahveniston sairaala).

Talotekniikkayritys ARE valittiin Ahveniston sairaalahankkeeseen

Ahveniston sairaalan päätoteuttaja Skanska Talonrakennus Oy valitsi ARE:n kantasairaalan osastorakennuksen lämpö-, vesi-, ilmanvaihto- ja sähkötöiden urakoitsijaksi. Sopimuksen arvo on noin 13 miljoonaa euroa.

Hämeenlinnaan nouseva Ahveniston sairaala toteutetaan allianssihankkeena, ja Skanska Talonrakennus Oy toimii Kanta-Hämeen hyvinvointialueen allianssikumppanina. Ahveniston sairaala, eli Assi, korvaa valmistuttuaan nykyisen Kanta-Hämeen keskussairaalan.

Assin suunnittelussa on huomioitu ympäristö- ja energiatehokkuus monesta näkökulmasta. Sairaala on käyttö-, huolto-, energia- ja elinkaarikustannuksiltaan edullinen, ja sen monikäyttöiset tilat joustavat rakennuksen elinkaaren aikana. Assissa hyödynnetään sähköisiä palveluita ja innovatiivista teknologiaa, joilla luodaan puitteet parhaalle mahdolliselle hoidolle. ARE toteuttaa sairaalan vuodeosaston LVIS-työt sekä lisäksi sairaalan elektiivisen, eli valinnaisaikaisen osaston LV-työt.

"ARE:lla on paljon kokemusta suurista ja vaativista sairaalahankkeista ympäri Suomen ja olemme iloisia päästessämme toteuttamaan myös Assi-sairaalaa", ARE:n yksikönjohtaja Mikko Räsänen kertoo.

Assi-sairaalan rakennustyöt alkoivat vuonna 2021, ja valmistuminen on arviolta vuonna 2025. Sairaalan käyttöönotto on vuonna 2026.

"Assi on potilaslähtöisesti suunniteltu tulevaisuuden sairaala, joka vastaa nykypäivän hoitotarpeisiin tarjoamalla palvelut saman katon alta. Skanskalla on ARE:n tavoin kokemusta monesta sairaalahankkeesta, ja uskomme kokemuksemme ja osaavan yhteistyömme auttavan menestyksekkään lopputuloksen syntymisessä", Skanska Talonrakennus Oy:n Matti Lassila sanoo.

Lisätiedot:
Mikko Räsänen
yksikönjohtaja, ARE
mikko.rasanen@are.fi

Matti Lassila
Skanska Talonrakennus Oy
p. 050 357 1999
matti.lassila@skanska.fi

ARE on Suomessa perustettu perheyritys, jolla on yli sadan vuoden kokemus talotekniikasta. Tarjoamme ratkaisuja ja palveluita kiinteistön koko eliniälle aina uudiskohteiden talotekniikkaurakoinnista, ylläpitoon ja huoltoon, modernisointiin ja korjausrakentamiseen. Työskentelemme tiiviisti yhdessä asiakkaidemme kanssa löytääksemme parhaat ratkaisut, oli kyseessä sitten toimisto, kauppakeskus, hotelli, sairaala, asuinkiinteistö tai teollisuuslaitos. Panostamme älykkääseen talotekniikkaan, jolla varmistamme asiakkaillemme energiatehokkaat tilat ja tilojen loppukäyttäjille miellyttävät sisäolosuhteet, kustannustehokkaasti toteutettuina. ARE:lla on yhteensä noin 3 300 työntekijää Suomessa ja Ruotsissa, ja sen liikevaihto on noin 460 miljoonaa euroa. ARE on osa Conficap-konsernia. www.are.fi