Visualisointikuva H-rakennus, Bothnia High 5 -allianssin kuvapankki

Are valittiin Bothnia High 5 -allianssin toteutusvaiheen talotekniikkakumppaniksi

BothniaHigh 5 -allianssi on valinnut Aren talotekniikkaurakoitsijaksi Vaasan sairaanhoitopiirin H-uudisrakennuksen toteutusvaiheeseen. Talotekninen kokonaisuus käsittää putki-, sähkö- ja ilmanvaihtourakoiden lisäksi myös muut talotekniset työt, kuten rakennusautomaatio-, sprinkleri- ja putkipostiurakat. Sopimus tehtiin YIT:n ja Aren kesken, ja sen arvo on lähes 30 miljoonaa euroa. Hanke on kehitys- ja toteutusvaihe huomioiden yksi Aren historian suurimmista hankkeista.

Are oli mukana myös toteutusvaihetta edeltäneessä kehitysvaiheessa, joka alkoi joulukuussa 2017. Varsinaiset rakennustyöt käynnistyivät kesällä 2019. –Are on ollut mukana tuomassa omaa osaamistaan hankkeeseen jo suunnitteluvaiheessa, ja on luontevaa jatkaa yhteistyötä asiaan perehtyneiden talotekniikka-ammattilaisten kanssa, kertoo allianssin projektipäällikkö Markus Kaustinen YIT:ltä. Are toimii tiiviissä yhteistyössä allianssin kanssa. Yhteisenä tavoitteena on toteuttaa sairaalan asiakkaille sekä henkilökunnalle Suomen parhaat ratkaisut.

–Talotekniikka on keskeisessä asemassa rakennuksen sisäolosuhteiden ja käytön kannalta.Toimivan talotekniikan ansiosta uudessa rakennuksessa myös ylläpito-, huolto- ja energiakustannukset pysyvät maltillisina, kertooAren Vaasan aluejohtajaPetri Alapelto.

H-uudisrakennus kokoaa palveluita saman katon alle

Vaasan keskussairaalan H-uudisrakennus toteutetaan BothniaHigh 5 -projektiallianssina yhdessä Vaasan sairaanhoitopiirin, YIT:n, Granlund Pohjanmaan, Ramboll Finlandin sekä Raami Arkkitehtien ja Arkkitehdit Kontukosken kanssa.

Uusi rakennus yhdistää erikoissairaanhoidon, perusterveydenhuollon ja sosiaalihuollon maakunnallisia ja yksityisiä palveluita. Digitalisaation ja etäyhteyksien avulla palvelut tuodaan tasapuolisesti asiakkaiden lähelle asuinkunnasta riippumatta. Uudisrakennus suunnitellaan muuntojoustavaksi ja monikäyttöiseksi. Asiakkaille ja henkilökunnalle rakennetaan terveet sekä turvalliset tilat. Uusi rakennus otetaan käyttöön vuonna 2022.

Lisätietoja:Petri Alapelto, aluejohtaja, Are Oy, petri.alapelto@are.fi, p. 0400 563 337

Are on Suomessa perustettu perheyritys, jolla on yli sadan vuoden kokemus talotekniikasta.  Tarjoamme ratkaisuja ja palveluita kiinteistön koko elinkaarelle aina uudiskohteiden talotekniikkaurakoinnista, ylläpitoon ja huoltoon, modernisointiin ja korjausrakentamiseen. Arella on toimintaa kolmessa maassa ja yhteensä noin 3 200 työntekijää Suomessa, Ruotsissa ja Pieta-rin alueella Venäjällä. Koko konsernin liikevaihto on noin 450 miljoonaa euroa (pro forma). Olemme osa Conficap-konsernia. Lue lisää: www.are.fi