Yli 90 % ARE:n epäsuorista päästöistä syntyy ostetuista materiaaleista ja palveluista

ARE:n tavoitteena on minimoida toiminnasta aiheutuvat päästöt - epäsuorien päästöjen laskenta valmistui

EU:n uusi kestävyysraportointidirektiivi Corporate Sustainability Reporting Directive eli CSRD tuo uusia raportointivelvoitteita sadoille suomalaisille yrityksille. Talotekniikkayritys ARE valmistautuu jo ajoissa uuden kestävyysraportointidirektiivin mukaiseen raportointiin. Osana valmistautumista ARE on kehittänyt omaa hiilijalanjälkilaskentaansa yhteistyössä kestävän liiketoiminnan konsulttitoimisto Gaian kanssa. Yhtiön keväällä 2024 valmistunut epäsuorien päästöjen laskenta paljasti, että suurimmat päästöt syntyvät ostetuista materiaaleista ja palveluista.

ARE:n vuoden 2023 kokonaishiilijalanjälki oli yhteensä 88 505 tCO2e, joka vastaa noin 9 200 suomalaisen CO2-päästöjä. Kokonaishiilijalanjälki muodostuu GHG-protokollan mukaisesti kolmesta eri päästöluokasta, eli scopesta. ARE:lla scope 1 muodostuu ajoneuvojen päästöistä, scope 2 ostetun sähkön ja lämmön päästöistä ja yli 90 % scope 3:n epäsuorista päästöistä syntyy ostetuista materiaaleista ja palveluista.

ARE on jo useana vuonna laskenut scope 1- ja scope 2 -päästöt. Ne syntyvät suoraan yrityksen omasta toiminnasta ja ostetun energian tuotannosta, jonka takia niitä on helppo laskea ja saavuttaa päästövähennyksiä. Epäsuorat Scope 3 -päästöt syntyvät lähteistä, joihin yrityksillä itsellään on vähemmän vaikutusvaltaa, ja siksi niiden laskeminen on vaativampaa. ARE:n epäsuorien päästöjen laskenta toteutettiin ensimmäisellä kerralla useimmissa päästökategoissa kuluihin perustuvalla laskentamenetelmällä. Tavoitteena on jatkokehittää laskentaa tarkemmalle tasolle sekä sisällyttää laskentaan myös myytyjen tuotteiden käyttö ja loppukäsittely, jotka tunnistettiin ARE:lle olennaisiksi.

”On todennäköistä, että laskennan tarkentuessa hiilijalanjälki on nykyistä arviota suurempi. Oikea data auttaa meitä kuitenkin toimimaan entistä vastuullisemmin. Tunnistimme laskennassa, että tarvitsemme jatkossa entistä tarkempia tietoja hankituista tavaroista ja palveluista. Tulemmekin jatkamaan keskusteluja hiilijalanjäljestä ja ilmastotavoitteista tiiviisti tavarantoimittajien ja alihankkijoiden kanssa. Näin voimme jatkossa auttaa myös asiakkaitamme valitsemaan vähäpäästöisempiä tuotteita”, kertoo viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Maiju Nupponen

Rakennukset ja rakentaminen aiheuttavat yhteensä noin kolmanneksen Suomen kokonaispäästöistä, joten rakennus- ja kiinteistöalan päästövähennyksillä on suuri merkitys Suomen vähähiilistymiselle. Rakennetun ympäristön ylivoimaisesti suurin päästölähde on edelleen rakennusten käytönaikainen energiankulutus, vaikka sen osuus on pienentynyt merkittävästi.

”Päästöt pienenevät entisestään, kun siirrytään ripeästi vähäpäästöisiin energiamuotoihin ja vähennetään rakennusten energiankulutusta. Tämän takia oman toiminnan päästöjen minimoinnin lisäksi keskitymme kasvattamaan hiilikädenjälkeämme ja tarjoamaan asiakkaillemme ratkaisuja, joilla autamme heitä minimoimaan oman hiilijalanjälkensä”, jatkaa Nupponen.

ARE on Suomessa perustettu perheyritys, jolla on yli sadan vuoden kokemus talotekniikasta. Tarjoamme ratkaisuja ja palveluita kiinteistön koko eliniälle aina uudiskohteiden talotekniikkaurakoinnista, ylläpitoon ja huoltoon, modernisointiin ja korjausrakentamiseen. Työskentelemme tiiviisti yhdessä asiakkaidemme kanssa löytääksemme parhaat ratkaisut, oli kyseessä sitten toimisto, kauppakeskus, hotelli, sairaala, asuinkiinteistö tai teollisuuslaitos. Panostamme älykkääseen talotekniikkaan, jolla varmistamme asiakkaillemme energiatehokkaat tilat ja tilojen loppukäyttäjille miellyttävät sisäolosuhteet, kustannustehokkaasti toteutettuina. ARE:lla on yhteensä noin 3 300 työntekijää Suomessa ja Ruotsissa, ja sen liikevaihto on noin 460 miljoonaa euroa. ARE on osa Conficap-konsernia. www.are.fi