Metsä Groupin vuonna 2023 valmistuva biotuotetehdas toimii täysin ilman fossiilisia polttoaineita (havainnekuva: Metsä Group).

Are mukana toteuttamassa Suomen metsäteollisuuden historian suurinta investointia

Kemiin nousee Metsä Groupin 1,85 miljardin euron arvoinen biotuotetehdas, joka toimii täysin ilman fossiilisia polttoaineita. Are toimii uuden massatehtaan lämpö-, vesi- ja ilmanvaihtourakoitsijana sekä vastaa jäähdytyslaitteiden asennuksesta.

Puuta jalostava moderni laitos on energia-, materiaali- ja ympäristötehokkuudeltaan maailman huippua. Biotuotetehdas-nimitys syntyy sellun lisäksi valmistettavista muista erilaisista biotuotteista, tehtaan tuottaman biopohjaisen sähköenergian määrästä sekä siitä, että tehdas toimii täysin ilman fossiilisia polttoaineita. Tehtaan sähköenergian omavaraisuusaste on 250 prosenttia, ja sen ylijäävä sähkö toimitetaan valtakunnan verkkoon.

Biotuotetehdas tuottaa vuodessa 1,5 miljoonaa tonnia havu- ja koivusellua muun muassa kartongin, pehmo- ja painopaperin raaka-aineeksi. Sellun tuottamiseen käytetty puu tulee vastuullisesti hoidetuista metsistä ja puun alkuperä on jäljitettävissä.

Are urakoi biotuotetehtaan sydämessä

Massatehdas on biotuotetehtaan ”sydän”, eli sellumassan valmistukseen käytettävä laitos. Sellun tuotanto alkaa puunkäsittelyllä, jossa puut ensin haketetaan. Tämän jälkeen hake keitetään kuitulinjan keittämössä korkeassa lämpötilassa, jolloin siitä syntyy sellumassaa.

Are aloitti Kemin massatehtaan LVI-urakan marraskuussa 2021. Massatehdas käsittää sekä kuitulinjan että keittämön.

“Maailman moderneinta tehdasta täällä Pohjoisessa pystytetään. Are huolehtii massatehtaan LVI- ja jäähdytyslaiteurakasta”, kertoo Aren projektipäällikkö Jukka Mätäsaho.

Kemin hankkeen kokoluokka on valtava: pelkästään Aren urakoiman rakennuksen kerrosala on 14 910 m2 ja sen kokonaiskuutioala on 191 000 m3. Valtavan kokoisella työmaalla on paljon toimijoita, joka sääntelee tarkasti suunniteltua toimintaa kaikilta hankkeeseen osallistuvilta.

“Työmaalla turvallisuus on tärkeintä. Koordinointi sekä omasta tekemisestä tiedottaminen on myös todella tärkeässä roolissa isolla työmaalla. Suuria nostoja sekä erikoiskuljetuksia on tällä hetkellä heinäkuussa viikoittain, muun muassa ne täytyy ottaa huomioon töiden aikataulua suunnitellessa”, Mätäsaho kertoo.

Biotuotetehdas käynnistetään vuoden 2023 kolmannella vuosineljänneksellä.

Sami Impiö
yksikönjohtaja, Are Oy